Výuka rešeršných stratégií ako zásadná podpora informačnej gramotnosti na ČVUT
Název práce v jazyce práce (slovenština): | Výuka rešeršných stratégií ako zásadná podpora informačnej gramotnosti na ČVUT |
---|---|
Název práce v češtině: | Výuka rešeršních strategií jako zásadní podpora informační gramotnosti na ČVUT |
Název v anglickém jazyce: | Teaching of online searching strategies as an essential support of information literacy at CTU |
Klíčová slova: | informačné správanie|vyhľadávanie informácií|analytické vyhľadávanie informácií|informačná gramotnosť|výskumná gramotnosť |
Klíčová slova anglicky: | : information seeking behaviour|online searching|analytical searching|research literacy|information literacy |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | slovenština |
Ústav: | Ústav informačních studií a knihovnictví (21-UISK) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Richard Papík, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 04.07.2022 |
Datum zadání: | 04.07.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 04.08.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 11.09.2023 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.07.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.09.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Adéla Jarolímková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cieľom práce je potvrdiť, že[FK1] a[FK2] nalytické vyhľadávanie informácií má zasadnú úlohu v témach informačnej gramotnosti. Diplomová práca zanalyzuje rolu stratégie analytického vyhľadávania informácií v kontexte informačnej gramotnosti a jej výuky s dôrazom na študentské a akademické prostredie Českého vysokého učení technického v Prahe. Bude realizovaný dotazníkovo koncipovaný výskum medzi študentami a doktorantmi ČVUT, ktorí sú učastníkmi ucelenějších blokov informačnej gramotnosti.[FK3] Výskumné otázky: 1. Je výuka rešeršných stratégií (postupov analytického vyhľadávania) naozaj zásadnou podporou informačnej gramotnosti? · Mení sa informačné správanie študenta resp. začínajúceho doktoranta zvládnutím pokročilých a analytických metód vyhľadávania? Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty. [FK1] [FK1]Vzhledem k tomu, že dál mluví o výzkumné otázce, tak bych tady ještě vynechala to potvrdiť hypotézu. [FK2]Dál v textu se mluví pouze o výzkumné otázce, takže je vhodné slovní obrat “potvrdit hypotézu” vynechat. [FK3]Paní ředitelka ještě usoudila, že je vhodné vynechat závěrečnou vedlejší větu. Je samozřejmé, že hypotéza se buď potvrdí nebo vyvrátí. |
Seznam odborné literatury |
MARCHIONINI, Gary. Information seeking in electronic environments. Cambridge: Cambridge University Press, 1995, 224 s. Cambridge series on human-computer interaction, 9. ISBN 0-521-44372-5 BAWDEN, David a Lyn ROBINSON. Information technologies: creation, dissemination and retrieval. In: Introduction to Information Science. London: Facet, 2012, pp. 131-158. ISBN 978-1-85604-810-1 WILSON, T.D. Information behaviour: An interdisciplinary perspective. Information Processing and Management [online]. Oxford: Elsevier, 1997, 33(4), 551-572. [cit. 2022-05-05]. ISSN 0306-4573. Dostupné z: doi:10.1016/S0306-4573(97)00028-9 Projekt a výsledky celorepublikového průzkumu stavu informační gramotnosti vysokoškolských studentů v roce 2015. In: AKVŠ: Asociace knihoven vysokých škol [online]. ČR: IVIG, 2016. [cit. 2022-05-05]. Dostupné z:https://www.akvs.cz/wp-content/uploads/2018/12/projekt-a-vysledky-pruzkumu-2015.pdf NĚMEČKOVÁ, Lenka. Analýza informační podpory uživatelů z oblasti technických oborů a věd s důrazem na vysokoškolské prostředí a opírající se o výzkum informačního chování a informačních potřeb provedený na ČVUT v Praze a VŠCHT Praha. Dizertační práce (Ph.D.). Univerzita Karlova. Filozofická fakulta, 2016, 235 str., XXVII. str.příl Začiatok formulára WEBER, Hannes, Dominik BECKER a Steffen HILLMERT. Information-seeking behaviour and academic success in higher education: Which search strategies matter for grade differences among university students and how does this relevance differ by field of study? Higher Education [online]. 2019, 77(4), 657-678. [cit. 2022-05-05]. ISSN 0018-1560. Dostupné z: doi:10.1007/s10734-018-0296-4 KUHLTHAU, Carol Collier. Seeking meaning: a process approach to library and information services. 2nd ed. Westport: Libraries Unlimited, 2004, xvii, 247 s. ISBN 1-59158-094-3 |