Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Téma smrti v komunikaci rodičů s dětmi
Název práce v češtině: Téma smrti v komunikaci rodičů s dětmi
Název v anglickém jazyce: The theme of death in communication between parents and children
Klíčová slova: Smrt|komunikace v rodině|vnímání smrti dětmi|kognitivní vývoj dítěte
Klíčová slova anglicky: Death|communication in the family|children's perception of death|child cognitive development
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: Klára Machů
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 07.09.2022
Datum zadání: 16.09.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 19.09.2022
Datum a čas obhajoby: 08.09.2023 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:04.07.2023
Datum proběhlé obhajoby: 08.09.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Karolína Vlčková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je prozkoumat, jakým způsobem rodiče komunikují s dětmi o smrti. Zároveň chceme zjistit, jak dítě na komunikaci o smrti reaguje a jaký to má vliv na jeho prožívání.
Literárně-přehledová část představí různé způsoby komunikace o smrti v rodině. Dále bude její součástí přehled výzkumů zabývajících se tím, jak se u dětí utváří chápání konceptu smrti a vlivem komunikace v rodině na utváření tohoto konceptu.

Výzkum bude realizován prostřednictvím kvalitativního přístupu. V rámci rozhovorů budeme zjišťovat, zda a jak rodiče komunikují o smrti se svými dětmi a jak na tuto komunikaci děti reagují.
Práce může pomoci rozšířit povědomí o této problematice a přinést informace o tom, jaký způsob komunikace o smrti je pro děti vhodný, resp. nevhodný. I když na téma vnímání smrti u dětí bylo již provedeno několik výzkumů, některé otázky stále nebyly zodpovězeny. Přínosem této práce je rozšíření povědomí o možných způsobech komunikace s dětmi o smrti a zjištění, jaký způsob je nejvíce vhodný pro následující vývoj dítěte.
Seznam odborné literatury
Adams, David W; Corr, Charles A; Davies, Betty; Deveau, Eleanor; et al. (1999). Children, adolescents, and death: myths, realities, and challenges. Death Studies, 23(5), 443–463. https://doi.org/10.1080/074811899200957

Bosticco, C., & Thompson, T. (2005). The role of communication and storytelling in the family grieving system. Journal of Family Communication, 5(4), 255–278. https://doi.org/10.1207/s15327698jfc0504_2

Kenyon, B. L. (2001). Current research in children’s conceptions of death: A Critical Review. OMEGA - Journal of Death and Dying, 43(1), 63–91. https://doi.org/10.2190/0X2B-B1N9-A579-DVK1

Koocher, G. P. (1973). Childhood, death, and cognitive development. Developmental Psychology, 9(3), 369–375. https://doi.org/10.1037/h0034917

Slaughter, V. (2005). Young children’s understanding of death. Australian Psychologist, 40(3), 179–186. https://doi.org/10.1080/00050060500243426

Slaughter, V., & Griffiths, M. (2007). Death understanding and fear of death in young children. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 12(4), 525–535. https://doi.org/10.1177/1359104507080980

Speece, M. W., & Brent, S. B. (1984). Children’s understanding of death: A review of three components of a death concept. Child Development, 55(5), 1671. https://doi.org/10.2307/1129915

Vianello, R., & Lucamante, M. (1988). Children’s understanding of death according to parents and pediatricians. The Journal of Genetic Psychology, 149(3), 305–316. https://doi.org/10.1080/00221325.1988.10532160

Wass, H., Dinklage, R., Gordon, S. L., Russo, G., Sparks, C. W., & Tatum, J. (1983). Use of play for assessing children’s death concepts: A reexamination. Psychological Reports, 53(3), 799–803. https://doi.org/10.2466/pr0.1983.53.3.799

Wenestam, C., & Wass, H. (1987). Swedish and U.S. children’s thinking about death: A qualitative study and cross-cultural comparison. Death Studies, 11(2), 99–121. https://doi.org/10.1080/07481188708252181

White, E., Elsom, B., & Prawat, R. (1978). Children’s conceptions of death. Child Development, 49(2), 307. https://doi.org/10.2307/1128691

Willmott, H. (2000). Death. So what? Sociology, sequestration and emancipation. The Sociological Review, 48(4), 649–665. https://doi.org/10.1111/1467-954X.00237
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK