Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Středoškolský student učitelem aneb přínos obrácených rolí ve výuce angličtiny
Název práce v češtině: Středoškolský student učitelem aneb přínos obrácených rolí ve výuce angličtiny
Název v anglickém jazyce: Hight School Students as Teachers or Else the Benefits of Reverse Roles in the Lessons of English Language
Klíčová slova: převrácená třída|vrstevnická výuka|vrstevnické spoluvyučování|obrácení rolí|motivace ve výuce|inovace ve výuce|přístup zaměřený na žáka|dovednosti a kompetence
Klíčová slova anglicky: flipped classroom|peer instruction|peer coteaching|reversed roles|motivation in learning|innovation in teaching|skills and competencies
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 05.09.2022
Datum zadání: 05.09.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 29.09.2022
Datum a čas obhajoby: 15.06.2023 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:12.04.2023
Datum proběhlé obhajoby: 15.06.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměřuje na využití obrácených rolí v hodinách angličtiny na střední odborné škole. Cílem diplomové práce je zjistit přínosy a případné nevýhody metody výměny rolí mezi studentem a učitelem z pohledu žáka v pozici vyučujícího i z hlediska jeho posluchačů. Dílčími výzkumnými cíli jsou prověření míry motivace a ochoty žáků přijmout novou roli, vliv změněné perspektivy na vnímání učiva a pozice učitele ve výchovně-vzdělávacím procesu. Smyslem práce je zjistit možné využití této výukové metody coby nástroje pro oživení výuky, aktivizaci studentů v hodinách, zvýšení jejich motivace při osvojování učiva alternativním způsobem a zdokonalení jejich dovedností a kompetencí. V neposlední řadě je předpokládán přínos také pro pedagoga, kterému se vlivem výměny rolí dostane příležitosti blíže nahlédnout do potřeb a preferencí žáků. Pro účely práce byl zvolen kvalitativní výzkum, kterému bude předcházet studium teoretických zdrojů a jejich výběr v souladu se záměrem práce. Sběr dat bude realizován prostřednictvím dotazníků, pozorování a rozhovoru na vzorku studentů 3. ročníku střední odborné školy. Výzkum bude uzavírat analýza získaných dat. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi.
Seznam odborné literatury
BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. 1. vydání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. 1. vydání. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-802-4729-930.
ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Univerzita Karlova, 1993. ISBN 80-7066-534-3.
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. 2. vydání. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
ČINČERA, Jan. Práce s hrou Pro profesionály. 1. vydání. Havlíčkův Brod: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1974-0.
EMDIN, Christopher. For White Folks Who Teach in the Hood … and the Rest of Y´all Too: Reality Pedagogy and Urban Education. Boston: Beacon Press, 2016. ISBN 978-0-80702802-5.
FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. 3. vydání. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-725-1.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. 1. vydání. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
KALHOUS, Zdeněk, Otto OBST a kol. Školní didaktika. 1. vydání. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
PAŘÍZEK, Vlastimil. Základy obecné pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1993.
PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. 1. vydání. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2. vydání. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
SKALKOVÁ, Jarmila. Za novou kvalitu vyučování. Brno: Paido, 1995. ISBN 80-85931-11-7.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1. vydání. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. 1. vydání. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-3357-9.
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice. 1. vydání. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4100-0
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK