Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Proměny transformativního učení
Název práce v češtině: Proměny transformativního učení
Název v anglickém jazyce: Metamorphosis of the Transformative Learning
Klíčová slova: učení se dospělých|transformativní učení|perspektivní transformace|kritický dialog|Jack Mezirow|bibliometrická analýza|vědecké časopisy
Klíčová slova anglicky: adult learning|transformative learning|perspective transformation|critical dialogue|Jack Mezirow|bibliometric analysis|academic journals
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 07.07.2022
Datum zadání: 07.07.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 03.05.2023
Datum a čas obhajoby: 11.09.2023 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:31.07.2023
Datum proběhlé obhajoby: 11.09.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Martin Sycha, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce se zaměřuje na teorii transformativního učení dospělých Jacka Mezirowa, její hlavní myšlenkové opory, vývoj a recepci v mezinárodním andragogickém myšlení. Cílem práce bude analýza teorie transformativního učení a vývoj hlavního proudu pojímání transformativního učení od jejího vzniku do současnosti. Pomocí bibliometrické analýzy a obsahové analýzy vybraných mezinárodních recenzovaných časopisů International Journal of Lifelong Education, Adult Education Quarterly, Studies in the Education of Adult a European Journal for Research on the Education and Learning of Adults bude v empirickém šetření následně analyzován vývoj pojímání transformativního učení v rámci jejich posledních pěti úplných ročníků. Cílem empirického šetření bude identifikovat hlavní rozvíjená témata a přístupy k využití teorie transformativního učení. Z kvantitativního hlediska bude sledován vývoj počtu příspěvků k transformativnímu učení v podobě studií. Rovněž budou sledovány podoby souhlasného rozvíjení Mezirowových myšlenek, jejich kombinace s jinými teoretickými přístupy nebo polemických přístupů.

Předběžná struktura práce:
1 Vznik a raný vývoj teorie transformativního učení dospělých Jacka Mezirowa
1.1. Východiska teorie transformativního učení
1.2. Stěžejní myšlenky teorie transformativního učení
2 Ohlasy a kritika teorie transformativního učení dospělých
Empirické šetření: Podoby využití teorie transformativního učení dospělých ve vybraných mezinárodních vědeckých časopisech
Seznam odborné literatury
BROOKFIELD Stephen. Engaging Critical Reflection in Corporate America. In: TAYLOR, Edward W. a Patricia CRANTON, eds. The Handbook of Transformative Learning: Theory, Research, and Practice. San Francisco: John Wiley & Sons, 2012, s. 125–135. ISBN 978-0-470-59072-0.
CALLEJA, Colin. Jack Mezirow's conceptualisation of adult transformative learning. Journal of adult and continuing education [online]. London: SAGE Publications, 2014, 20(1), 117–136 [cit. 2022-05-01]. ISSN 1477-9714. Dostupné z: doi:10.7227/JACE.20.1.8.
COLLARD, Susan a Michael LAW. The Limits of Perspective Transformation: A Critique of Mezirow's Theory. Adult Education Quarterly [online]. 1989, 39(2), 99–107 [cit. 2023-02-09]. ISSN 1552-3047. Dostupné z: doi:10.1177/000184818903900200.
CRANTON, Patricia. Understanding and promoting transformative learning: a guide to theory and practice. Sterling: Stylus Publishing, 2016. ISBN 978-1-62036-412-3.
DIRKX, John M. Transformative Learning Theory in the Practice of Adult Education: An Overview. PAACE Journal of Lifelong Learning [online]. 1998, 7(1998), 1–14 [cit. 2023-02-09]. ISSN neuvedeno. Dostupné z:https://www.iup.edu/pse/files/programs/graduate_programs_r/instructional_design_and_technology_ma/paace_journal_of_lifelong_learning/volume_7,_1998/dirkx1998.pdf.
DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Teorie transformativního učení Jacka Mezirowa. Olomouc, 2010. Disertační práce. Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta. Dostupné také z: https://theses.cz/id/cvc0wi/.
ESCHENBACHER, Saskia a Ted FLEMING. Transformative dimensions of lifelong learning: Mezirow, Rorty and COVID-19. International Review of Education: Journal of Lifelong Learning [online]. 2020, 66(5–6), 657–672 [cit. 2021-5-6]. ISSN 0020-8566. Dostupné z: doi:10.1007/s11159-020-09859-6.
FEJES, Andreas. What's the use of Foucault in research on lifelong learning and post-compulsory education? A review of four academic journals. Studies in the Education of Adults [online]. 2008, 40(1), 7–23 [cit. 2021-5-6]. ISSN 0266-0830. Dostupné z: doi:10.1080/02660830.2008.11661553.
FEJES, Andreas a Erik NYLANDER, eds. Mapping out the research field of adult education and learning. Cham: Springer, 2019. ISBN 978-3-030-10945-5.
HOGGAN, Chad a Tetyana KLOUBERT. Transformative Learning in Theory and Practice. Adult education quarterly [online]. 2020, 70(3), 295–307 [cit. 2022-05-01]. ISSN 0741-7136. Dostupné z: doi:10.1177/0741713620918510.
HOGGAN, Chad, Kaisu MÄLKKI a Fergal FINNEGAN. Developing the Theory of Perspective Transformation. Adult Education Quarterly [online]. 2017, 67(1), 48–64 [cit. 2021-5-6]. ISSN 0741-7136. Dostupné z: doi:10.1177/0741713616674076.
HYDE, Brendan. Critical Discourse and Critical Reflection in Mezirow’s Theory of Transformative Learning: A Dialectic Between Ontology and Epistemology (and a Subtext of Reflexivity Mirroring My Own Onto-Epistemological Movement). Adult education quarterly [online]. California: SAGE Publications, 2021, 71(4), 373–388 [cit. 2022-05-01]. ISSN 0741-7136. Dostupné z: doi:10.1177/07417136211003612.
JONES, Peter. Critical transformative learning and social work education: The Routledge Handbook of Critical Pedagogies for Social Work [online]. New York: Routledge, 2020, 489–500 [cit. 2022-05-01]. ISBN 978-1-138-54574-8. Dostupné z: doi:10.4324/9781351002042-40.
KRUSZELNICKI, Wojciech. Self-Directedness and the Question of Autonomy: From Counterfeit Education to Critical and Transformative Adult Learning. Studies in Philosophy and Education [online]. 2020, 39(2), 187–203 [cit. 2021-8-13]. ISSN 0039-3746. Dostupné z: doi:10.1007/s11217-019-09697-6.
KUCUKAYDIN, Ilhan a Patricia CRANTON. Critically Questioning the Discourse of Transformative Learning Theory. Adult Education Quarterly [online]. 2013, 63(1), 43–56 [cit. 2021-5-6]. ISSN 0741-7136. Dostupné z: doi:10.1177/0741713612439090.
LAROS, Anna, Thomas FUHR a Edward W. TAYLOR. Transformative learning meets Bildung: an international exchange. Rotterdam: Sense Publishers, 2017, xvi, 399. ISBN 978-94-6300-795-5.
MÄLKKI, Kaisu. What does it take to reflect? Mezirow's theory of transformative learning revisited. Lifelong Learning in Europe [online]. 2012, 17(1), 44–53 [cit. 2023-02-09]. ISSN 1239-6826. Dostupné z:https://www.researchgate.net/publication/258317513_What_does_it_take_to_reflect_Mezirow's_theory_of_transformative_learning_revisited.
MEZIROW, Jack. Transformative dimensions of adult learning. San Francisco: Jossey-Bass, 1991. ISBN 978-1-55542-339-1.
MEZIROW, Jack a Edward TAYLOR. Transformative learning in practice: insights from community, workplace, and higher education. San Francisco: Jossey-Bass, 2009. ISBN 978-0-470-25790-6.
PERCY, Rachel. The contribution of transformative learning theory to the practice of participatory research and extension: Theoretical reflections. Agriculture and Human Values: Journal of the Agriculture, Food, and Human Values Society [online]. 2005, 22(2), 127–136 [cit. 2021-5-6]. ISSN 0889-048X. Dostupné z: doi:10.1007/s10460-004-8273-1.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK