Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Čtení beletrie jako návyk a prožitek v průběhu studia bohemistiky: ohniskové skupiny
Název práce v češtině: Čtení beletrie jako návyk a prožitek v průběhu studia bohemistiky: ohniskové skupiny
Název v anglickém jazyce: The fiction reading habits and experiences of Czech Language and Literature students: a focus group study
Klíčová slova: Čtení beletrie|čtení pro potěšení|povinná literatura|expertní čtenáři|literární semináře
Klíčová slova anglicky: Reading fiction|reading for pleasure|compulsory literature|expert readers|literary seminars
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: Mgr. Anežka Kuzmičová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 25.08.2022
Datum zadání: 15.09.2022
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 10.01.2023
Datum a čas obhajoby: 05.02.2024 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:19.12.2023
Datum proběhlé obhajoby: 05.02.2024
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. PhDr. Petr Bílek, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce prozkoumá vztah studentů bohemistiky ke čtení beletrie. Zaměří se mimo jiné na proměnu tohoto vztahu po nástupu na VŠ. Formou ohniskových skupin bude zjišťovat, jaké místo zaujímá ve čtenářském životě studentů osobní prožitek, jaké jsou jeho podoby a jak se vztahují k akademickému čtení, které je hlavní náplní literární části studia. Práce rozšíří data již nasbíraná v roce 2021 v rámci předmětu Jak zkoumat čtení při ÚČJTK FF UK (N = 22, 4 skupiny). Budou provedeny ohniskové skupiny na dalších dvou univerzitách v ČR (N = 20, 4 skupiny) a veškerá data budou nově analyzována kvalitativními postupy. Rozšířený vzorek umožní nejen získat širší škálu poznatků, ale také popsat případné nápadnější rozdíly ve čtenářské zkušenosti u studentů odlišně koncipovaných studijních programů. Na základě těchto zjištění bude navržen model studia literatury, který by rozvíjel akademické schopnosti a zároveň podporoval kladný vztah ke čtení beletrie jakožto prožitku.
Seznam odborné literatury
Andringa, E. (2004). The interface between fiction and life: Patterns of identification in reading autobiographies. Poetics Today, 25(2), 205–240.
Bálint, K., Hakemulder, F., Kuijpers, M., et al. (2016). Reconceptualizing foregrounding: Identifying response strategies to deviation in absorbing narratives. Scientific Study of Literature, 6(2), 176–207.
Bon, E. V., Burke, M. (2021). Devices, Settings and Distractions: A Study into How Students Read Literature. Zyngier, S., Watson, G., eds. Pedagogical Stylistics in the 21st Century. Palgrave Macmillan, Cham, 183–206.
Kosch, L., Stocker, G., Schwabe, A., et al. (2021). Reading fiction with an e-book or in print: Purposes, pragmatics and practices. A focus group study. Scientific Study of Literature, 11(2), 196–222.
Kuijpers, M., Hakemulder, F. (2017). Understanding and Appreciating Literary Texts Through Rereading. Discourse Processes. 55(7), 619–641.
Kuzmičová, A., Bálint, K. (2019). Personal relevance in story reading: a research review. Special issue ‘Knowledge, understanding, wellbeing: cognitive literary studies’, ed. N. Easterlin. Poetics Today, 40(3), 429–451.
Kuzmičová, A., Dias, P., Vogrinčič Čepič, A., et al. (2018). Reading and company: Embodiment and social space in silent reading practices. Literacy, 52(2), 70–77.
Montgomery, M., Durant, A., Fabb, N., et al. (2007). Ways of reading: Advanced reading skills for students of English literature. Routledge.
Nash, J. (2007). The Attitudes of English Majors to Literary Study. Changing English, 14, 77–86.
Nightingale, P. (2011). Now you see me, now you don’t: From reader to student and back again in A‐Level English literature. English in Education, 45, 146–160.
Švaříček, R., Šeďová K., et al. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK