Sharenting: Jaký postoj k němu zaujímají čeští rodiče a děti a návrh jeho regulace.
Název práce v češtině: | Sharenting: Jaký postoj k němu zaujímají čeští rodiče a děti a návrh jeho regulace. |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Sharenting: What Attitude Czech Parents and Children Have Towards Sharenting and the Proposal to Sharenting Regulation. |
Klíčová slova: | Sharenting|soukromí|digitální identita|regulace sharentingu|Communication Privacy Management Theory |
Klíčová slova anglicky: | Sharenting|privacy|digital identity|regulation of sharenting|Communication Privacy Management Theory |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav informačních studií - studia nových médií (21-UISKNM) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 20.06.2022 |
Datum zadání: | 20.06.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 24.06.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 11.09.2023 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.07.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.09.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. et Mgr. Čeněk Pýcha, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
V této práci bych se ráda zabývala fenoménem sharentingu, který můžeme pozorovat nejen v prostředí sociálních sítích a internetu obecně, ale také u jiných digitálních nástrojů, jež se staly součástí našeho každodenního života. Sharenting lze definovat jako způsoby, jakými rodiče, učitelé a další dospělí sdílejí, přenášejí, ukládají nebo se zapojují do aktivit zahrnujících soukromé informace o dětech prostřednictvím digitálních kanálů.[1] Sdílení citlivých údajů o dětech s sebou však přináší jisté implikace týkající se jejich bezpečí, soukromí a sebepojetí, ale může také ovlivnit další dlouhodobé činnosti jako je například umístění na pracovním trhu. Práce si klade za cíl zjistit, jak k sharentingu a s ním spojeným tématům přistupují děti/adolescenti a jejich rodiče. Zdali si uvědomují jeho rizika nebo jim sdílení obsahu o dítěti přijde zcela běžné a neproblematické. Tyto informace budou získány pomocí hloubkových rozhovorů provedených s rodiči a dětmi. Na základě zjištění se pokusím navrhnout opatření - vycházející primárně z perspektivy dítěte, neboť současná regulace staví do středu zájmů spíše rodiče - kterými by bylo možné sharenting a jeho negativní dopady regulovat. Bakalářská/Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty. [1]Plunkett, L., (2019) Sharenthood: Why we should think before we talk about our kids online. Cambridge: The MIT Press. |
Seznam odborné literatury |
Bessant, C. (2018). Sharenting: Balancing the conflicting rights of parents and children. Communications La, 23(1), 7–24. boyd, d. (2017). Je to složitější: sociální život teenagerů na sociálních sítích. Praha: Akropolis. ISBN 9788074701658 Blum-Ross, A., & Livingstone, S. (2017). “Sharenting,” parent blogging, and the boundaries of the digital self. Popular Communication, 15(2), 110–125. Goffman, E. (1959). The Presentation of Self in Everyday Life. New York, Doubleday, ISBN 10: 0385094027 Kopecký, Kamil & René, Szotkowski & Díaz, Inmaculada & Romero-Rodríguez, José-María. (2020). The phenomenon of sharenting and its risks in the online environment. Experiences from Czech Republic and Spain. Children and Youth Services Review. 110. 10.1016/j.childyouth.2020.104812. Steinberg, S. (2017). Sharenting: Children’s privacy in the age of social media. Emory Law Journal, 839–884.https://scholarship.law.ufl.edu/cgi/viewcontent.cgi? |