Předávání vzorců maskulinit ve volnočasových organizacích
Název práce v češtině: | Předávání vzorců maskulinit ve volnočasových organizacích |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Transmission of masculinities´ patterns in leisure time organizations |
Klíčová slova: | Genderová socializace|Maskulinity|Volnočasové organizace|Mentorství |
Klíčová slova anglicky: | Gender socialization|Masculinities|Leisure time organizations|Mentorship |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (21-KSOC) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. Radka Dudová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 08.08.2022 |
Datum zadání: | 15.08.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 13.09.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 13.06.2023 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 08.05.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.06.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Východiska: Vzorce maskulinního chování jsou naučené a závislé na kontextu, spíše než esenciální součástí muže (Addis et al., 2010). Dítěti jsou předávány v rámci genderové socializace, k níž dochází velkou měrou v období adolescence. (Hill and Lynch, 1983 podle Priess et al., 2009). Za genderovou socializací stojí především rodina a vrstevnická skupina. Práce se proto zaměří na vedoucí v organizacích volného času (Skaut, Sokol, Dobrovolní hasiči,…), kteří do jisté míry mohou plnit roli mentorů pro jednotlivé svěřence a zároveň mají vliv na vrstevnickou skupinu jako celek, protože s dětmi tráví několik hodin každý týden v průběhu celého roku. Pozitivní vliv mentorských vztahů na dospívající chlapce je dobře zdokumentován (Pašek, 2011; Spencer, 2007), ale předávané vzorce chování mohou nabývat mnoha forem, a je proto důležité se jimi zabývat Cíle: Cílem této práce je prozkoumat pomocí polostrukturovaných rozhovorů přístup mužských vedoucích ve volnočasových organizacích k problému předávání vzorců chování a především zjistit, jestli si uvědomují a vědomě pracují se svou rolí v životě svých svěřenců. Možné otázky, které se mohou objevit v polostrukturovaném rozhovoru: · Uvědomuje si vedoucí svou roli a význam v životě svých svěřenců? Jak s tím pracuje? · Jaké principy se snaží vědomě předávat svým svěřencům? · Předává svým svěřencům tradičně maskulinní principy, jak je definovali David a Brannon („No sissy stuff“, „The big wheel“, „The sturdy oak“, „Give’em hell“) (1976)? · Zasahuje do této funkce vedoucího i organizace, pod kterou funguje? Dostává na toto téma školení, popřípadě má na to organizace vypracovaný nějaký dokument? · Vnímá předávané kvality jako kvality pro muže nebo jako kvality obecně pro dobrého člověka? · Jak přistupuje ke zvládání agrese u svých svěřenců? Charakteristika závěrů: V závěru budou popsány strategie, jakými se vedoucí staví ke své roli a principy, které se snaží předávat svým svěřencům. To nám pomůže lépe porozumět způsobu, jak se maskulinní vzorce předávají a zároveň jaké principy jsou vštěpovány mladým chlapcům v těchto volnočasových organizacích. |
Seznam odborné literatury |
Addis, M. E., Mansfield, A. K., & Syzdek, M. R. (2010). Is “masculinity” a problem?: Framing the effects of gendered social learning in men. Psychology of Men & Masculinity, 11(2), 77–90. https://doi.org/10.1037/a0018602 David, D. S., & Brannon, R. (Ed.). (1976). The Forty-nine percent majority: The male sex role. Addison-Wesley Pub. Co. Pašek, P. (2011). VÝZNAM MUŽSKÝCH VZORŮ V DOSPÍVÁNÍ: Příspěvek k mužské psychologii [Diplomová práce, Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologie]. http://hdl.handle.net/20.500.11956/31840 Priess, H. A., Lindberg, S. M., & Hyde, J. S. (2009). Adolescent Gender-Role Identity and Mental Health: Gender Intensification Revisited. Child Development, 80(5), 1531–1544. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2009.01349.x Spencer, R. (2007). „I just feel safe with him": Emotional closeness in male youth mentoring relationships. Psychology of Men & Masculini |