Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Ohýbání pseudoslov a role jejich mentální reprezentace při osvojování jazyka předškolních dětí
Název práce v češtině: Ohýbání pseudoslov a role jejich mentální reprezentace při osvojování jazyka předškolních dětí
Název v anglickém jazyce: Nonword inflection and the role of its mental representation on language acquisition of preschool children
Klíčová slova: pseudoslova|osvojování jazyka|morfologická produkce|životnost
Klíčová slova anglicky: nonwords|language acquisition|morphological production|animacy
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Filip Smolík, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 07.09.2022
Datum zadání: 07.09.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 13.09.2022
Datum a čas obhajoby: 08.09.2023 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:29.06.2023
Datum proběhlé obhajoby: 08.09.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Juraj Jonáš, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je objasnění role mentální reprezentace podstatných jmen a pseudoslov u předškoláků a případných sémantických vlivů na ni. Bude se taktéž zabývat vnímanou sémantickou rovinou životných referentů při ohýbání pseudoslov.
Literárně přehledová část se bude kromě představení psycholingvistiky a jejích cílů zabývat osvojováním jazyka menších dětí. Budou představeny jednotlivé studie o osvojování jazyka a přístupech k němu. Zároveň zde bude popsán psychologický vývoj předškolních dětí a snaha propojit jej s vývojem jazykovým, přičemž centrálním tématem bude způsob ohýbání životných referentů a spojitost s jejich mentální reprezentací a jejich osvojováním.

Výzkumná část se odkazuje na bakalářskou práci N. Doležalové (2021), která pomocí vlastního „wug testu“ zjišťovala roli životných referentů na tvorbu akuzativu (4. pádu) u předškolních dětí. Praktický výzkum v této práci bude stejnými výzkumnými technikami zkoumat jev opačným, tj. vyvozování nominativu (1. pádu). Studie bude doplněna o testování dětí krátkým testem pro zjištění jejich obecné jazykové úrovně.
Složitost českého jazyka je jedinečná a podat její vysvětlení podle aktuálních studií ohledně osvojování jazyka v jiném než českém jazyce lze jen z malé části. Tato bakalářka práce má za cíl rozšířit aktuální vědění a poznatky ohledně vnímání sémantické životnosti v českém jazyce u předškolních dětí s ohledem na jejich psychologický vývoj a obecnou jazykovou znalost a rozšířit jejich komplexnost.
Seznam odborné literatury
Pinker, S. (2008). Slova a pravidla (Words and Rules). Academia Praha.

Bordag, D. (2007). Factors determining the acquisition of animacy in Czech. Frequency effects in language acquisition. Berlin: Mouton de Gruyter, 307-30.

Bybee, J. L., & Slobin, D. I. (1982). Rules and schemas in the development and use of the English past tense. Language, 58(2), 265-289.

Doležalová, Natálie. (2021). Role životnosti referentů ve znalosti morfologických paradigmat u předškoláků. Praha. Bakalářská práce. Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikace. Vedoucí práce Smolík, Filip.

Dąbrowska, E. (2001). Learning a morphological system without a default: The Polish genitive. Journal of child language, 28(3), 545-574.

Dąbrowska, E., & Szczerbiński, M. (2006). Polish children's productivity with case marking: the role of regularity, type frequency, and phonological diversity. Journal of child language, 33(3), 559-597.

Krajewski, G., Theakston, A. L., Lieven, E. V., & Tomasello, M. (2011). How Polish children switch from one case to another when using novel nouns: Challenges for models of inflectional morphology. Language and cognitive processes, 26(4-6), 830-861.

Marchman, V. A. (1997). Children’s productivity in the English past tense: The role of frequency, phonology, and neighborhood structure. Cognitive Science, 21(3), 283_304.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK