Prezentismus - výzva školního dějepisu
Název práce v češtině: | Prezentismus - výzva školního dějepisu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Presentism - the challenge of the school history teaching |
Klíčová slova: | prezentismus|didaktika dějepisu|školní vzdělávání|dějiny ve veřejném prostoru |
Klíčová slova anglicky: | presentim|history didactics|schooling|public history |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českých dějin (21-UCD) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 25.07.2022 |
Datum zadání: | 03.08.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 29.09.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 05.06.2023 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.05.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.06.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se věnuje problematice prezentismu ve školním dějepisném vzdělávání. Práce předpokládá, že učitelé se u svých žáků často setkávají s prezentistickým uvažováním. Žáci, pohlížející na dějiny prizmatem současnosti, představují pro učitele, který se snaží rozvíjet jejich historické myšlení, důležitou didaktickou výzvu. Na tuto výzvu chce práce reagovat. Cílem práce je zodpovědět následující otázky: Jak se prezentismus u žáků projevuje? V jakých podobách se prezentistické uvažování objevuje v populární kultuře? Jak může na prezentistické uvažování žáků reagovat učitel? Metodologicky se práce inspiruje současnou didaktickou teorií, zejména koncepty historického myšlení (Peter Seixas, Sam Wineburg) a zohledňuje též historiografické práce, které se zabývají problematikou vnímání času (Francois Hartog).
Práce se ve třech částech věnuje popsání prezentistického myšlení žáků. Zkoumá, jak se prezentismus projevuje a jak je s ním pracováno ve výuce dějepisu. V první části představí prezentismus tak, jak o něm uvažují společenské vědy a popíše možná vymezení pojmu. V druhé části se zaměří na současnou populární tvorbu, která do jisté míry ovlivňuje žáky a v některých případech jim vštěpuje právě prezentistické uvažování. Konkrétně se práce bude věnovat rozboru populárního seriálu Bridgerton, na kterém ukáže některé tendence současné tvorby a detailněji představí podoby prezentismu přítomné v seriálu. V poslední části rozvede způsoby, jak s prezentismem ve výuce dějepisu pracovat. Na základě didaktických prací, které se věnují historickému myšlení, představí obecné zásady práce s prezentismem i konkrétní cvičení, která je možno aplikovat v praktické výuce. |
Seznam odborné literatury |
Armitage, D. (2020). In defense of presentism. In Darrin M. McMahon (ed.) History and Human Flourishing. Oxford University Press. https://oconnell.fas.harvard.edu/files/armitage/files/in_defence_of_presentism.pdf
Hartog F. (2012). Régimes d'historicité: présentisme et expérience du temps. Points. Pokorný P. & Storch D. (2020) Antropocén. Academia. Skopalová, E., Janoščík, V., Hartelová, M. J., Micka, M., Trhoňovský, O., Strančáková, A., & Kout-ská, A. (2019). Návrat do budoucnosti. Vysoká škola uměleckoprůmyslová. Seixas, P., & Morton, T. (2001). The big six: historical thinking concepts. Temple University Press. Wineburg, S. S. (2001). Historical thinking and other unnatural acts: Charting the future of teaching the past. Temple University Press. |