Využití autentických audiovizuálních dokumentů ve výuce francouzštiny vedoucí k rozvoji klíčových kompetencí
Název práce v češtině: | Využití autentických audiovizuálních dokumentů ve výuce francouzštiny vedoucí k rozvoji klíčových kompetencí |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Application of authentic audiovisual documents in the teaching of French for the developing key competencies |
Klíčová slova: | autentický audiovizuální dokument|FLE|klíčové kompetence|komunikativní přístup|RVP G|video|výuková jednotka|YouTube |
Klíčová slova anglicky: | authentic audiovisual document|FLE (French as a foreign language)|key competencies|communicative approach|Framework Educational Program for Grammar Schools|video|teaching unit|YouTube |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav románských studií (21-URS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Magdalena Kučerová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 28.06.2022 |
Datum zadání: | 28.06.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 31.08.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 31.01.2024 12:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.12.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 31.01.2024 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Míla Janišová |
Zásady pro vypracování |
Tato diplomová práce nastíní možnosti, jak lze při výuce FLE využívat autentická videa z platformy Youtube primárně určená frankofonnímu publiku. Představí výhody a nevýhody použití těchto zdrojů a pokusí se navrhnout vhodnou metodiku jejich zpracování tak, aby plnily didaktický účel zejména se zaměřením na rozvoj klíčových kompetencí dle RVP. Praktická část pak bude tvořena případovou studií. Několik ukázkových výukových jednotek založených na práci s videem bude představeno vybraným vyučujícím.Pro každou z těchto jednotek bude zpracována analýza funkčnosti na základě jejich zpětné vazby. Tato analýza vycházející z dotazníku by také měla postihnout, zdali u vybraných vyučujících nastal posun vnímání práce s autentickými audiovizuálními dokumenty ve výuce. |
Seznam odborné literatury |
BONHOMME, M. (2015). La problématique des genres de discours dans la communication sur Internet. Revue Tranel (Travaux neuchâtelois de linguistique), 2015-63, s. 31–47. Dostupné z:https://doc.rero.ch/record/258185/files/Bonhomme_Marc_-_La_probl_matique_des_genres_de_discours_dans_la_communication_sur_Internet_20160122.pdf BRONCKART, J.-P. (1997): Activité langagière, textes et discours: pour un interactionisme socio-discursif. Sciences des discours. Lausanne/Paris, Delachaux et Niestlé. CHNANE-DAVIN, F; CUQ J.-P. (2021). Enseigner la francophonie. Principes et usages. Paris, Hachette FLE. COUTO SILVA, K. K. (2015). Le document authentique, un outil médiateur des interactions en classe de FLE. Revista Letras Raras, 2015-6 [online]. Dostupné z:https://www.researchgate.net/publication/334692830_Le_document_authentique_un_outil_mediateur_des_interactions_en_classe_de_FLE ERARD, Y. (2010). L'usage de la vidéo dans l'enseignement d'une langue seconde: document à interpréter ou exemple à suivre ? Bulletin VALS-ASLA (Association suisse de linguistique appliquée) [online]. Dostupné z: https://doc.rero.ch/record/22355/files/Erard_Yves_- _L_usage_de_la_vid_o_dans_l_enseignemnet_d_une_langue_20110415.pdf GALISSON, Robert (1980). D’hier à aujourd’hui : La didactique des langues étrangères. Paris, CLE International. LANCIEN, T. (2004): De la vidéo à Internet : 80 activités thématiques. Paris, Hachette FLE. MAINGUENEAU, D. (2015): L’ethos discursif et le défi du Web. Itinéraires, 2015-3 [online]. Dostupné z: http://journals.openedition.org/itineraires/3000 PUREN, C. (1988): Histoire des méthodologies de l’enseignement des langues. Paris, Nathan-Clé International, Col. DLE. ROBET, J.-P. (2008): Dictionnaire pratique de didactique du FLE. Paris, Ophrys. SAYDI, T. (2015): L'approche actionnelle et ses particularités en comparaison avec l'approche communicative. Synergies Turquie [online]. Dostupné z: https://www.gerflint.fr/Base/Turquie8/saydi.pdf STOCKINGER, P. (2002): Le document audiovisuel. Procédures de description et exploitations pratiques. Paris/Lambach, INALCO. |