Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Aplikace design thinking metody ve vzdělávání na českých základních školách
Název práce v češtině: Aplikace design thinking metody ve vzdělávání na českých základních školách
Název v anglickém jazyce: Application of the Design thinking method in education in Czech primary schools
Klíčová slova: Design thinking|vzdělávání|měkké dovednosti|konstruktivismus|konstrukcionismus|kompetence|základní školy
Klíčová slova anglicky: Design thinking|Education|Soft skills|construktivism|construkcionism|competence|primary schools
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav informačních studií - studia nových médií (21-UISKNM)
Vedoucí / školitel: Mgr. Nina Wanča, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 02.10.2022
Datum zadání: 02.10.2022
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 29.11.2022
Datum a čas obhajoby: 11.09.2023 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:28.07.2023
Datum proběhlé obhajoby: 11.09.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je zjistit, jak je možné využívat design thinking metodu ve vzdělávání na základní škole. Tvorba podnětných a komplexních vzdělávacích situací, které mohou vzniknout za pomoci metody design thinking, je jedním z aktuálních trendů v současné didaktice, kdy ve vzdělání nejde jen o předáváním tvrdých znalostí, ale i měkkých dovedností. Design thinking metoda je využívaná v novomediálním prostředí při tvorbě nejrůznějších produktů. Její podstatou je pochopení cílové skupiny, jejích potřeb a její optiky, přičemž proto hojně čerpá z principů HCD a UX. V teoretické části práce představí samotnou design thinking metodu, zaměří se na způsoby osvojování si znalostí a dovedností žáky a na způsoby práce s žákem na základních školách. Výzkumná část bude rozdělena do třech výzkumných rovin - žák (1), učitel (2) a škola (3), a klade si za cíl zjistit, jak je metoda design thinking využitelná ve výuce a jaké výhody či nevýhody přináší jak pro žáky, tak učitele a jaký význam hraje v tomto procesu samotná instituce. Konkrétní výzkumné otázky se zaměří např. na to, jak výuka vypadá, jak se žáci chovají, jak jsou žáci hodnoceni, v jakých předmětech se metoda používá, jakou roli v ní hrají technologie, jak zapadá do vzdělávacího konceptu školy nebo to, jakou má učitel metodickou a institucionální podporu. Praktická část diplomové práce bude realizována sérií kvalitativních případových studií ve školách, kde design thinking metodu využívají. Práce přispěje k osvětlení toho, jak může být konstruován vzdělávací proces a zda je design thinking metoda v praxi použitelná.
Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
Seznam odborné literatury
CROSS, Nigel. Designerly ways of knowing. Design Studies [online]. 1982, 3(4), 221-227 [cit. 2022-09-14]. ISSN 0142694X. Dostupné z: doi:10.1016/0142-694X(82)90040-0

GOLDMAN, Shelley a Zaza KABAYADONDO, ed. Taking Design Thinking to School [online]. Routledge, 2016 [cit. 2022-09-14]. ISBN 9781317327592. Dostupné z: doi:10.4324/9781317327585

JOHANSSON-SKÖLDBERG, Ulla, Jill WOODILLA a Mehves ÇETINKAYA. Design Thinking: Past, Present and Possible Futures. Creativity and Innovation Management [online]. 2013, 22(2), 121-146 [cit. 2022-09-14]. ISSN 09631690. Dostupné z: doi:10.1111/caim.12023

LUKA, Ineta. Design thinking in pedagogy: Frameworks and uses. European Journal of Education [online]. 2019, 54(4), 499-512 [cit. 2022-09-14]. ISSN 0141-8211. Dostupné z: doi:10.1111/ejed.12367

NAKAMURA, Jeanne a Mihaly CSIKSZENTMIHALYI. The Concept of Flow. In: CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly. Flow and the Foundations of Positive Psychology [online]. Dordrecht: Springer Netherlands, 2014, 2014-8-9, s. 239-263 [cit. 2022-09-14]. ISBN 978-94-017-9087-1. Dostupné z: doi:10.1007/978-94-017-9088-8_16

NORMAN, Don. The Design of Everyday Things [online]. Vahlen, 2016 [cit. 2022-09-14]. ISBN 9783800648108. Dostupné z: doi:10.15358/9783800648108

PANKE, Stefanie. Design Thinking in Education: Perspectives, Opportunities and Challenges. Open Education Studies [online]. 2019, 1(1), 281-306 [cit. 2022-09-14]. ISSN 2544-7831. Dostupné z: doi:10.1515/edu-2019-0022

SCHELL, Jesse. The art of game design: a book of lenses. Third edition. Boca Raton: Taylor & Francis, a CRC title, part of the Taylor & Francis imprint, a member of the Taylor & Francis Group, the academic division of T&F Informa, 2019. ISBN 978-1138632097.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK