Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Syndrom rodičovského vyhoření v souvislosti s raným temperamentem dítěte
Název práce v češtině: Syndrom rodičovského vyhoření v souvislosti s raným temperamentem dítěte
Název v anglickém jazyce: Parental burn-out related to early childhood temperament
Klíčová slova: kojenci|batolata|raný dětský temperament|matky|mateřské vyhoření
Klíčová slova anglicky: infants|toddlers|early childhood’s temperament|mothers|maternal burnout
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Zdeňka Bajgarová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 11.05.2022
Datum zadání: 20.05.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 15.06.2022
Datum a čas obhajoby: 30.01.2024 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:14.12.2023
Datum proběhlé obhajoby: 30.01.2024
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Kamila Urban, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Syndromu rodičovského vyhoření je od doby jeho popsání věnovaná relativně velká výzkumná pozornost. Náchylnost k rodičovskému vyhoření pozitivně souvisí s perfekcionismem a neuroticismem rodičů, negativně pak s mírou opory v partnerském i dalších blízkých vztazích. Je známo, že rodičovským vyhořením jsou více ohroženi rodiče malých dětí; rané dětství je zároveň obdobím, ve kterém temperament dítěte těsněji souvisí s různými proměnnými rodičovství. Diplomová práce se tedy bude zaměřovat na to, zda existuje souvislost mezi raným temperament dítěte a syndromem vyhoření rodičů.
Teoretická část práce představí problematiku syndromu vyhoření rodičů na mateřské a rodičovské dovolené, dále se zaměří na popis základních teoretických východisek temperamentu v raném dětství, shrne dosavadní výzkumy věnované souvislostem mezi temperamentem dítěte a psychickým stavem rodiče.

Výzkumná část bude mít podobu kvantitativního výzkumu. Cílem bude pomocí anonymního dotazníkového šetření zjistit, zda existuje statisticky významný vztah mezi raným temperamentem dítěte a syndromem rodičovského vyhoření. Výzkumný vzorek budou tvořit matky dětí do 3 let věku, které budou osloveny v rámci skupin na sociálních sítích a také ve spolupráci s vybranými volnočasovými centry v Praze. Temperament dítěte bude zjišťován pomocí českého překladu dotazníku The Infant Behavior Questionnaire-Revised very Short Form (IBQ-R VSF; Putnam et al., 2014) v českém překladu (Potměšil & Potměšilová, 2017), resp. The Early Childhood Behavior Questionnaire Very Short Form (ECBQ VSF; Putnam, Gartstein & Rothbart,. 2006) v českém překladu (Potměšilová & Potměšil, 2019). Rodičovské vyhoření bude zjišťováno pomocí českého překladu dotazníku Parental Burnout Assessment (Roksam et al., 2018) v českém překladu (Kuběnová, 2021). Data budou statisticky testována, výsledky prezentovány a diskutovány.
Vzhledem k aktuálnosti tématu rodičovského vyhoření by výsledky mohly přispět k rozšíření povědomí o dané problematice v České republice a zároveň vytvoření prostoru pro další výzkum.
Seznam odborné literatury
Kuběnová, V. (2021). Syndrom rodičovského vyhoření [Diplomová práce]. Univerzita Palackého v Olomouci.

Mikolajczak, M., Gross, J. J., & Roskam, I. (2019). Parental Burnout: What Is It, and Why Does It Matter?. Clinical Psychological Science, 7(6), 1319-1329. https://doi.org/10.1177/2167702619858430

Potměšil, M., & Potměšilová, P. (2017). Adaptation Of The Ibqr Vsf Questionnaire To The Czech Environment, 250-258. https://doi.org/10.15405/epsbs.2017.01.02.26

Potměšilová, P., & Potměšil, M. (2019). The Early Childhood Behavior Questionnaire Very Short Form (ECBQ VSF) and its adaptation to the population of the Czech Republic. Psychiatria i Psychologia Kliniczna, 19(3), 281-287. https://doi.org/10.15557/PiPK.2019.0029

Putnam, S. P., Helbig, A. L., Gartstein, M. A., Rothbart, M. K., & Leerkes, E. (2014). Development and Assessment of Short and Very Short Forms of the Infant Behavior Questionnaire–Revised. Journal of Personality Assessment, 96(4), 445-458. https://doi.org/10.1080/00223891.2013.841171

Putnam, S. P., & Rothbart, M. K. (2006). Development of Short and Very Short Forms of the Children's Behavior Questionnaire. Journal of Personality Assessment, 87(1), 102–112. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa8701_09

Roskam, I., Aguiar, J., Akgun, E., Arikan, G., Artavia, M., Avalosse, H., Aunola, K., Bader, M., Bahati, C., Barham, E. J., Besson, E., Beyers, W., Boujut, E., Brianda, M. E., Brytek-Matera, A., Carbonneau, N., César, F., Chen, B. -B., Dorard, G., et al. (2021). Parental Burnout Around the Globe: a 42-Country Study. Affective Science, 2(1), 58-79. https://doi.org/10.1007/s42761-020-00028-4

Roskam, I., Brianda, M. -E., & Mikolajczak, M. (2018). A Step Forward in the Conceptualization and Measurement of Parental Burnout: The Parental Burnout Assessment (PBA). Frontiers in Psychology, 9. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00758

Smékal, V., & Macek, P. (Eds.). (2002). Utváření a vývoj osobnosti: psychologické, sociální a pedagogické aspekty. Barrister & Principal. ISBN 80-85947-83-8

Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie: Proměny lidské psychiky od početí po smrt. Portál. ISBN 978-80-262-0714-6
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK