Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Sharenting: Jaký postoj k němu zaujímají čeští rodiče a děti a návrh jeho regulace.
Název práce v češtině: Sharenting: Jaký postoj k němu zaujímají čeští rodiče a děti a návrh jeho regulace.
Název v anglickém jazyce: Sharenting: What Attitude Czech Parents and Children Have Towards Sharenting and the Proposal to Sharenting Regulation.
Klíčová slova: Sharenting|soukromí|digitální identita|regulace sharentingu|Communication Privacy Management Theory
Klíčová slova anglicky: Sharenting|privacy|digital identity|regulation of sharenting|Communication Privacy Management Theory
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav informačních studií - studia nových médií (21-UISKNM)
Vedoucí / školitel: Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 20.06.2022
Datum zadání: 20.06.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 24.06.2022
Datum a čas obhajoby: 11.09.2023 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:31.07.2023
Datum proběhlé obhajoby: 11.09.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. et Mgr. Čeněk Pýcha, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
V této práci bych se ráda zabývala fenoménem sharentingu, který můžeme pozorovat nejen v prostředí sociálních sítích a internetu obecně, ale také u jiných digitálních nástrojů, jež se staly součástí našeho každodenního života. Sharenting lze definovat jako způsoby, jakými rodiče, učitelé a další dospělí sdílejí, přenášejí, ukládají nebo se zapojují do aktivit zahrnujících soukromé informace o dětech prostřednictvím digitálních kanálů.[1] Sdílení citlivých údajů o dětech s sebou však přináší jisté implikace týkající se jejich bezpečí, soukromí a sebepojetí, ale může také ovlivnit další dlouhodobé činnosti jako je například umístění na pracovním trhu.
Práce si klade za cíl zjistit, jak k sharentingu a s ním spojeným tématům přistupují děti/adolescenti a jejich rodiče. Zdali si uvědomují jeho rizika nebo jim sdílení obsahu o dítěti přijde zcela běžné a neproblematické. Tyto informace budou získány pomocí hloubkových rozhovorů provedených s rodiči a dětmi. Na základě zjištění se pokusím navrhnout opatření - vycházející primárně z perspektivy dítěte, neboť současná regulace staví do středu zájmů spíše rodiče - kterými by bylo možné sharenting a jeho negativní dopady regulovat.

Bakalářská/Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
[1]Plunkett, L., (2019) Sharenthood: Why we should think before we talk about our kids online. Cambridge: The MIT Press.
Seznam odborné literatury
Bessant, C. (2018). Sharenting: Balancing the conflicting rights of parents and children. Communications La, 23(1), 7–24.

boyd, d. (2017). Je to složitější: sociální život teenagerů na sociálních sítích. Praha: Akropolis. ISBN 9788074701658

Blum-Ross, A., & Livingstone, S. (2017). “Sharenting,” parent blogging, and the boundaries of the digital self. Popular Communication, 15(2), 110–125.

Goffman, E. (1959). The Presentation of Self in Everyday Life. New York, Doubleday, ISBN 10: 0385094027

Kopecký, Kamil & René, Szotkowski & Díaz, Inmaculada & Romero-Rodríguez, José-María. (2020). The phenomenon of sharenting and its risks in the online environment. Experiences from Czech Republic and Spain. Children and Youth Services Review. 110. 10.1016/j.childyouth.2020.104812.

Steinberg, S. (2017). Sharenting: Children’s privacy in the age of social media. Emory Law Journal, 839–884.https://scholarship.law.ufl.edu/cgi/viewcontent.cgi?
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK