Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Destabilizace člověka v českém surrealismu
Název práce v češtině: Destabilizace člověka v českém surrealismu
Název v anglickém jazyce: Destabilization of Man in Czech Surrealism
Klíčová slova: český surrealismus|Toyen|Jindřich Štýrský|destabilizované tělo|sen|nová objektivita|subjektivní nadrealita|úzkost|iracionalita
Klíčová slova anglicky: Czech surrealism|Toyen|Jindřich Štýrský|destabilized body|dream|new objectivity|subjective surreality|anxiety|irrationality
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Karel Thein, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 07.06.2022
Datum zadání: 07.06.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 15.06.2022
Datum a čas obhajoby: 12.06.2023 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:06.05.2023
Datum proběhlé obhajoby: 12.06.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. Mgr. Miroslav Petříček, Dr.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Ve své bakalářské práci budu reflektovat reakci českého surrealismu na pocit strachu typický pro společnost 30. let minulého století (česká surrealistická skupina byla založena roku 1934). Zaměřím se zejména na to, jak výtvarné umění zpřítomňuje tento strach pomocí zneklidňující a kritické imaginace, jež chce ubránit lidské „já“ před tlaky vnějšího světa. Hlavním motivem bude symbol lidského destabilizovaného těla, které je navíc v obrazech často předmětem násilí. Cílem pak bude ukázat, jak se jedinec snaží nalézt ukotvení mimo tradiční rámec harmonického, humanisticky chápaného rozvoje. České surrealistické umění je filosoficky relevantní díky sugestivnímu myšlení, jež udržuje jedince v permanentním napětí a směřuje k transpozici iracionality do estetického prožitku. Důležitým motivem bude též lidská potřeba mýtu, jehož místo však zaplňuje ideologie. Ve své práci tak chci sledovat dialektiku umělecké, životní a politické praxe, která je pro surrealistické myšlení typická.
Seznam odborné literatury
Breton, André. Manifesty surrealismu. Přeložil Jiří Pechar a Dagmar Steinová. Praha: Hermann & synové, 2005.
Dvorský, Stanislav, Vratislav Effenberger a Petr Král (vyd.). Surrealistické východisko (1938-1968). Praha: Československý spisovatel, 1969.
Chalupecký, Jindřich. Obhajoba umění. Praha: Československý spisovatel, 1991.
Chalupecký, Jindřich. O dada, surrealismu a českém umění. Praha: Jazzová sekce, 1980.
Chalupecký, Jindřich. Smysl moderního umění. Praha: Výtvarný odbor Umělecké besedy v Praze, 1944.
Král, Petr. Vlastizrady. Praha: Torst, 2015.
Nezval, Vítězslav. Strach. Praha: Ústřední studentské knihkupectví a nakladatelství, 1930. https://digitalniknihovna.mlp.cz/uuid:e3178140-8295-11de-88ad-0030487be43a
Srp, Karel (vyd.), Zvěrokruh 1 ; Zvěrokruh 2 ; Surrealismus v ČSR ; Mezinárodní bulletin surrealismu ; Surrealismus. Reprint. pův. vyd. Praha: Torst, 2004.
Štýrský, Jindřich. Každý z nás stopuje svoji ropuchu: texty 1923-1940. Praha: Thyrsus, 1996.
Štýrský, Jindřich a František Šmejkal. Sny - (1925-1940) - zrození díla ze zdrojů psychických modelů polospánku, prostřednictvím věrných ilustrací snových objektů a autentických záznamů snů. Praha: Odeon, 1970.
Štýrský, Jindřich. Texty. Praha: Argo, 2007.
Teige, Karel. O humoru, clownech a dadaistech. Sv. 1., Svět, který se směje. Reprint 1. vyd. z roku 1928. Praha: Akropolis, 2004.
Teige, Karel. O humoru, clownech a dadaistech. Sv. 2., Svět, který voní. Reprint 1. vyd. z roku 1930. Praha: Akropolis, 2004.
Teige, Karel. Zápasy o smysl moderní tvorby: studie z třicátých let. Praha: Společnost Karla Teiga, 2012.
Vlašín, Štěpán (vyd.). Avantgarda známá a neznámá III. Generační diskuse 1929-1931. Praha: Svoboda, 1970.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK