Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Nová média, nová hegemonie? Teoretické perspektivy postmarxismu a afektové teorie
Název práce v češtině: Nová média, nová hegemonie? Teoretické perspektivy postmarxismu a afektové teorie
Název v anglickém jazyce: New media, new hegemony? Theoretical perspectives of postmarxism and affect theory
Klíčová slova: postmarxismus|afektová teorie|hegemonie|nová média
Klíčová slova anglicky: postmarxism|affect theory|hegemony|new media
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav informačních studií - studia nových médií (21-UISKNM)
Vedoucí / školitel: Mgr. et Mgr. Čeněk Pýcha, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 20.06.2022
Datum zadání: 20.06.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 24.06.2022
Datum a čas obhajoby: 11.09.2023 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:01.08.2023
Datum proběhlé obhajoby: 11.09.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Josef Šlerka, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Hlavním tématem navrhované práce je vztah mezi médii a politikou, který již od Lippmannova kánonického díla Public Opinion platí za pevnou součást mediálních studií. Navrhovaná práce bude pro dnešní dobu ohledávat jeden aspekt tohoto vztahu vyjádřený v otázce: jak sociální média ovlivňují politiku?

Aby bylo její zodpovězení vůbec možné, je třeba přesněji definovat, respektive zúžit vymezení obou fenoménů. Na straně politiky budu pracovat s konceptem hegemonie, jak jej definoval Gramsci a dále rozpracovali Mouffe a Laclau. Na straně mediální teorie budu vycházet z Hallova pojetí médií ve společnostech s ustanovenou hegemonií, podle kterého média pouze neodráží souhlas dominovaných vrstev, ale aktivně jej produkují. Konkrétní výzkumnou otázku proto formuluji následovně: Jak sociální média proměňují pojetí hegemonie ve třetí dekádě 21. století?

Pro navrhovanou práci stanovuji tři cíle. V první řadě by měl výsledný text představit možnosti, jak odpovědět na stanovenou otázku, respektive uchopit výše popsanou část sociální reality. K tomu budou sloužit tři (novo)mediální teoretické proudy, které budou v práci představeny – postmarxismus, afektová teorie a spekulativní realismus. Každý směr bude reprezentován dvěma klíčovými texty (viz literatura), které budou doplněny o poznatky a kritiku z další literatury.

Druhým cílem bude uvést tyto proudy do dialogu, který odhalí překryvy, sporné body a umožní pochopit silná a slabá místa těchto teorií. Za tímto účelem budou využity nejen teoretické komparace, ale také dílčí sondy, které budou uvádět teorie do interakcí s konkrétními příklady z českého prostředí. V těchto částech budou použity některé metody diskurzivní a obsahové analýzy. Třetí cíl lze označit za vedlejší. Tím bude posoudit, nakolik jsou teorie vznikající často v akademických a mocenských centrech použitelné na společnost středoevropské semiperiferie.


Bakalářská/Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
Seznam odborné literatury
ANGERER, Marie-Luise. Ecology of affect: Intensive milieus and contingent encounters (p. 70). meson press. 2017 ISBN 978-3-95796-096-2

BRATTON, Benjamin H. The stack: on software and sovereignty. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press. 2015. Software studies. ISBN 978-0-262-02957-5.

EASTERLING, Keller. Extrastatecraft: The Power of Infrastructure Space. London: Verso. 2014. ISBN 9781781685884.

GRAMSCI, Antonio. Selections from the Prison Notebooks. Editovali Quintin Hoare a Geoffrey Nowell-Smith. London: Lawrence & Wishart. 1971. ISBN 190184305X

LACLAU, Ernesto a Chantal MOUFFE. Hegemonie a socialistická strategie: za radikálně demokratickou politiku. Praha: Karolinum. Politeia (Karolinum). 2014. ISBN 978-80-246-2685-7.

LIPPMANN, Walter. Public Opinion. Routledge. 1997. ISBN 9781560009993

PAPACHARISSI, Zizi. Affective publics: Sentiment, technology, and politics. Oxford University Press. 2015 ISBN 978–0–19–999973–6

SRNICEK, Nick. Platform capitalism. John Wiley & Sons. 2017. ISBN 978-1-5095-0490-9

WARK, McKenzie. Capital is dead. London: Verso. 2019. ISBN 9781788735308.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK