Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Verbální fluence u pacientů s Alzheimerovou nemocí
Název práce v češtině: Verbální fluence u pacientů s Alzheimerovou nemocí
Název v anglickém jazyce: Verbal fluency in patients with Alzheimer's disease
Klíčová slova: Alzheimerova nemoc|Mírná kognitivní porucha|Test sémantické verbální fluence|Vektorová analýza
Klíčová slova anglicky: Alzheimer’s disease|Mild cognitive impairment|Semantic verbal fluency|Vector analysis
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. et Mgr. Tomáš Nikolai, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 06.09.2022
Datum zadání: 06.09.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 19.09.2022
Datum a čas obhajoby: 14.06.2023 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:23.04.2023
Datum proběhlé obhajoby: 14.06.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Jana Dlouhá
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem této práce je provést kvalitativní a kvantitativní analýzu výsledku testů verbální fluence u pacientů s mírnou kognitivní poruchou při Alzheimerově nemoci (AN). Potřeba včasné diagnózy u pacientů trpících AN vzrůstá na významu zejména vzhledem k rozšiřujícím se možnostem farmakologické i nefarmakologické intervence již v časných stádiích nemoci.
Obsah literárně přehledové části bude sestávat z popisu AN, možností jejího vzniku, symptomů AN, oblastí mozku, které poškozuje a odlišných typů onemocnění. Dále popisem mírné kognitivní poruchy a odlišných typů tohoto onemocnění. Literárně přehledová část se také zaměří na testy verbální fluence. Bude zmíněno klasické dělení verbální fluence, i kvalitativní indexy, jako je vytváření shluků (clusterů), přepínání (switchů) mezi shluky a další kvalitativní charakteristiky výkonu v těchto testech. Zvláštní pozornost bude zaměřena především na možnosti analýzy sémantických charakteristik výkonu ve verbální fluenci.

Výzkum bude zaměřen kvalitativně i kvantitativně. Cílem tohoto výzkumu bude zmapovat kognitivní funkce, které se aktivizují během testů VF, pomocí korelací s odlišnými testy kognitivních funkcí. U fonémické části budou využita písmena K, P a S. U sémantické části budou využity kategorie zvířata a zelenina. Kvantitativní část bude tvořit rozdílová statistika mezi pacienty s AN v prodromálním stádiu, zdravými osobami a pacienty s jinými neurodegenerativními onemocněními.
Očekávaný přínos výsledků do psychologické teorie i praxe bude rozšíření znalostí o způsobech vytváření sémantických clusterů u pacientů s MCI v českém prostředí. Kvalitativní hodnocení testů verbální fluence může přispět jak k včasnému záchytu specifického kognitivního deficitu při AN, tak k diferenciální diagnóze mezi neurodegenerativními etiologiemi.
Seznam odborné literatury
Nikolai, T., ŠTěpánková, H., Michalec, J., Bezdíček, O., Horáková, K., Marková, H., Růžička, E., & Kopeček, M. (2015). Tests of Verbal Fluency, Czech Normative Study in Older Patients. Česká a Slovenská Neurologie a Neurochirurgie, 78/111(3), 292–299. https://doi.org/10.14735/amcsnn2015292

Nikolai, T., Bezdicek, O., Markova, H., Stepankova, H., Michalec, J., Kopecek, M., Dokoupilova, M., Hort, J., & Vyhnalek, M. (2017). Semantic verbal fluency impairment is detectable in patients with subjective cognitive decline. Applied Neuropsychology: Adult, 25(5), 448–457. https://doi.org/10.1080/23279095.2017.1326047

Víchová, M., Dokoupilová, M., Chromý, J., Urbánek, T., & Nikolai, T. (2020). Shlukování a přepínání v Testu verbální fluence: návrh adaptace kritérií do českého jazyka a shoda posuzovatelů. Československa Psychologie, 64(3).

Troyer, A. K., Moscovitch, M., & Winocur, G. (1997). Clustering and switching as two components of verbal fluency: Evidence from younger and older healthy adults. Neuropsychology, 11(1), 138–146. https://doi.org/10.1037/0894-4105.11.1.138

Troyer, A. K. (2000). Normative Data for Clustering and Switching on Verbal Fluency Tasks. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 22(3), 370–378. https://doi.org/10.1076/1380-3395(200006)22:3;1-v;ft370

Nevado, A., Del Río, D., Martín-Aragoneses, M. T., Prados, J. M., & López-Higes, R. (2021). Preserved semantic categorical organization in mild cognitive impairment: A network analysis of verbal fluency. Neuropsychologia, 157, 107875. https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2021.107875

Tröger, J., Linz, N., König, A., Robert, P., Alexandersson, J., Peter, J., & Kray, J. (2019). Exploitation vs. exploration—computational temporal and semantic analysis explains semantic verbal fluency impairment in Alzheimer’s disease. Neuropsychologia, 131, 53–61. https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2019.05.007

Taler, V., Johns, B. T., & Jones, M. N. (2019). A Large-Scale Semantic Analysis of Verbal Fluency Across the Aging Spectrum: Data From the Canadian Longitudinal Study on Aging. The Journals of Gerontology: Series B, 75(9), e221–e230. https://doi.org/10.1093/geronb/gbz003

Libon, D. J., McMillan, C., Gunawardena, D., Powers, C., Massimo, L., Khan, A., Morgan, B., Farag, C., Richmond, L., Weinstein, J., Moore, P., Coslett, H. B., Chatterjee, A., Aguirre, G., & Grossman, M. (2009). Neurocognitive contributions to verbal fluency deficits in frontotemporal lobar degeneration. Neurology, 73(7), 535–542. https://doi.org/10.1212/wnl.0b013e3181b2a4f5

Henry, J. D., Crawford, J. R., & Phillips, L. H. (2004). Verbal fluency performance in dementia of the Alzheimer’s type: a meta-analysis. Neuropsychologia, 42(9), 1212–1222. https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2004.02.001

Mayr, U. (2002). On the dissociation between clustering and switching in verbal fluency: comment on Troyer, Moscovitch, Winocur, Alexander and Stuss. Neuropsychologia, 40(5), 562–566. https://doi.org/10.1016/s0028-3932(01)00132-4
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK