Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Zkušenosti vysokoškolských studentů s arteterapií
Název práce v češtině: Zkušenosti vysokoškolských studentů s arteterapií
Název v anglickém jazyce: University students´ experience of an art therapy
Klíčová slova: Arteterapie|skupinová terapie|vysokoškolský student|zkušenosti|očekávání
Klíčová slova anglicky: Art therapy|Group therapy|University student|Experience|Expectations
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Kamila Urban, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 23.08.2022
Datum zadání: 23.08.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 04.10.2022
Datum a čas obhajoby: 13.09.2023 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:27.06.2023
Datum proběhlé obhajoby: 13.09.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zmapovat očekávání studentů vysokých škol, kteří vstupují do arteterapie, jak se jejich očekávání mění a jaké přínosy na sobě pociťují.

V teoretické části práce bude popsána historie arteterapie. Bude vymezena arteterapie a její druhy. Budou zde představeny metody a přístupy k arteterapii. Teoretická část rovněž bude pojednávat o možnostech využití arteterapie u různých skupin klientů. Tématem budou také přínosy arteterapie pro psychické zdraví a psychický růst.

Výzkumná část se bude zaměřovat na otázku, jaké jsou prožitky vysokoškolských studentů při arteterapii ve skupině a jak se tyto prožitky v průběhu času proměňují. Výzkumná část počítá s kvalitativním designem. Výzkumnou metodou budu hloubkové rozhovory s účastníky arteterapie, které budou realizované minimálně dvakrát, a to před započetím a po skončení skupiny. Výzkumný soubor budou tvořit studenti vysokých škol. Výsledný vzorek bude stanoven na základě teoretického nasycení.

Diplomová práce má přispět prozkoumáním prožitků studentů vysokých škol při arteterapii probíhající v rámci zážitkové skupiny. Budou zde popsána témata, která se v procesu arteterapie vynořují, a to jak na individuální, tak na skupinové úrovni.
Seznam odborné literatury
Boyce, C., & Neale, P. (2006). Conducting in-depth interviews: A guide for designing and conducting in-depth interviews for evaluation input. Academia.

Edwards, D. (2004). Art Therapy. SAGE: Publications.

Huang, Ch., Su, H., Cheng, S., & Tan, Ch. (2021). The effects of group art therapy on adolescents´ self-concept and peer relationship: A mixed-method study. Child & Adolescent Development, 75-92. https://doi.org/10.1002/cad.20435

Kaimal, G., & Ray, K. (2017). Free art-making in an art therapy open studio: changes in affect and self-efficacy. Arts & health, 9(2), 154-166. http://dx.doi.org/10.1080/17533015.2016.1217248

Kim, S., Kim, G., & Ki, J. (2014). Effects of group art therapy combined with breath meditation on the subjective well-being of depressed and anxious adolescents. The Arts in Psychotherapy, 41, 519-526. http://dx.doi.org/10.1016/j.aip.2014.10.002

Liebmann, M. (2005). Art Therapy for Groups: A handbook of themes and exercises. Taylor and Francis Group.

Malchiodi, C. A. (2003). Handbook of Art Therapy. The Guilford Press.

Rubin, J. A. (2010). Introduction to Art Therapy: Sources & Resources. Taylor and Francis Group.

Sandmire, D. A., Gorham, S. R., Rankin, N. E., & Grimm D. R. (2012). The Influence of Art Making on Anxiety: A Pilot Study. Art Therapy: Journal of the American Art Therapy Association, 29(2), 68-73. https://doi.org/10.1080/07421656.2012.683748

Wilkinson, R. A., & Chilton, G. (2013). Positive Art Therapy: Linking Positive Psychology to Art Therapy Theory, Practice, and Research. Art therapy: Journal of the American Art Therapy Association, 30(1), 4-11. https://doi.org/10.1080/07421656.2013.757513
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK