Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Komplexní posttraumatická stresová porucha u jedinců s ADHD
Název práce v češtině: Komplexní posttraumatická stresová porucha u jedinců s ADHD
Název v anglickém jazyce: Complex Post-Traumatic Stress Disorder in Individuals with ADHD
Klíčová slova: ADHD|HP|PTSD|Komplexní PTSD|Trauma
Klíčová slova anglicky: ADHD|HS|PTSD|Complex PTSD|Trauma
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Klára Záplatová
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 16.09.2022
Datum zadání: 16.09.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 07.10.2022
Datum a čas obhajoby: 08.09.2023 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:23.07.2023
Datum proběhlé obhajoby: 08.09.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Alice Maulisová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce si klade za cíl podrobně představit diagnózu komplexního posttraumatické stresové poruchy (complex post-traumatic stress disorder; dále komplexní PTSD) a zjistit, zda se symptomatologie této diagnózy objevuje ve větší míře u jedinců s poruchou pozornosti s hyperaktivitou (anglicky attention deficit hyperactivity disorder; dále ADHD) v porovnání s jedinci bez ADHD. Práce se bude zaměřovat na traumatické události v dětství. Snaží se tak poukázat na zásadní význam traumatických událostí v životě dítěte, které mohou zásadně ovlivnit jeho pozdější fungování.

Literárně-přehledová část je rozdělena do pěti kapitol. Větší pozornosti se dostává tématice traumatu, neboť je ústředním motivem práce. První z kapitol stručně čtenáře uvádí do teoretického kontextu traumatu. Druhá kapitola se již věnuje komplexnímu traumatu a snaží se toto téma zpřehlednit. Další z kapitol se týká konkrétně komplexního PTSD, představuje první snahy o zařazení diagnózy do diagnostických manuálů a dále se potom soustředí na klasifikaci komplexního PTSD dle Mezinárodní klasifikace nemocí 11.revize (MKN-11). Další z kapitol se stručněji zaměřuje na syndrom ADHD, který je v současnosti poměrně známým fenoménem. Teoretickým fokusem poslední kapitoly jsou studie zkoumající trauma a ADHD.

Cílem návrhu výzkumu je zjistit, zda se symptomatologie komplexního PTSD objevuje více u jedinců s ADHD oproti jedincům bez ADHD. K výzkumu bude využita metoda dotazníkového šetření na dospělých participantech. Následně bude provedena kvantitativní analýza dat. Výzkumů, které se věnují komplexnímu PTSD není mnoho, také vzhledem k tomu, že se jedná o novou diagnózu. Výzkumů, které by se zabývaly komplexním PTSD a ADHD je však naprosté minimum. Tato práce bude jedna z prvních, která se komorbiditou těchto dvou poruch bude zabývat. Společný výskyt těchto dvou diagnóz za sebou může mít různá vysvětlení (záměna diagnózy komplexního PTSD za ADHD vzhledem k podobným symptomům; traumatizace jedinců s ADHD kvůli častějšímu vystavování se nebezpečným událostem apod.). Práce nemůže přinést jedno jasné vysvětlení, ale může poukázat na důležitost práce s traumatem u jedinců s ADHD.
Seznam odborné literatury
Cloitre, M., Hyland, P., Prins, A., & Shevlin, M. (2021). The international trauma questionnaire (ITQ) measures reliable and clinically significant treatment-related change in PTSD and complex PTSD. European Journal of Psychotraumatology, 12(1), Article 1930961. https://doi.org/10.1080/20008198.2021.1930961

Ford, J. D., & Courtois, C. A. (2020). Treating complex traumatic stress disorders in adults: Scientific foundations and therapeutic models (2nd ed.). The Guilford Press.

International Classification of Diseases, Eleventh Revision (ICD-11), World Health
Organization (WHO) 2019/2021 https://icd.who.int/browse11. Licensed under Creative
Commons Attribution-NoDerivatives 3.0 IGO licence (CC BY-ND 3.0 IGO).

Kazda, L., Bell, K., Thomas, R., McGeechan, K., Sims, R., & Barratt, A. (2021). Overdiagnosis of attention-deficit/hyperactivity disorder in children and adolescents. JAMA Network Open, 4(4). https://doi.org/10.1001/jamanetworkopen.2021.5335

Levine, P. A., Levine, P. A., & Frederick, A. (2023). Waking the tiger: Healing trauma: The innate capacity to transform overwhelming experiences. North Atlantic Books.

Maercker, A., Cloitre, M., Bachem, R., Schlumpf, Y. R., Khoury, B., Hitchcock, C., & Bohus, M. (2022). Complex post-traumatic stress disorder. The Lancet, 400(10345), 60-72. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(22)00821-2

Raboch, J., Hrdlička, M., Mohr, P., Pavlovský, P., & Ptáček, R. (Ed.). (2015). DSM-5®: diagnostický a statistický manuál duševních poruch. Hogrefe - Testcentrum

Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR (2022). Mezinárodní statistická klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů (10. revize).https://www.uzis.cz/res/f/008374/mkn-10-tabelarni-cast-20220101.pdf

Van der Kolk, B. A. (2015). The body keeps the score: Mind, brain and body in the transformation of trauma. Penguin Books.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK