Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Rétorické dovednosti lektorů dalšího vzdělávání
Název práce v češtině: Rétorické dovednosti lektorů dalšího vzdělávání
Název v anglickém jazyce: Rhetorical Skills of Lecturers of Further Education
Klíčová slova: rétorika|lektor|další vzdělávání|projev|řečník|prezentace|vzdělávání dospělých|trénink|verbální komunikace|neverbální komunikace|paraverbální komunikace
Klíčová slova anglicky: rhetoric|lecturer|further education|speech|speaker|presentation|adult education|training|verbal communication|nonverbal communication|paraverbal communication
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: PhDr. Olga Běhounková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 07.07.2022
Datum zadání: 07.07.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 03.05.2023
Datum a čas obhajoby: 11.09.2023 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:20.07.2023
Datum proběhlé obhajoby: 11.09.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Alexandra Fonville, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat rétorikou jako specifickou oblastí komunikačních dovedností lektorů dalšího vzdělávání. Cílem práce bude zjistit, jakým způsobem lektoři dalšího vzdělávání rozvíjejí své rétorické dovednosti, které ovlivňují průběh a výsledky vzdělávacího procesu. Nejprve bude charakterizován lektor dalšího vzdělávání a jeho kompetence se zaměřením na rétorické dovednosti. Poté se práce zaměří na přípravu lektorů dalšího vzdělávání v oblasti rétorických dovedností. Následně budou zpracována teoretická východiska rétoriky, její historie a složky, které tvoří verbální, neverbální a paraverbální komunikace. Pozornost bude věnována řečnickému projevu z hlediska druhů, fází, cílové skupiny a tréninku. Součástí práce bude kvalitativní šetření, jehož cílem bude analyzovat průběh přípravy lektorů dalšího vzdělávání v oblasti rétorických dovedností, a jak lektoři reflektují vliv přípravy na průběh a výsledky vzdělávacího procesu. Šetření bude realizováno formou rozhovorů s nejméně 12 lektory, kteří budou splňovat dvě předem stanovená kritéria výběru. Prvním kritériem je realizace kurzů v rámci dalšího vzdělávání minimálně dvakrát měsíčně. Druhým kritériem je minimálně pětiletá praxe v oblasti dalšího vzdělávání, anebo certifikát lektora dalšího vzdělávání.

Předběžná struktura práce:
1 Lektor dalšího vzdělávání
1.1 Kompetence lektora
1.2 Rétorické dovednosti lektora dalšího vzdělávání dle Národního pedagogického institutu
1.3 Další vzdělávání lektorů v oblasti rétorických dovedností
2 Rétorika
2.1 Historie rétoriky
2.2 Složky rétoriky
2.2.1 Verbální komunikace
2.2.2 Neverbální komunikace
2.2.3 Paraverbální komunikace
3 Řečnický projev a jeho trénink
3.1 Druhy řečnického projevu
3.2 Fáze řečnického projevu
3.3 Cílová skupina řečnického projevu
3.4 Trénink řečnického projevu
4 Empirické šetření – Příprava lektorů dalšího vzdělávání v oblasti rétorických dovedností
Seznam odborné literatury
BENESTY, Jacob. Fundamentals of Speech Enhancement. Motreal: Springer International Publishing AG, 2018. ISBN 978-3-319-74524-7.
BILINSKI, Wolfgang. Velká kniha rétoriky: jak s jistotou a přesvědčivě vystupovat při každé příležitosti. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3905-2.
DUARTE, Nancy. Resonate: Present Visual Stories that Transform Audiences. Hoboken: John Wiley, 2010. ISBN 978-0-470-63201-7.
DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Lektorské minimum: praktická příručka pro lektory prezenční výuky. Praha: Firemní vzdělávání, 2023. ISBN 978-80-908075-2-5.
EUROPEAN UNION. Key competences for adult learning professionals: Contribution to the development of a reference framework of key competences for adult learning professionals. Zoetermeer: Research voor Beleid, 2010. Dostupné z: https://www.academia.edu/236719/Key_Competences_for_Adult_Learning_Professionals_Contribution_to_the_development_of_a_reference_framework_of_key_competences_for_adult_learning_professionals
JACHTCHENKO, Wladislaw. Férová rétorika: nejlepší přesvědčovací techniky. Praha: Grada, 2022. ISBN 978-80-271-3345-1.
KRAUS, Jiří. Rétorika v evropské kultuře i ve světě. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-2001-5.
LANGER, Tomáš. Moderní lektor: průvodce úspěšného vzdělavatele dospělých. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-271-0093-4.
MEDLÍKOVÁ, Olga. Lektorské dovednosti: Manuál úspěšného lektora. Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4336-3.
NEVOLOVÁ, Monika. Přestaň prezentovat, začni vyprávět: storytelling – odliš se od ostatních. Praha: Grada. 2017. ISBN 978-80-247-5664-6.
PLAMÍNEK, Jiří a Daniel FRANC. Komunikace a prezentace: umění mluvit, slyšet a rozumět. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4484-1.
ŠPAČKOVÁ, Alena. Moderní rétorika: jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2965-7.
WERNER, Dylan. The Illuminated Breath: Transform Your Physical, Cognitive & Emotional Well-Being by Harnessing the Science of Ancient Yoga Breath Practices. Las Vegas: Victory Belt Publishing, 2021. ISBN 978-1-628604-23-8.
ŽANTOVSKÁ, Irena. Rétorika a komunikace. Praha: Dokořán, 2015. ISBN 978-80-7363-712-5.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK