Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Digitální kompetence českých muzejních pracovníků v oblasti správy sbírek
Název práce v češtině: Digitální kompetence českých muzejních pracovníků v oblasti správy sbírek
Název v anglickém jazyce: Digital competences of Czech museum professionals in the field of collections management
Klíčová slova: digitální kompetence|digitální gramotnost|e-kompetence|digitální technologie|muzeum|muzejní pracovník|správa sbírek|digitální kurátorství
Klíčová slova anglicky: digital competences|digital literacy|e-competence|digital technology|museum|museum professional|collections management|digital curation
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav informačních studií a knihovnictví (21-UISK)
Vedoucí / školitel: Mgr. Nina Wanča, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 20.06.2022
Datum zadání: 20.06.2022
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 15.05.2023
Datum a čas obhajoby: 12.06.2023 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:15.05.2023
Datum proběhlé obhajoby: 12.06.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Adéla Jarolímková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je zanalyzovat stav digitálních kompetencí současných muzejních pracovníků v českých institucích, a to zejména těch, kteří pracují jako odborní pracovníci, kurátoři nebo v odděleních správy sbírek. Východiskem práce bude systematická literární rešerše stěžejních pojmů, zejména samotné digitální kompetence, e-kompetence, význam digitální gramotnosti v informační společnosti a náplň práce a činnost odborných muzejních pracovníků. Výzkumná část práce bude založena na kvantitativním výzkumu v podobě dotazníkového šetření, které bude provedeno v českých muzeích mezi odbornými pracovníky. Výzkumná část si klade za cíl zjistit, kdo v muzeích pracuje, jaké má znalosti a dovednosti v oblasti digitálních kompetencí a přidružených dovedností, dále jaký je vliv úrovně digitálních kompetencí na náplň práce těchto pracovníků a jakým způsobem je rozvoj těchto dovedností institucionálně podporován a systematicky rozvíjen. Tato diplomová práce přispěje k objasnění, jaké digitální kompetence muzejní pracovníci ve zmíněné oblasti ovládají, a nastíní, jakým směrem by se mohla vyvíjet podpora profesního rozvoje muzejních pracovníků právě v rámci digitálních kompetencí.
Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
Seznam odborné literatury
CARVALHO, A. MATOS, A. Museum Professionals in a Digital World: Insights from a Case Study in Portugal. Museum International, 2018, Vol. 70(1-2), pp. 34-47. Special Issiue: Museums in a Digital World. Dostupné z:http://www.project-musa.eu/blog/2019/01/10/museums-in-a-digital-world/
HOOK, T. MARINONI, C. ROGALLA, I. Building the e-CF – a combination of sound methodology and expert contribution: Methodology documentation of the European e-Competence Framework. IT Professionalism Europe, e-CF version 3.0 project in 2012–2013. Dostupné z:https://itprofessionalism.org/about-it-professionalism/competences/the-e-competence-framework/
KAMEAS, A. POLYMEROPOULOU, P. The Future of Museum Professionals in the Digital Era: The Success Story of Mu.SA. Hellenic Open University, Greece: Hellenic Open University Press, 2020. ISBN 978-618-84272-9-7. Dostupné z:http://www.project-musa.eu/wp-content/uploads/2021/03/Mu.SA-e-book.pdf
PARRY, R. et al. Mapping the Museum Digital Skills Ecosystem – Phase One Report. University of Leicester. 2018. Report. ISBN 978-0-9933380-8-3. Dostupné z:https://hdl.handle.net/2381/41572
ŠOBÁŇOVÁ, P. LAŽOVÁ, J. et al. Muzeum versus digitální éra. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-5023-0.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK