Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
"Being vnye”: Mylène Farmer and French Pop Music in Post-Soviet Russia
Název práce v češtině: "Být vňě": Mylène Farmer a francouzská populární hudba v postsovětském Rusku
Název v anglickém jazyce: "Being vnye”: Mylène Farmer and French Pop Music in Post-Soviet Russia
Klíčová slova: populární hudba|videoklip|Mylène Farmer|francouzský pop|pop kultura
Klíčová slova anglicky: popular music|videoclip|Mylène Farmer|French pop|pop culture
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: angličtina
Ústav: Ústav hudební vědy (21-UHV)
Vedoucí / školitel: Mgr. Tereza Havelková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 14.07.2022
Datum zadání: 14.07.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 04.08.2022
Datum a čas obhajoby: 14.09.2023 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:29.06.2023
Datum proběhlé obhajoby: 14.09.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Matěj Kratochvíl, Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: Mgr. Vít Zdrálek, Ph.D.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat audiovizuální tvorbou v současné populární kultuře na příkladu vybraných videoklipů francouzské zpěvačky Mylène Farmer. Mylène Farmer započala svou kariéru v 80. letech a od té doby je jednou z nejpopulárnějších frankofonních zpěvaček. Její tvorba se vyznačuje dekadentní estetikou. V textech písní, jejichž je vždy autorkou, a hudebních videích Farmer mnohdy sofistikovaně odkazuje k předním osobnostem (nejen francouzského) umění jako jsou básníci Charles Baudelaire a Arthur Rimbaud, spisovatelé jako Edgar Allan Poe a významní režiséři Sergej Ejzenštejn či David Lynch. Hudební videa Mylène Farmer se liší od "typických" videoklipů především délkou často přesahující i deset minut, svou komplexní narativní povahou se blíží spíše krátkým filmům. Při analýze vybraných klipů se práce zaměří na vztah hudební, vizuální a narativní složky. Ačkoliv se jedná o zpěvačku, jejíž popularita přesahuje frankofonní svět, odborná reflexe její tvorby je v době sepsání této práce nedostatečná. Vedle četných biografických titulů mířených spíše na fanoušky jsou k dispozici pouze dvě odborné monografie. Jejich autorem je francouzský literární vědec Michel Arouimi, který k tvorbě Farmer přistupuje skrze textovou analýzu a opomíjí tak její hudebně-performativní aspekt. Cílem zamýšlené práce není zařazení textů Mylène Farmer do literární tradice, nýbrž kulturní analýza audiovizuální tvorby. Současná literatura věnovaná studiu populární hudby a hudebních videí, jež dodnes vzniká převážně v anglosaském kontextu, Mylène Farmer – i přes její značnou popularitu a délku kariéry – také přehlíží. Zamýšlená práce by ráda ukázala, že zkoumání tvorby situované mimo angloamerický mainstream umožňuje z nové perspektivy nahlédnout do mechanismů populární kultury. Dílčími problémy, kterých si práce bude všímat, je například problém hudebního mainstreamu a jeho jazykové souvislosti, představa odlišné umělecké a intelektuální hodnoty různých typů populární hudby, vztah populární a "vysoké" kultury či přínos fanouškovského diskurzu pro pochopení kulturního fungování populární tvorby. Práce bude těžit ze současné literatury z oblasti studií populární hudby a hudebních videí. Důležitý teoretický rámec této práce bude tvořit rovněž koncept kulturního kapitálu, jak jej chápe Pierre Bourdieu.
Seznam odborné literatury
Adorno, Teodor. "On Popular Music". Studies in Philosophy and Social Science 9 (1941): 17-37.
Arouimi, Michel. Mylène Farmer: le monde comme il tangue. Paris: Hermann, 2014.
Bourdieu, Pierre. La distinction: critique sociale du jugement. Paris: Ed. de Minuit, 1979.
Bourdieu, Pierre. The Forms of Capital. In J. Richardson, ed., Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education, Westport: Greenwood, 1986: 241-58.
Burns, Lori A. and Stan Hawkins, ed. The Bloomsbury Handbook of Popular Music Video Analysis. New York: Bloomsbury Publishing, 2019.
Duffet, Mark, ed. Popular Music Fandom: Identities, Roles and Practices. New York: Routledge, 2015.
Hull, Geoffrey P. et al. The Music Business and Recording Industry. New York: Routledge, 2010.
Hven, Steffen. Cinema nad Narrative Complexity: Embodying the Fabula. Amsterdam University Press, 2020.
Looseley, David, ed. Popular Music in Contemporary France: Authenticity, Politics, Debate. Oxford: Berg, 2003.
Vernallis, Carol. Experiencing Music Video: Aesthetics and Cultural Context. Columbia University Press, 2004.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK