Rétorické dovednosti lektorů dalšího vzdělávání
Název práce v češtině: | Rétorické dovednosti lektorů dalšího vzdělávání |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Rhetorical Skills of Lecturers of Further Education |
Klíčová slova: | rétorika|lektor|další vzdělávání|projev|řečník|prezentace|vzdělávání dospělých|trénink|verbální komunikace|neverbální komunikace|paraverbální komunikace |
Klíčová slova anglicky: | rhetoric|lecturer|further education|speech|speaker|presentation|adult education|training|verbal communication|nonverbal communication|paraverbal communication |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Olga Běhounková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 07.07.2022 |
Datum zadání: | 07.07.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 03.05.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 11.09.2023 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 20.07.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.09.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Alexandra Fonville, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se bude zabývat rétorikou jako specifickou oblastí komunikačních dovedností lektorů dalšího vzdělávání. Cílem práce bude zjistit, jakým způsobem lektoři dalšího vzdělávání rozvíjejí své rétorické dovednosti, které ovlivňují průběh a výsledky vzdělávacího procesu. Nejprve bude charakterizován lektor dalšího vzdělávání a jeho kompetence se zaměřením na rétorické dovednosti. Poté se práce zaměří na přípravu lektorů dalšího vzdělávání v oblasti rétorických dovedností. Následně budou zpracována teoretická východiska rétoriky, její historie a složky, které tvoří verbální, neverbální a paraverbální komunikace. Pozornost bude věnována řečnickému projevu z hlediska druhů, fází, cílové skupiny a tréninku. Součástí práce bude kvalitativní šetření, jehož cílem bude analyzovat průběh přípravy lektorů dalšího vzdělávání v oblasti rétorických dovedností, a jak lektoři reflektují vliv přípravy na průběh a výsledky vzdělávacího procesu. Šetření bude realizováno formou rozhovorů s nejméně 12 lektory, kteří budou splňovat dvě předem stanovená kritéria výběru. Prvním kritériem je realizace kurzů v rámci dalšího vzdělávání minimálně dvakrát měsíčně. Druhým kritériem je minimálně pětiletá praxe v oblasti dalšího vzdělávání, anebo certifikát lektora dalšího vzdělávání. Předběžná struktura práce: 1 Lektor dalšího vzdělávání 1.1 Kompetence lektora 1.2 Rétorické dovednosti lektora dalšího vzdělávání dle Národního pedagogického institutu 1.3 Další vzdělávání lektorů v oblasti rétorických dovedností 2 Rétorika 2.1 Historie rétoriky 2.2 Složky rétoriky 2.2.1 Verbální komunikace 2.2.2 Neverbální komunikace 2.2.3 Paraverbální komunikace 3 Řečnický projev a jeho trénink 3.1 Druhy řečnického projevu 3.2 Fáze řečnického projevu 3.3 Cílová skupina řečnického projevu 3.4 Trénink řečnického projevu 4 Empirické šetření – Příprava lektorů dalšího vzdělávání v oblasti rétorických dovedností |
Seznam odborné literatury |
BENESTY, Jacob. Fundamentals of Speech Enhancement. Motreal: Springer International Publishing AG, 2018. ISBN 978-3-319-74524-7. BILINSKI, Wolfgang. Velká kniha rétoriky: jak s jistotou a přesvědčivě vystupovat při každé příležitosti. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3905-2. DUARTE, Nancy. Resonate: Present Visual Stories that Transform Audiences. Hoboken: John Wiley, 2010. ISBN 978-0-470-63201-7. DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Lektorské minimum: praktická příručka pro lektory prezenční výuky. Praha: Firemní vzdělávání, 2023. ISBN 978-80-908075-2-5. EUROPEAN UNION. Key competences for adult learning professionals: Contribution to the development of a reference framework of key competences for adult learning professionals. Zoetermeer: Research voor Beleid, 2010. Dostupné z: https://www.academia.edu/236719/Key_Competences_for_Adult_Learning_Professionals_Contribution_to_the_development_of_a_reference_framework_of_key_competences_for_adult_learning_professionals JACHTCHENKO, Wladislaw. Férová rétorika: nejlepší přesvědčovací techniky. Praha: Grada, 2022. ISBN 978-80-271-3345-1. KRAUS, Jiří. Rétorika v evropské kultuře i ve světě. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-2001-5. LANGER, Tomáš. Moderní lektor: průvodce úspěšného vzdělavatele dospělých. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-271-0093-4. MEDLÍKOVÁ, Olga. Lektorské dovednosti: Manuál úspěšného lektora. Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4336-3. NEVOLOVÁ, Monika. Přestaň prezentovat, začni vyprávět: storytelling – odliš se od ostatních. Praha: Grada. 2017. ISBN 978-80-247-5664-6. PLAMÍNEK, Jiří a Daniel FRANC. Komunikace a prezentace: umění mluvit, slyšet a rozumět. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4484-1. ŠPAČKOVÁ, Alena. Moderní rétorika: jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2965-7. WERNER, Dylan. The Illuminated Breath: Transform Your Physical, Cognitive & Emotional Well-Being by Harnessing the Science of Ancient Yoga Breath Practices. Las Vegas: Victory Belt Publishing, 2021. ISBN 978-1-628604-23-8. ŽANTOVSKÁ, Irena. Rétorika a komunikace. Praha: Dokořán, 2015. ISBN 978-80-7363-712-5. |