Motivace učitelů základních škol k dalšímu vzdělávání v oblasti využívání ICT
Název práce v češtině: | Motivace učitelů základních škol k dalšímu vzdělávání v oblasti využívání ICT |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Motivation to Lower Secondary School Teachers’ Continuing Education in the Field of ICT Use |
Klíčová slova: | motivace|učitelé|druhý stupeň základní školy|další vzdělávání|digitální technologie |
Klíčová slova anglicky: | motivation|teachers|lower secondary school|continuing education|digital technologies |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Mgr. Jan Gruber, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 22.06.2022 |
Datum zadání: | 22.06.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 22.12.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 24.01.2023 10:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 05.01.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.01.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. František Baumgartner, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Cílem diplomové práce je analýza motivace učitelů základních škol k dalšímu vzdělávání v oblasti využívání ICT. Nejprve se práce bude věnovat vymezení a základním charakteristikám profese učitele základní školy. Dále se práce bude zabývat možnostmi a podobou vzdělávání v oblasti ICT a jeho specifiky. Následně bude pozornost zaměřena na motivaci a bariéry učitelů základních škol v účasti na dalším vzdělávání. Součástí diplomové práce bude kvalitativní empirické šetření. Jeho cílem je identifikace motivů a bariér účasti učitelů druhého stupně základních škol na dalším vzdělávání v oblasti ICT. Pro porozumění specifik fenoménu motivace učitelů základních škol vzdělávajících se v oblasti ICT budou realizovány hloubkové polostrukturované rozhovory s 10 učiteli druhého stupně základních škol. Záměrem bude prozkoumat fenomén na vybraných menších městech v 5 vybraných krajích České republiky, a to z důvodu nedostatečného výzkumného zpracování této oblasti. Pro výběr vzorku byla zvolena metoda záměrného výběru. Parametry výběru budou zohledňovat velikost sídla základní školy dle počtu obyvatel, druh základní školy a velikost základní školy dle počtu žáků. Předběžná struktura práce: 1 Profese učitele základní školy 1.1 Profese učitele základní školy v současném kontextu 1.2 Specifika profese učitele základní školy 1.3 Postoje učitelů základních škol k využívání ICT 2 Další vzdělávání učitelů základních škol v oblasti využívání ICT 2.1 Specifika dalšího vzdělávání učitelů základních škol v oblasti využívání ICT 2.2 Aktuální situace dalšího vzdělávání učitelů základních škol v oblasti využívání ICT v ČR 2.3 Účast učitelů základních škol na dalším vzdělávání v oblasti využívání ICT 3 Motivace učitelů základních škol k dalšímu vzdělávání v oblasti využívání ICT 3.1 Motivace učitelů základních škol k dalšímu vzdělávání v oblasti využívání ICT z pohledu výzkumu 3.2 Bariéry v účasti učitelů základních škol na dalším vzdělávání v oblasti využívání ICT 4 Empirické šetření: Motivace a bariéry učitelů druhého stupně základních škol k dalšímu vzdělávání v oblasti využívání ICT |
Seznam odborné literatury |
ARNSETH, Hans Ch., Ola ERSTAD, Libor JUHAŇÁK a Jiří ZOUNEK. Pedagogika a nové výzvy výzkumu ICT: role digitálních technologií v každodenním životě a učení mládeže. [online]. Studia paedagogica. 2016, 21(1), s. 87–110 [vid. 2021-01-30]. ISSN 2336-4521. Dostupné z:https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/1231/1500. BERAN, Jan, Jan MAREŠ a Stanislav JEŽEK. Rezervované postoje učitelů k dalšímu vzdělávání jako jeden z rizikových faktorů kurikulární reformy [online]. Orbis scholae. 2007, 1(1), s. 111–130 [vid. 2021-01-30]. ISSN 1802-4637 Dostupné z: https://doi.org/10.14712/23363177.2018.156. ČESKO. Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků [online]. Praha, 2005 [vid. 2021-04-08]. Dostupné z:https://www.msmt.cz/file/38840/. EICKELMANN, Birgit a Mario VENNEMANN. Teachers‘ attitudes and beliefs regarding ICT in teaching and learning in European countries [online]. European Educational Research Journal. 2017, 16(6), s. 733–761 [vid. 2022-05-30]. ISSN 1474-9041. Dostupné z: doi:10.1177/1474904117725899. HAN, Jiying a Hongbiao YIN. Teacher motivation: Definition, research development and implications for teachers [online]. Cogent Education. 2016, 3(1), p. 1–18 [vid. 2021-03-30]. ISSN 2331-186X. Dostupné z: DOI: 10.1080/2331186X.2016.1217819. LAZAROVÁ, Bohumíra. Psychologické aspekty profesionálního rozvoje učitelů: rezistence vůči změně [online]. Pedagogika. 2005, 55(2), s. 102–118 [vid. 2021-03-30]. ISSN 0031-3815. Dostupné z: file:///C:/Users/chvojanovad/Downloads/Pedag_2005_2_03_Psychologicke_102_118.pdf. LORENZOVÁ Jitka, Blanka JIRKOVSKÁ a Lenka MYNAŘÍKOVÁ. Znalostní a uživatelská specifika digitální kompetence učitelů věd o člověku a společnosti ve středním odborném vzdělávání [online]. Lifelong Learning-Celoživotní vzdělávání. 2020, 10(2), s. 175–208 [vid. 2021-04-05]. ISSN 1805-8868. Dostupné z:https://doi.org/10.11118/lifele20201002175. NAPAL FRAILE, María Alicia PENALVA-VÉLEZ a Anna Mária MENDIÓROZ LACAMBRA. Development of Digital Competence in Secondary Education Teachers’ Training [online]. Education Sciences. 2018, 8(3), s. 104–116 [vid. 2022-09-30]. ISSN 2227-7102. Dostupné z: https://doi.org/10.3390/educsci8030104. NCK. Motivation og læringsform: En oversigt over eksisterende forskning [online]. Kobenhavn: NCK. 2009 [vid. 2021-01-30]. ISBN neuvedeno. Dostupné z:https://nck.au.dk/1/viden-om/motivation-og-laering/oversigt-over-eksisterende-forskning. SCHIEB Laura a Stuart KARABENICK. Teacher Motivation and Professional Development: A Guide to Resources. Math and Science Partnership – Motivation Assessment Program [online]. Ann Arbor: University of Michigan, 2011 [vid. 2021-01-30]. ISBN neuvedeno. Dostupné z:https://mspmap.org/wp-content/uploads/2011/10/TeachMotivPD_Guide.pdf. ŠLAJCHOVÁ Ladislava et al. Tematická zpráva – Zkušenosti žáků a učitelů základních škol s distanční výukou ve 2. pololetí školního roku 2019/2020 [online]. Praha: Česká školní inspekce, 2020. [vid. 2021-01-30]. ISBN neuvedeno. Dostupné z:https://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Tematicka-zprava-Zkusenosti-zaku-a-ucitelu-ZS-s-di. ZHANG, Xin, Wilfried ADMIRAAL a Nadira SAAB. Teachers' motivation to participate in continuous professional development: relationship with factors at the personal and school level [online]. Journal of education for teaching: JET. 2021, 47(5), s. 714–731 [cit. 2022-09-05]. ISSN 0260-7476. Dostupné z: doi:10.1080/02607476.2021.1942804. |