Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Kontextuální predikce a její vliv na zpracování jazyka
Název práce v češtině: Kontextuální predikce a její vliv na zpracování jazyka
Název v anglickém jazyce: Contextual prediction and its effect on language processing
Klíčová slova: kontext|predikce|zpracování jazyka|psycholingvistika
Klíčová slova anglicky: Context|Prediction|Language Processing|Psycholinguistics
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Filip Smolík, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 23.08.2022
Datum zadání: 23.08.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 04.11.2022
Datum a čas obhajoby: 14.06.2023 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:24.04.2023
Datum proběhlé obhajoby: 14.06.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Ondřej Pešout, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce se zaměří na problém kontextuálně podmíněné jazykové predikce, tedy schopnosti předvídat nově příchozí jazykové informace na základě dostupných.

Obsahem literárně přehledové části bude zmapování základních rovin dosavadního výzkumu daného tématu. V první řadě půjde o vymezení typů zdrojových informací v kontextu, pozornost bude věnována zejména aspektům sémantiky a syntaxe. Dále budou v práci popsány příklady kognitivních procesů, na nichž se predikce podílí, jakožto i mechanismy, jimiž ovlivňuje zpracování jazyka v obecné rovině. Zmíněny budou i teorie ohledně funkčního významu jazykové predikce jako takové.

Výzkumná část se zaměří na aplikaci relevantních teoretických poznatků v rámci experimentálního paradigmatu zkoumajícího interakci jazykových a zrakových informací (tzv. visual world paradigm). Primárním účelem této části bude pokus o replikaci studie provedené na německy mluvících dětech (Özge et al., 2022). Předmětem zmíněné studie byla schopnost prediktivního odvození větného předmětu na základě podmětu (a naopak). Práce se pokusí aplikovat obdobný experimentální postup na dospělých mluvčích českého jazyka.

Očekávaný přínos výsledků výzkumu do psychologické teorie a praxe spočívá zejména v konkretizaci daného problému v rámci českého jazyka a zkoumání vlivu jeho specifik (pády, morfologie, apod.). Z vývojového hlediska může být neméně přínosná možnost porovnání dat od dospělých subjektů a dětí. V neposlední řadě bude součástí práce i návrh českých vět vhodných pro dané experimentální paradigma, v rámci něhož bude potenciálně možné tyto věty využít i v budoucnu.
Seznam odborné literatury
Altmann G.T. & Kamide Y. (1999) Incremental interpretation at verbs: restricting the domain of subsequent reference. Cognition, 30(3), 247-64. https://doi.org/10.1016/s0010-0277(99)00059-1

Altmann G.T. & Steedman M. (1988). Interaction with context during human sentence processing. Cognition, 30(3), 191-238. https://doi.org/10.1016/0010-0277(88)90020-0

Ehrlich, S. F., & Rayner, K. (1981). Contextual effects on word perception and eye movements during reading. Journal of Verbal Learning & Verbal Behavior, 20(6), 641–655. https://doi.org/10.1016/S0022-5371(81)90220-6

Huettig F, Rommers J & Meyer A.S. (2011). Using the visual world paradigm to study language processing: a review and critical evaluation. Acta Psychologica, 137(2), 151-171. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2010.11.003

Kamide, Y., Altmann, G. T., & Haywood, S. L. (2003). The time-course of prediction in incremental sentence processing: Evidence from anticipatory eye movements. Journal of Memory and Language, 49(1), 133–156. https://doi.org/10.1016/S0749-596X(03)00023-8

Kamide, Y., Scheepers, C. & Altmann, G.T. (2003). Integration of Syntactic and Semantic Information in Predictive Processing: Cross-Linguistic Evidence from German and English. Journal of Psycholinguistic Research, 32, 37–55. https://doi.org/10.1023/A:1021933015362

Kuperberg, G. R., & Jaeger, T. F. (2016). What do we mean by prediction in language comprehension?. Language, cognition and neuroscience, 31(1), 32–59. https://doi.org/10.1080/23273798.2015.1102299

Özge, D., Kornfilt, J., Maquate, K., Küntay, A. C., & Snedeker, J. (2022). German-speaking children use sentence-initial case marking for predictive language processing at age four. Cognition, 221(4). https://doi.org/10.1016/j.cognition.2021.104988

Özge, D., Küntay, A. & Snedeker, J. (2019). Why wait for the verb? Turkish speaking children use case markers for incremental language comprehension. Cognition. 183. 152-180. https://doi.org/10.1016/j.cognition.2018.10.026
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK