Ohýbání pseudoslov a role jejich mentální reprezentace při osvojování jazyka předškolních dětí
Název práce v češtině: | Ohýbání pseudoslov a role jejich mentální reprezentace při osvojování jazyka předškolních dětí |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Nonword inflection and the role of its mental representation on language acquisition of preschool children |
Klíčová slova: | pseudoslova|osvojování jazyka|morfologická produkce|životnost |
Klíčová slova anglicky: | nonwords|language acquisition|morphological production|animacy |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Filip Smolík, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 07.09.2022 |
Datum zadání: | 07.09.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 13.09.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 08.09.2023 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 29.06.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Juraj Jonáš, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je objasnění role mentální reprezentace podstatných jmen a pseudoslov u předškoláků a případných sémantických vlivů na ni. Bude se taktéž zabývat vnímanou sémantickou rovinou životných referentů při ohýbání pseudoslov. Literárně přehledová část se bude kromě představení psycholingvistiky a jejích cílů zabývat osvojováním jazyka menších dětí. Budou představeny jednotlivé studie o osvojování jazyka a přístupech k němu. Zároveň zde bude popsán psychologický vývoj předškolních dětí a snaha propojit jej s vývojem jazykovým, přičemž centrálním tématem bude způsob ohýbání životných referentů a spojitost s jejich mentální reprezentací a jejich osvojováním. Výzkumná část se odkazuje na bakalářskou práci N. Doležalové (2021), která pomocí vlastního „wug testu“ zjišťovala roli životných referentů na tvorbu akuzativu (4. pádu) u předškolních dětí. Praktický výzkum v této práci bude stejnými výzkumnými technikami zkoumat jev opačným, tj. vyvozování nominativu (1. pádu). Studie bude doplněna o testování dětí krátkým testem pro zjištění jejich obecné jazykové úrovně. Složitost českého jazyka je jedinečná a podat její vysvětlení podle aktuálních studií ohledně osvojování jazyka v jiném než českém jazyce lze jen z malé části. Tato bakalářka práce má za cíl rozšířit aktuální vědění a poznatky ohledně vnímání sémantické životnosti v českém jazyce u předškolních dětí s ohledem na jejich psychologický vývoj a obecnou jazykovou znalost a rozšířit jejich komplexnost. |
Seznam odborné literatury |
Pinker, S. (2008). Slova a pravidla (Words and Rules). Academia Praha. Bordag, D. (2007). Factors determining the acquisition of animacy in Czech. Frequency effects in language acquisition. Berlin: Mouton de Gruyter, 307-30. Bybee, J. L., & Slobin, D. I. (1982). Rules and schemas in the development and use of the English past tense. Language, 58(2), 265-289. Doležalová, Natálie. (2021). Role životnosti referentů ve znalosti morfologických paradigmat u předškoláků. Praha. Bakalářská práce. Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikace. Vedoucí práce Smolík, Filip. Dąbrowska, E. (2001). Learning a morphological system without a default: The Polish genitive. Journal of child language, 28(3), 545-574. Dąbrowska, E., & Szczerbiński, M. (2006). Polish children's productivity with case marking: the role of regularity, type frequency, and phonological diversity. Journal of child language, 33(3), 559-597. Krajewski, G., Theakston, A. L., Lieven, E. V., & Tomasello, M. (2011). How Polish children switch from one case to another when using novel nouns: Challenges for models of inflectional morphology. Language and cognitive processes, 26(4-6), 830-861. Marchman, V. A. (1997). Children’s productivity in the English past tense: The role of frequency, phonology, and neighborhood structure. Cognitive Science, 21(3), 283_304. |