"Being vnye”: Mylène Farmer and French Pop Music in Post-Soviet Russia
Název práce v češtině: | "Být vňě": Mylène Farmer a francouzská populární hudba v postsovětském Rusku |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | "Being vnye”: Mylène Farmer and French Pop Music in Post-Soviet Russia |
Klíčová slova: | populární hudba|videoklip|Mylène Farmer|francouzský pop|pop kultura |
Klíčová slova anglicky: | popular music|videoclip|Mylène Farmer|French pop|pop culture |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | angličtina |
Ústav: | Ústav hudební vědy (21-UHV) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Tereza Havelková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 14.07.2022 |
Datum zadání: | 14.07.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 04.08.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 14.09.2023 09:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 29.06.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 14.09.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Matěj Kratochvíl, Ph.D. |
Konzultanti: | Mgr. Vít Zdrálek, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se bude zabývat audiovizuální tvorbou v současné populární kultuře na příkladu vybraných videoklipů francouzské zpěvačky Mylène Farmer. Mylène Farmer započala svou kariéru v 80. letech a od té doby je jednou z nejpopulárnějších frankofonních zpěvaček. Její tvorba se vyznačuje dekadentní estetikou. V textech písní, jejichž je vždy autorkou, a hudebních videích Farmer mnohdy sofistikovaně odkazuje k předním osobnostem (nejen francouzského) umění jako jsou básníci Charles Baudelaire a Arthur Rimbaud, spisovatelé jako Edgar Allan Poe a významní režiséři Sergej Ejzenštejn či David Lynch. Hudební videa Mylène Farmer se liší od "typických" videoklipů především délkou často přesahující i deset minut, svou komplexní narativní povahou se blíží spíše krátkým filmům. Při analýze vybraných klipů se práce zaměří na vztah hudební, vizuální a narativní složky. Ačkoliv se jedná o zpěvačku, jejíž popularita přesahuje frankofonní svět, odborná reflexe její tvorby je v době sepsání této práce nedostatečná. Vedle četných biografických titulů mířených spíše na fanoušky jsou k dispozici pouze dvě odborné monografie. Jejich autorem je francouzský literární vědec Michel Arouimi, který k tvorbě Farmer přistupuje skrze textovou analýzu a opomíjí tak její hudebně-performativní aspekt. Cílem zamýšlené práce není zařazení textů Mylène Farmer do literární tradice, nýbrž kulturní analýza audiovizuální tvorby. Současná literatura věnovaná studiu populární hudby a hudebních videí, jež dodnes vzniká převážně v anglosaském kontextu, Mylène Farmer – i přes její značnou popularitu a délku kariéry – také přehlíží. Zamýšlená práce by ráda ukázala, že zkoumání tvorby situované mimo angloamerický mainstream umožňuje z nové perspektivy nahlédnout do mechanismů populární kultury. Dílčími problémy, kterých si práce bude všímat, je například problém hudebního mainstreamu a jeho jazykové souvislosti, představa odlišné umělecké a intelektuální hodnoty různých typů populární hudby, vztah populární a "vysoké" kultury či přínos fanouškovského diskurzu pro pochopení kulturního fungování populární tvorby. Práce bude těžit ze současné literatury z oblasti studií populární hudby a hudebních videí. Důležitý teoretický rámec této práce bude tvořit rovněž koncept kulturního kapitálu, jak jej chápe Pierre Bourdieu. |
Seznam odborné literatury |
Adorno, Teodor. "On Popular Music". Studies in Philosophy and Social Science 9 (1941): 17-37. Arouimi, Michel. Mylène Farmer: le monde comme il tangue. Paris: Hermann, 2014. Bourdieu, Pierre. La distinction: critique sociale du jugement. Paris: Ed. de Minuit, 1979. Bourdieu, Pierre. The Forms of Capital. In J. Richardson, ed., Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education, Westport: Greenwood, 1986: 241-58. Burns, Lori A. and Stan Hawkins, ed. The Bloomsbury Handbook of Popular Music Video Analysis. New York: Bloomsbury Publishing, 2019. Duffet, Mark, ed. Popular Music Fandom: Identities, Roles and Practices. New York: Routledge, 2015. Hull, Geoffrey P. et al. The Music Business and Recording Industry. New York: Routledge, 2010. Hven, Steffen. Cinema nad Narrative Complexity: Embodying the Fabula. Amsterdam University Press, 2020. Looseley, David, ed. Popular Music in Contemporary France: Authenticity, Politics, Debate. Oxford: Berg, 2003. Vernallis, Carol. Experiencing Music Video: Aesthetics and Cultural Context. Columbia University Press, 2004. |