Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Nároky a zdroje duševního zdraví zaměstnanců
Název práce v češtině: Nároky a zdroje duševního zdraví zaměstnanců
Název v anglickém jazyce: Employees demands and resources of mental health
Klíčová slova: pracovní zdroje|pracovní nároky|pracovní duševní zdraví|víceúrovňový model duševního zdraví|kvalitativní výzkum
Klíčová slova anglicky: job resources|job demands|occupational mental health|multilevel mental health model|qualitative research
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Ivana Šípová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 23.08.2022
Datum zadání: 23.08.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 31.08.2022
Datum a čas obhajoby: 14.06.2023 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:11.04.2023
Datum proběhlé obhajoby: 14.06.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Kristýna Cetkovská
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je objasnit, jaké zdroje a nároky duševního zdraví vnímají zaměstnanci v souvislosti s pracovním prostředím a výkonem jejich zaměstnání. Práce přiblíží, jaké konkrétní zdroje a nároky vnímají zaměstnanci na 4 organizačních úrovních definovaných IGLO modelem – osobní, týmové, manažerské a organizační. Zároveň se práce bude zabývat jejich proměnou v posledních letech.
V literárně-přehledové části práce popíše a vydefinuje, jak téma zdrojů a nároků duševního zdraví, tak i duševního zdraví jako takového. Hlavním zdrojem pro bakalářskou práci bude především Job Demands-Resources model od Bakkera a Demerouti (2007). Neméně důležitý je poté pro práci i IGLO model popisující jednotlivé úrovně firemní struktury (Nielsen et al., 2018). U tématu nároků či rizikových faktorů práce zdůrazní například souvislost s pracovním vypětím či engagementem. Naopak na straně zdrojů práce poukáže na motivační potenciál pracovních zdrojů a konkrétní zdroje jako je zpětná vazba, autonomie či podpora. Důležitým podtématem literárně-přehledové části bude také dopad pandemie COVID-19 na proměnu potřeb zaměstnanců nebo problematika organizačních změn.



Ve výzkumné části se práce zaměří na analýzu dat nasbíraných v rámci projektu H-work (De Angelis et al., 2020). Cílem výzkumné části je pomocí obsahové tematické analýzy a zakotvené teorie popsat, s jakými konkrétními nároky a zdroji se zaměstnanci setkávají. Sběr dat probíhal ve dvou organizacích v říjnu roku 2020 a červnu roku 2021. Data mají formu kognitivních map, které obsahují informace o zdrojích a nárocích, které participanti uváděli v souvislostí s prací na celkem 9 focusových skupinách. Zdroje a nároky jsou zároveň zařazeny do jednotlivých IGLO kategorií, tedy jedinec, tým, manažer a organizace jako celek.
Bakalářská práce může přispět k hlubšímu pochopení zdrojů a nároků duševního zdraví v kontextu pracovního prostředí. Na základě detailnějšího pochopení tématu, ke kterému můžeme dospět na základě kvalitativní povahy dat, se můžeme lépe zorientovat v potřebách zaměstnanců a navrhovat intervence v rámci podpory duševního zdraví zaměstnanců a prevence duševních onemocnění. Dále také můžeme pochopit, jak se tyto zdroje a nároky vnímané zaměstnanci proměnily v době pandemie.
Seznam odborné literatury
Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2007). The Job Demands-Resources model: state of the art. Journal of Managerial Psychology, 22(3), 309-328. https://doi.org/10.1108/02683940710733115

Callaly, T., & Arya, D. (2005). Organizational change management in mental health. Australasian Psychiatry, 13(2), 120-123. https://doi.org/10.1080/j.1440-1665.2005.02173.x

De Angelis, M., Giusino, D., Nielsen, K., Aboagye, E., Christensen, M., Innstrand, S. T., ... & Pietrantoni, L. (2020). H-work project: Multilevel interventions to promote mental health in smes and public workplaces. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(21), 8035. https://doi.org/10.3390/ijerph17218035

Hobfoll, S. E., Shirom, A., & Golembiewski, R. (2000). Conservation of resources theory. Handbook of organizational behavior, 57-80.

Christensen, M. (2014). Communication as a strategic tool in change processes. International journal of business communication, 51(4), 359-385. https://doi.org/10.1177/2329488414525442

Jamal, M. T., Anwar, I., Khan, N. A., & Saleem, I. (2021). Work during COVID-19: assessing the influence of job demands and resources on practical and psychological outcomes for employees. Asia-Pacific Journal of Business Administration. https://doi.org/10.1108/APJBA-05-2020-0149

Karasek Jr, R. A. (1979). Job demands, job decision latitude, and mental strain: Implications for job redesign. Administrative science quarterly, 285-308. http://dx.doi.org/10.2307/2392498

Kavanagh, M. H., & Ashkanasy, N. M. (2006). The impact of leadership and change management strategy on organizational culture and individual acceptance of change during a merger. British journal of management, 17(S1), S81-S103. https://doi.org/10.1111/j.1467-8551.2006.00480.x

Nielsen K., Yarker J., Munir F. & Bültmann U. (2018) IGLOO: An integrated framework for sustainable return to work in workers with common mental disorders, Work & Stress, 32(4), 400-417. https://doi.org/10.1080/02678373.2018.1438536

Rune Todnem By (2005) Organisational change management: A critical review, Journal of Change Management, 5(4), 369-380. https://doi.org/10.1080/14697010500359250

Siegrist, J., Starke, D., Chandola, T., Godin, I., Marmot, M., Niedhammer, I., & Peter, R. (2004). The measurement of effort–reward imbalance at work: European comparisons. Social science & medicine, 58(8), 1483-1499. https://doi.org/10.1016/S0277-9536(03)00351-4

Sokal, L. J., Eblie Trudel, L. G., & Babb, J. C. (2020). Supporting teachers in times of change: The job demands-resources model and teacher burnout during the COVID-19 pandemic. https://doi.org/10.11114/ijce.v3i2.4931

Tims, M., Bakker, A. B., & Derks, D. (2013). The impact of job crafting on job demands, job resources, and well-being. Journal of Occupational Health Psychology, 18, 230–240. https://doi.org/10.1037/a0032141

Xanthopoulou, D., Bakker, A. B., Demerouti, E., & Schaufeli, W. B. (2007). The Role of Personal Resources in the Job Demands-Resources Model. International Journal of Stress Management, 14(2), 121-141. https://doi.org/10.1037/1072-5245.14.2.121

Xanthopoulou, D., Bakker, A. B., & Fischbach, A. (2013). Work engagement among employees facing emotional demands. Journal of Personnel Psychology. https://doi.org/10.1027/1866-5888/A000085
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK