Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Občanské vzdělávání dospělých v prostředí knihoven
Název práce v češtině: Občanské vzdělávání dospělých v prostředí knihoven
Název v anglickém jazyce: Citizenship Education of the Adults in the Libraries
Klíčová slova: občanské vzdělávání|zájmové vzdělávání|veřejné knihovny|metody vzdělávání dospělých
Klíčová slova anglicky: citizenship education|interest-based education|public libraries|methods of adult education
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 22.09.2020
Datum zadání: 22.09.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum a čas obhajoby: 08.09.2022 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:21.07.2022
Datum proběhlé obhajoby: 08.09.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je identifikovat a analyzovat aktivity knihoven v oblasti občanského vzdělávání dospělých. Diplomová práce vymezí oblast občanského vzdělávání dospělých a jeho vztah k zájmovému vzdělávání, neboť spolu úzce souvisí a do určité míry se překrývají, protože mezi nimi neexistuje přesně vymezená hranice. Bude rozpracována role knihoven jako vzdělávacích institucí obecně, ale také jako institucí občanského vzdělávání dospělých. Dále nabídne přehled vybraných metod vzdělávacích aktivit pro dospělé, které se používají v prostředí knihoven. Budou představeny zejména přednášky a besedy jako metody, které bývají zastoupeny nejčastěji. Součástí práce bude i empirické šetření, které bude provedeno formou rozhovorů se šesti pracovníky knihoven okresních měst Jihočeského kraje a jehož cílem je zjištění stavu občanského vzdělávání dospělých v jejich knihovnách. Jako poslední bude obsaženo zhodnocení silných a slabých stránek občanského vzdělávání dospělých v prostředí knihoven v České republice pomocí tzv. analýzy SWOT, která se bude opírat o teoretické koncepty, existující výzkumy i vlastní empirické šetření. Koncepčními východisky diplomové práce budou především Analýza občanského vzdělávání dospělých (2010), Občanské vzdělávání v knihovnách (2012), Výzkum priorit v oblastech občanského vzdělávání (2012) a Koncepce rozvoje knihoven v České republice na léta 2021–2027 s výhledem do roku 2030 (2020). Předběžná struktura práce: 1 Občanské vzdělávání dospělých 1.1 Specifikace občanského vzdělávání dospělých 1.2 Vztah občanského a zájmového vzdělávání dospělých 2 Role knihoven jako vzdělávacích institucí 2.1 Knihovny jako vzdělávací instituce 2.2 Silné stránky knihoven jako vzdělávacích institucí 2.3 Slabé stránky knihoven jako vzdělávacích institucí 3 Role knihoven jako institucí občanského vzdělávání 4 Metody vzdělávání dospělých využívané v knihovnách v oblasti občanského vzdělávání 5 Empirické šetření: Stav občanského vzdělávání dospělých v knihovnách okresních měst Jihočeského kraje 6 Zhodnocení občanského vzdělávání dospělých v knihovnách v České republice – Analýza SWOT
Seznam odborné literatury
JOKINEN, Johanna. Lifelong learning environments in libraries and adult education centres - a 21st century approach. In: EPALE – Electronic Platform for Adult Learning in Europe [online]. 2019 [cit. 2020-04-23]. Dostupné z: https://epale.ec.europa.eu/en/blog/lifelong-learning-environments-libraries-and-adult-education-centres-21st-century-approach. KOIK, Merle. What is the role of libraries in adult education? In: EPALE – Electronic Platform for Adult Learning in Europe [online]. 2019 [cit. 2020-04-23]. Dostupné z: https://epale.ec.europa.eu/en/blog/what-role-libraries-adult-education. NÁRODNÍ KNIHOVNA ČR. Koncepce rozvoje knihoven v České republice na léta 2021–2027 s výhledem do roku 2030: knihovny – pilíře občanské společnosti, vzdělanosti a kultury [online]. Praha: Národní knihovna České republiky – Knihovnický institut, 2020. Dostupné z:https://www.nkp.cz/ipk/ipk/docs/koncepce-rozvoje-2021-2027. NIELSEN, Bo Gerner a Pia BORLUND. Libraries and Lifelong Learning. Perspectives of Innovations, Economics & Business [online]. 2014, 14(2), 94–102 [cit. 2020-04-23]. ISSN 1804-0527. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/286477729_Public_libraries_and_lifelong_learning. PROTIVÍNSKÝ, Tomáš a Petr ČÁP. Občanské vzdělávání v knihovnách: Výzkum vzdělávacích preferencí návštěvníků veřejných knihoven v oblasti občanského vzdělávání dospělých [online]. Brno: Masarykova univerzita, 2012 [cit. 2020-04-23]. Dostupné také z: https://ipk.nkp.cz/statistika-pruzkumy-dokumenty/pruzkumy/ObcanskeVzdelavaniVknihovnach.pdf. RYAN, Marianne a Geoffrey SWINDELLS. Democratic Practice: Libraries and Education for Citizenship. Libraries and the Academy [online]. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2018, 18(4), 623–628 [cit. 2020-04-23]. ISSN 1530-7131. Dostupné z: https://muse.jhu.edu/article/704933/pdf. SKIP. Výzkum priorit v oblastech občanského vzdělávání: Pohled knihovníků a informačních pracovníků [online]. Brno, Masarykova univerzita: Centrum občanského vzdělávání, 2012 [cit. 2022-02-07]. Dostupné z:https://docplayer.cz/38253414-Vyzkum-priorit-v-oblastech-obcanskeho-vzdelavani-pohled-knihovniku-a-informacnich-pracovniku-analyticka-zprava.html. SKIP. Libraries and Skills in The Czech Republic. In: Public Libraries 2030 [online]. Praha, 2019 [cit. 2020-01-13]. Dostupné z: https://publiclibraries2030.eu/wp-content/uploads/2019/09/Czech-Republic-2019.pdf. SMÉKAL, Vladimír, Tomáš PROTIVÍNSKÝ, Petr JARUŠEK, Pavla JANEČKOVÁ a Filip HOTOVÝ. Analýza občanského vzdělávání dospělých [online]. Brno: Centrum občanského vzdělávání, 2010 [cit. 2020-04-23]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/dalsi-vzdelavani/obcanske-vzdelavani-dospelych. ŠERÁK, Michal. Vzdělávání dospělých jako výzva pro knihovny. Čtenář: Měsíčník pro knihovny [online]. 2014, 66(3), 83–89 [cit. 2022-04-19]. ISSN 1805-4064. Dostupné z: https://svkkl.cz/en/ctenar/detail/48. ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-551-6. TURK, Ajda. How to exploit libraries in adult education? In: EPALE – Electronic Platform for Adult Learning in Europe [online]. 2015 [cit. 2020-04-23]. Dostupné z: https://epale.ec.europa.eu/en/blog/how-exploit-libraries-adult-education. UNESCO. Global Citizenship Education: Topics and Learning Objectives [online]. Paris: UNESCO, 2015 [cit. 2020-04-23]. ISBN 978-92-3-100102-4. Dostupné z: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232993.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK