Destabilizace člověka v českém surrealismu
Název práce v češtině: | Destabilizace člověka v českém surrealismu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Destabilization of Man in Czech Surrealism |
Klíčová slova: | český surrealismus|Toyen|Jindřich Štýrský|destabilizované tělo|sen|nová objektivita|subjektivní nadrealita|úzkost|iracionalita |
Klíčová slova anglicky: | Czech surrealism|Toyen|Jindřich Štýrský|destabilized body|dream|new objectivity|subjective surreality|anxiety|irrationality |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Karel Thein, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 07.06.2022 |
Datum zadání: | 07.06.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 15.06.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 12.06.2023 09:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 06.05.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.06.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. Mgr. Miroslav Petříček, Dr. |
Zásady pro vypracování |
Ve své bakalářské práci budu reflektovat reakci českého surrealismu na pocit strachu typický pro společnost 30. let minulého století (česká surrealistická skupina byla založena roku 1934). Zaměřím se zejména na to, jak výtvarné umění zpřítomňuje tento strach pomocí zneklidňující a kritické imaginace, jež chce ubránit lidské „já“ před tlaky vnějšího světa. Hlavním motivem bude symbol lidského destabilizovaného těla, které je navíc v obrazech často předmětem násilí. Cílem pak bude ukázat, jak se jedinec snaží nalézt ukotvení mimo tradiční rámec harmonického, humanisticky chápaného rozvoje. České surrealistické umění je filosoficky relevantní díky sugestivnímu myšlení, jež udržuje jedince v permanentním napětí a směřuje k transpozici iracionality do estetického prožitku. Důležitým motivem bude též lidská potřeba mýtu, jehož místo však zaplňuje ideologie. Ve své práci tak chci sledovat dialektiku umělecké, životní a politické praxe, která je pro surrealistické myšlení typická. |
Seznam odborné literatury |
Breton, André. Manifesty surrealismu. Přeložil Jiří Pechar a Dagmar Steinová. Praha: Hermann & synové, 2005. Dvorský, Stanislav, Vratislav Effenberger a Petr Král (vyd.). Surrealistické východisko (1938-1968). Praha: Československý spisovatel, 1969. Chalupecký, Jindřich. Obhajoba umění. Praha: Československý spisovatel, 1991. Chalupecký, Jindřich. O dada, surrealismu a českém umění. Praha: Jazzová sekce, 1980. Chalupecký, Jindřich. Smysl moderního umění. Praha: Výtvarný odbor Umělecké besedy v Praze, 1944. Král, Petr. Vlastizrady. Praha: Torst, 2015. Nezval, Vítězslav. Strach. Praha: Ústřední studentské knihkupectví a nakladatelství, 1930. https://digitalniknihovna.mlp.cz/uuid:e3178140-8295-11de-88ad-0030487be43a Srp, Karel (vyd.), Zvěrokruh 1 ; Zvěrokruh 2 ; Surrealismus v ČSR ; Mezinárodní bulletin surrealismu ; Surrealismus. Reprint. pův. vyd. Praha: Torst, 2004. Štýrský, Jindřich. Každý z nás stopuje svoji ropuchu: texty 1923-1940. Praha: Thyrsus, 1996. Štýrský, Jindřich a František Šmejkal. Sny - (1925-1940) - zrození díla ze zdrojů psychických modelů polospánku, prostřednictvím věrných ilustrací snových objektů a autentických záznamů snů. Praha: Odeon, 1970. Štýrský, Jindřich. Texty. Praha: Argo, 2007. Teige, Karel. O humoru, clownech a dadaistech. Sv. 1., Svět, který se směje. Reprint 1. vyd. z roku 1928. Praha: Akropolis, 2004. Teige, Karel. O humoru, clownech a dadaistech. Sv. 2., Svět, který voní. Reprint 1. vyd. z roku 1930. Praha: Akropolis, 2004. Teige, Karel. Zápasy o smysl moderní tvorby: studie z třicátých let. Praha: Společnost Karla Teiga, 2012. Vlašín, Štěpán (vyd.). Avantgarda známá a neznámá III. Generační diskuse 1929-1931. Praha: Svoboda, 1970. |