Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Využití zážitkové virtuální reality k minimalizaci úzkosti u dětí se závažnou život limitující diagnózou.
Název práce v češtině: Využití zážitkové virtuální reality k minimalizaci úzkosti u dětí se závažnou život limitující diagnózou.
Název v anglickém jazyce: The use of experiential virtual reality to minimize anxiety in children with life-limiting condition.
Klíčová slova: virtuální realita|VR|zážitková intervence|děti|život limitující diagnóza
Klíčová slova anglicky: virtual reality|VR|experiential intervention|children|life-limiting diagnosis
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: Mgr. et Mgr. Iveta Hocko Fajnerová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 11.07.2022
Datum zadání: 11.07.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 26.07.2022
Datum a čas obhajoby: 13.09.2023 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:10.07.2023
Datum proběhlé obhajoby: 13.09.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Karolína Vlčková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem představované diplomové práce je rešerše problematiky o využití a efektu virtuální reality, jakožto zážitkové intervence využívané pro zmírnění úzkosti u dětí se závažnou život limitující diagnózou, které profitují z péče zaměřené na kvalitu života (tzv. podpůrné a paliativní péče).

Obsahem teoretické části bude podat přehled do problematiky péče zaměřené na kvalitu života pacienta s hlubším zaměřením na podpůrnou a paliativní péči u dětí. Dále pak představení konkrétních metod a psychosociálních intervencí, které jsou uplatňované v paliativní péči a dětské paliativní péči. Významná část teoretického zasazení bude také věnována psychologickým aspektům prožívání dítěte v nemocničním zařízení. Ve stěžejní kapitole pak bude důraz kladen na využití virtuální reality, jako metody pro zmírnění úzkosti, obav z nepříjemného a bolestivého vyšetření a zmírnění procedurální bolesti při různých lékařských vyšetřeních a zákrocích u dětských pacientů v různých oblastech.

Výzkumná část Diplomové práce se zaměří na popis realizovaného experimentálního výzkumu, který proběhne ve spolupráci s Týmem dětské podpůrné péče ve Fakultní nemocnici v Motole. Navrhovanými metodami sběru dat jsou škály a dotazníky měřící úzkost a obavy z vyšetření. Zkoumanou populací budou dětští pacienti se závažnou život limitující diagnózou, do kterého spadají nejčastěji hematoonkologická onemocnění, děti s cystickou fibrózou, děti před orgánovými transplantacemi ad. Podmínkou pro zařazení pacienta do studie je dostatečná míra kontaktu s okolím a schopnost spolupráce. Výzkum proběhne dle etických pravidel a bude posouzen etickou komisí FN Motol.

Výsledky výzkumu přispějí k 1. evaluaci VR jako nástroje pro nefarmakologické metody mírnění úzkosti a dalších příznaků u dětských pacientů, 2. zhodnocení VR jako metody pro zlepšení kvality života dítěte, 3. pilotování využití VR v klinické praxi se záměrem jejího uplatnění v komplexní péči o děti se závažnou život limitující diagnózou do budoucna.
Seznam odborné literatury
. Ahmadpour, N., Keep, M., Janssen, A., Rouf, A. S., & Marthick, M. (2020). Design strategies for virtual reality interventions for managing pain and anxiety in children and adolescents: Scoping review. JMIR Serious Games, 8(1). https://doi.org/10.2196/14565
· Birnie, K. A., Kulandaivelu, Y., Jibb, L., Hroch, P., Positano, K., Robertson, S., Campbell, F., Abla, O., & Stinson, J. (2018). Usability testing of an interactive virtual reality distraction intervention to reduce procedural pain in children and adolescents with cancer. Journal of Pediatric Oncology Nursing, 35(6), 406–416. https://doi.org/10.1177/1043454218782138
· Bužgová, R., Sikorová, L., a kolektiv (2019). Dětská paliativní péče. Grada Publishing.
· Caraceni, A., Cherny, N., Fainsinger, R., Kaasa, S., Poulain, P., Radbruch, L., & De Conno, F. (2002). Pain measurement tools and methods in clinical research in palliative care: Recommendations of an Expert Working Group of the European Association of Palliative Care. Journal of Pain and Symptom Management, 23(3), 239–255. https://doi.org/10.1016/S0885-3924(01)00409-2
· Dehghan, F., Jalali, R., & Bashiri, H. (2019). The effect of virtual reality technology on preoperative anxiety in children: a Solomon four-group randomized clinical trial. Perioperative Medicine, 8(1), 1–7. https://doi.org/10.1186/s13741-019-0116-0
· Eijlers, R., Legerstee, J. S., Dierckx, B., Staals, L. M., Berghmans, J., Van Der Schroeff, M. P., Wijnen, R. M. H., & Utens, E. M. W. J. (2017). Development of a virtual reality exposure tool as psychological preparation for elective pediatric day care surgery: Methodological approach for a randomized controlled trial. JMIR Research Protocols, 6(9), 1–10. https://doi.org/10.2196/resprot.7617
· Eijlers, R., Utens, E. M. W. J., Staals, L. M., de Nijs, P. F. A., Berghmans, J. M., Wijnen, R. M. H., Hillegers, M. H. J., Dierckx, B., & Legerstee, J. S. (2019). Systematic review and meta-analysis of virtual reality in pediatrics: Effects on pain and anxiety. Anesthesia and Analgesia, 129(5), 1344–1353. https://doi.org/10.1213/ANE.0000000000004165
· Gomes, G. L. L., Fernandes, M. das G. M., & Nóbrega, M. M. L. da. (2016). Hospitalization anxiety in children: conceptual analysis. Revista Brasileira de Enfermagem, 69(5), 940–945. https://doi.org/10.1590/0034-7167-2015-0116
· Kimball, H., Douglas, T., Sanders, M., & Cobham, V. E. (2021). Anxiety in children with cystic fibrosis and their parents: A systematic review. Clinical Child and Family Psychology Review, 24(2), 370–390. https://doi.org/10.1007/s10567-021-00345-5
· Kupka, M. (2014). Psychosociální aspekty paliativní péče. Grada Publishing.
· Li, W. H., Chung, J. O., & Ho, E. K. (2011). The effectiveness of therapeutic play, using virtual reality computer games, in promoting the psychological well-being of children hospitalised with cancer. Journal of Clinical Nursing, 20(15–16), 2135–2143. https://doi.org/10.1111/j.1365-2702.2011.03733.x
· Piskorz, J., & Czub, M. (2018). Effectiveness of a virtual reality intervention to minimize pediatric stress and pain intensity during venipuncture. Journal for Specialists in Pediatric Nursing, 23(1), 1–6. https://doi.org/10.1111/jspn.12201
· Tschusche, V. (2004). Psychoonkologie. Psychologické aspekty vzniku a zvládnutí rakoviny. Portál.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK