Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Syntax výpovědí v rané produkci česky hovořících dětí
Název práce v češtině: Syntax výpovědí v rané produkci česky hovořících dětí
Název v anglickém jazyce: Syntax of utterances in the early production of Czech-speaking children
Klíčová slova: osvojování jazyka|čeština|syntax|výpověď|předškolní věk|valence|syntaktické struktury
Klíčová slova anglicky: language acquisition|Czech|syntax|utterance|pre-school age|valency|syntactic structures
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 01.07.2022
Datum zadání: 15.09.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 20.09.2022
Datum a čas obhajoby: 05.09.2023 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:26.07.2023
Datum proběhlé obhajoby: 05.09.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat strukturou výpovědí v projevech česky hovořících dětí ve věku přibližně od 2 do 4 let. Základním výchozím materiálem budou audionahrávky projevů dětí (polostrukturované rozhovory, projevy elicitované pomocí obrázků či obrázkové osnovy atp.), doplněné o informace o dítěti a jeho řečovém okolí získané od rodičů formou krátkého rozhovoru nebo dotazníku. Získané audionahrávky projevů dítěte budou přepsány a dále analyzovány z hlediska typů výpovědí a jejich syntaktické výstavby (větné členy, aktanty a cirkumstanty, které se v nich objevují, prostředky, jimiž jsou vyjádřeny jednotlivé stavební prvky i vztahy mezi nimi atp.). Výzkum bude mít kvalitativní charakter v podobě několika (cca 2-4) případových studií. Cílem práce je rozšířit poznání raných stádií syntaktického vývoje u česky hovořících dětí.
Postup práce
1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu, zejména k osvojování jazyka (zejména k osvojování syntaxe v daném věku), k relevantním syntaktickým teoriím (např. teorie výpovědi a jejích druhů, závislostní syntax, valenční syntax, popř. základy teorie aktuálního členění větného) a k použitým výzkumným metodám.
2. Navázat kontakt s rodinami, jejichž děti se výzkumu zúčastní. Připravit text informovaného souhlasu pro rodiče a informovaný souhlas získat.
3. Promyslet a připravit postup, jímž budou dětské projevy získány (viz výše a též např. nástroj MAIN https://main.leibniz-zas.de/en/main-materials/main-materials/ ). Připravit otázky pro rozhovor s rodiči, popř. připravit dotazník.
4. Realizovat sběr dat. Dětské projevy nahrát, vhodným způsobem přepsat (např. systémem CHAT z CHILDES, https://talkbank.org/). Informace z rozhovorů s rodiči vhodným způsobem zaznamenat, popř. shromáždit vyplněné dotazníky.
5. Získaný materiál analyzovat. Zaměřit se na typy výpovědí, které se v projevech objevují, a jejich strukturu (viz výše).
6. Výsledky analýzy shrnout, interpretovat a porovnat s poznatky odborné literatury; neopomenout diskusi k výhodám a omezením provedeného výzkumu.
Seznam odborné literatury
Základní literatura
AMBRIDGE, Ben a Elena V. M. LIEVEN. Child language acquisition: contrasting theoretical approaches. Cambridge: Cambridge University Press, 2011. ISBN 978-0-521-74523-9. (relevantní části)
DANEŠ, František a Zdeněk HLAVSA. Větné vzorce v češtině. 2. vyd. Praha: Academia, 1987. (relevantní části)
GREPL, Miroslav a Petr KARLÍK. Skladba spisovné češtiny. 2. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. (relevantní části)
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 4. vyd. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9. (relevantní části)
HOFFMANNOVÁ, Jana, Jiří HOMOLÁČ a Kamila MRÁZKOVÁ. Syntax mluvené češtiny. Praha: Academia, 2019. ISBN 978-80-200-2961-4. (relevantní části)
HRBÁČEK, Josef. Nárys textové syntaxe spisovné češtiny. Praha: Trizonia, 1994. ISBN 80-85573-51-2. (zejm. vymezení promluvy, výpovědi a jejích druhů)
CHEJNOVÁ, Pavla. Development of syntactic competence in a Czech child. Praha: PedF UK, 2019. ISBN 978-80-7603-150-0.
LOPATKOVÁ, Markéta, Václava KETTNEROVÁ, Eduard BEJČEK, Anna VERNEROVÁ a Zdeněk ŽABOKRTSKÝ. Valenční slovník českých sloves - VALLEX. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3542-2. a https://ufal.mff.cuni.cz/vallex
OWENS, Robert E. Language development: an introduction. 5. vyd. Boston: Allyn and Bacon, 2000. ISBN 0-205-31926-2. (nebo jiné vydání, relevantní části)
PANEVOVÁ, Jarmila. Mluvnice současné češtiny 2.: Syntax češtiny na základě anotovaného korpusu. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2497-6. (relevantní části)
SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, Lucie. Raná stádia osvojování slovesné valence u česky hovořících dětí. Slavia, 2018, LXXXVII(1-3), 288-301. ISSN 0037-6736.
SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, Lucie. Když začínáme mluvit..: lingvistický pohled na rané projevy česky hovořícího dítěte. Praha: FF UK, 2013. ISBN 978-80-7308-482-0. (relevantní části)
SKWARSKA, Karolína a Elżbieta H. KACZMARSKA. Výzkum slovesné valence ve slovanských zemích. Praha: SLÚ AV ČR, 2016. ISBN 978-80-86420-60-8. (relevantní části)
SLANČOVÁ, Dana. Desať štúdií o detskej reči: lexika - gramatika - pragmatika. Bratislava: FF PU v Prešove, 2018. ISBN 978-80-224-1638-2. (relevantní části)
Relevantní časopisecké a sborníkové studie, kvalifikační práce, hesla v lingvistických encyklopediích (zejm. Karlík, P., Nekula, M., Pleskalová, J. (2017). Nový encyklopedický slovník češtiny. Praha: NLN. czechency.org).
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK