Souvislost mezi vybranými osobnostními rysy a kreativní self-efficacy u tanečníků streetových a klubových stylů
Název práce v češtině: | Souvislost mezi vybranými osobnostními rysy a kreativní self-efficacy u tanečníků streetových a klubových stylů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Connection between exact personality traits and creative self-efficacy in street and club dancers |
Klíčová slova: | kreativní self-efficacy|kreativní self-beliefs|kreativita|street dance|big five |
Klíčová slova anglicky: | creative self-efficacy|creative self-beliefs|creativity|street dance|big five |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Kamila Urban, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 03.06.2022 |
Datum zadání: | 03.06.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 15.06.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 15.06.2023 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 23.04.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.06.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Karolína Vlčková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je popsat vztah mezi kreativní self-efficacy a příbuznými koncepty ve vztahu ke kreativním výkonům a navrhnout výzkum s cílem zjistit, zda jsou vysoké skóry kreativní sebeúčinnosti dobrým předpokladem pro kvalitní taneční performance. Obsahem literárně přehledové části bude především popis, porozumění a definice konceptů jako kreativní sebeúčinnost a identita v kontextu kreativní osobnosti. Návrh výzkumu vymezí problematiku a specifika kreativní self-efficacy u tanečníků streetových a klubových stylů (hiphop, locking, popping, breaking, housedance, voguing, krumping, waacking). Výzkum bude navržen, aby bylo po jeho realizaci možné dojít k validním a reliabilním výsledkům o souvislosti mezi osobnostními rysy NEO-FFI a kreativními výkony u těchto tanečníků, respektive zda jsou předpokladem jejich výkonů vysoké skóry konceptu kreativní sebeúčinnosti. Důležitou součástí návrhu výzkumu bude možný způsob standardizace a měření uměleckého tanečního freestylového projevu. Vzhledem ke své povaze bude výzkum zkoumán částečně kvalitativními a částečně kvantitativními metodami. Očekávaný přínos výsledků výzkumu do psychologické teorie a praxe je kromě kompilace dosavadní, převážně zahraniční rešerše o kreativitě a kreativní sebeúčinnosti, také značný psychologický přínos pro samotné participanty výzkumu. Na českých tanečnících zatím podobné výzkumy realizovány nebyly a na základě jejich výsledků může být umělcům doporučen rozvoj nejen v uměleckém oboru, ale třeba i spolupráce se sportovním psychologem pro zlepšení jejich tanečního výkonu. |
Seznam odborné literatury |
· Amabile, T. M. (1996). Creativity in context update to the social psychology of creativity. Westview Press. · Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. Freeman. · Fromm, E. (1959). The creative attitude. In H.A. Anderson (Ed.), Creativity and Its Cultivation (pp. 44-54). New York (Harper and Row). · Karwowski M. & Kaufman, J. C. (Eds.) (2017). The creative self: Effect of beliefs, self-efficacy, mindset, and identity. Elsevier Academic Press. · Karwowski, M., Lebuda, I., Wisniewska, E., & Gralewski, J. (2013). Big five personality traits as the predictors of creative self‐efficacy and creative personal identity: Does gender matter? The Journal of Creative Behavior, 47(3), 215–232. https://doi.org/10.1002/jocb.32 · Kaufman, J. C. & Sternberg, R. J. (Eds.) (2010). The Cambridge handbook of creativity. Cambridge university press.. · Kaufman, J. C. (2016). Creativity 101 (2nd ed.). Springer. · Kelley, T., & Kelley, D. (2013). Creative confidence: Unleashing the creativity potential within us all. Crown Publishing. · Maslow, A. H. (1958). Emotional blocks to creativity. Journal of Individual Psychology, 14(1), 51–56. · Rogers, C. R. (1954). Toward a theory of creativity. ETC: A Review of General Semantic, 11, 249–260. |