The influence of CLIL teaching on children’s lexicon
Název práce v češtině: | Vliv CLIL metody na slovní zásobu u dětí |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The influence of CLIL teaching on children’s lexicon |
Klíčová slova: | CLIL|angličtina|matematika|dějepis|longitudinální studie|slovní zásoba|čtení s porozuměním|integrovaná výuka předmětu a cizího jazyka|výukové metody|výukové přístupy|angličtina jako cizí jazyk|EFL|výuka angličtiny|žáci|studenti |
Klíčová slova anglicky: | CLIL|English|Mathematics|History|longitudinal study|vocabulary|reading comprehension|Content and Language Integrated Learning|teaching methods|teaching approaches|English as a Foreign Language|EFL|English teaching|pupils|students |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | angličtina |
Ústav: | Ústav anglického jazyka a didaktiky (21-UAJD) |
Vedoucí / školitel: | doc. Luca Cilibrasi, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 31.05.2022 |
Datum zadání: | 31.05.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 01.06.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 31.05.2023 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 08.05.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 31.05.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Kateřina Vašků, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
This thesis focuses on exploring the CLIL method and its influence on learning an L2 vocabulary. It will make use of Paul Nation’s picture vocabulary size test for exploring ordinary vocabulary. A second test will be created to explore some particular vocabulary used in two chosen school subjects: maths and history. This thesis will consist of a theoretical part focusing on the background and theory of the CLIL method and of bilingualism in the Czech Republic, and of a practical part comprising of a longitudinal study testing a group of pupils studying English with CLIL and a control group not using CLIL. There will be two separate tests for each of the groups and they will take place six months apart. The thesis will be written in English. Práce bude vypracována v anglickém jazyce. |
Seznam odborné literatury |
Cenoz, J., Genesee, F., & Gorter, D. (2014). Critical analysis of CLIL: Taking stock and looking forward. Applied linguistics, 35(3), 243-262. Pérez-Cañado, M. L. (2012). CLIL research in Europe: Past, present, and future. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 15(3), 315-341. Dalton-Puffer, C., Nikula, T., & Smit, U. (Eds.). (2010). Language use and language learning in CLIL classrooms (Vol. 7). John Benjamins Publishing. Najvar, P. (2008). Raná výuka cizích jazyků v České republice na přelomu 20. a 21. století. Pedagogická orientace, 18(2), 37-51. Klimova, B. F. (2014). Detecting the development of language skills in current English language teaching in the Czech Republic. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 158, 85-92. |