Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Implementace konceptu FabLab do formální výuky středních škol
Název práce v češtině: Implementace konceptu FabLab do formální výuky středních škol
Název v anglickém jazyce: Implementation of the FabLab concept to the formal highschool education
Klíčová slova: otevřená dílna|vzdělávání|digital fabrication|střední škola|klíčové kompetence|kurikulum
Klíčová slova anglicky: makerspace|education|digital fabrication|highschool|key competences|curricula
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav informačních studií - studia nových médií (21-UISKNM)
Vedoucí / školitel: Mgr. et Mgr. Čeněk Pýcha, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 02.10.2022
Datum zadání: 02.10.2022
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 16.12.2022
Datum a čas obhajoby: 23.01.2023 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:16.12.2022
Datum proběhlé obhajoby: 23.01.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Pavlína Mazáčová
 
 
 
Zásady pro vypracování
Otevřená dílna (neboli makerspace) je prostor, který nabízí znalostní i hardwarovou základnu pro komplexní tvorbu prototypů nebo hardware projektů. Zpřístupňuje moderní výrobní přístupy a postupy, kombinuje je s těmi tradičními a demokratizuje tak přístup k technologiím, zjednodušuje prototypování a skrze to přispívá také k rozvoji startupů a malých firem. Zároveň vytváří prostředí pro vzdělávání, rozvoj a seberealizaci.
FabLab je typ otevřené dílny, který je definován určitým typem vybavení (mj. zahrnuje tzv. digitální stroje) a provozu. V České republice se tyto otevřené dílny v současné době čím dál více rozvíjejí a často se inspirují západním modelem, kde je tento koncept mnohem více rozšířený.

Cílem práce je prozkoumat možnosti a limity implementace konceptu moderních otevřených dílen typu FabLab do prostředí formálního středoškolského vzdělávání v České republice. Předmětem zkoumání budou jak jednotlivé technologie, tak i principy a postupy spjaté s prostředím otevřených dílen.

Práce se zabývá vztahem neformálního a formálního vzdělávání v prostředí otevřených dílen i s ohledem na Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Za tímto účelem bude využito kvalitativních metod, především pak polostrukturovaných rozhovorů s aktéry vzdělávacího procesu (studenti, provozovatelé, facilitátoři/lektoři, ředitelé).Součástí práce bude vyhodnocení vzdělávacích příležitostí (metodických i praktických) vznikajících v implementaci konceptu otevřených dílen.

Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
Seznam odborné literatury
FRYČ, Jindřich, Zuzana MATUŠKOVÁ, Pavla KATZOVÁ, et al. Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2020. ISBN 978-80-87601-47-1.
VUORIKARI, Riina, Anusca FERRARI a Yves PUNIE. Makerspaces for Education and Training: Exploring future implications for Europe. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2019. ISBN 978-92-76-09032-8. ISSN 1831-9424.
Reimagining our futures together: A new social contract for education. Paris: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 2021. ISBN 978-92-3-100478-0.
FACER, Keri a Neil SELWYN. Digital technology and the futures of education – towards ‘non-stupid’ optimism: Background paper for the Futures of Education initiative. Paris: Futures of Education UNESCO, 2021.
Howard, S. K. & Mozejko, A. (2015). Teachers: technology, change and resistance. In M. Henderson & G. Romeo (Eds.), Teaching and Digital Technologies: Big Issues and Critical Questions (pp. 307-317). Port Melbourne, Australia: Cambridge University Press.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK