Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Pracovní zdraví učitelů a učitelek z genderové perspektivy
Název práce v češtině: Pracovní zdraví učitelů a učitelek z genderové perspektivy
Název v anglickém jazyce: Teachers’ Occupational Health from a Gender Perspective
Klíčová slova: učitelská profese|kvalitativní výzkum|tematická analýza|gender|psychologie pracovního zdraví
Klíčová slova anglicky: teaching profession|qualitative research|thematic analysis|gender|occupational health psychology
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 10.05.2022
Datum zadání: 10.05.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 19.05.2022
Datum a čas obhajoby: 30.01.2024 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:13.12.2023
Datum proběhlé obhajoby: 30.01.2024
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Ivana Šípová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Pedagogická profese zahrnuje řadu rizik pro pracovní zdraví, avšak existuje nedostatek vý-zkumů zaměřujících se na genderové rozdíly v pracovním zdraví učitelů a učitelek. Cílem di-plomové práce je analyzovat genderově specifické aspekty pracovního zdraví učitelů a učite-lek a identifikovat potenciální souvislosti s obecnějšími genderovými rozdíly či nerovnostmi v pracovním uplatnění.

Teoretická část práce představí jednotlivé aspekty pracovního zdraví a jejich souvislosti s po-voláním učitelů. Zejména bude věnována pozornost pracovní spokojenosti a pracovnímu za-ujetí (work engagement) jako pozitivním aspektům pracovního zdraví a dále pracovnímu stresu a vyhoření (burnout) jako negativním aspektům pracovního zdraví. Prezentovány bu-dou definice a teorie vztahující se k těmto pojmům, a následně shrnuty hlavní poznatky o specifikách pracovního zdraví v pedagogické profesi. V druhé části bude diskutován koncept genderu a popsány genderové rozdíly a nerovnosti projevující se ve vztahu k práci a pracov-nímu uplatnění. Bude zahrnuta rešerše dosavadních výzkumů zkoumajících genderové roz-díly v pracovním zdraví, se zaměřením na pedagogické a příbuzné profese.

Výzkumná část práce bude založena na kvalitativním výzkumném designu, jehož cílem bude analyzovat genderově specifické aspekty pracovního zdraví učitelů a učitelek. Výzkum bude realizován formou polostrukturovaných interview zaměřených na otázky, jak učitelé a učitelky vnímají své pracovní zdraví, jaké faktory jejich pracovní zdraví ovlivňují, a zda jsou tyto pra-covní zkušenosti genderově specifické.

Psychologie pracovního zdraví poukazuje na významnost pracovního zdraví pro motivaci a produktivitu pracovníků a, zejména v oblasti výzkumu vyhoření, dokládá existenci gendero-vých rozdílů. Přínosem této práce je rozšíření stávajících poznatků o nová zjištění týkající se pracovního zdraví českých učitelů a učitelek a v analýze na základě genderového kritéria. Závěrem budou navrhnuta praktická doporučení.
Seznam odborné literatury
Arvidsson, I., Leo, U., Larsson, A., Håkansson, C., Persson, R., & Björk, J. (2019). Burnout among school teachers: Quantitative and qualitative results from a follow-up study in south-ern Sweden. BMC Public Health, 19(1), 655-655. https://doi.org/10.1186/s12889-019-6972-1

Bakker, A. B., Schaufeli, W. B., Leiter, M. P., & Taris, T. W. (2008). Work engagement: An emerging concept in occupational health psychology. Work and Stress, 22(3), 187-200. https://doi.org/10.1080/02678370802393649

Di-Giusto, C., Martín-Palacio, M. E., García-Rodríguez, M. S., Sánchez-Sánchez, F. J., de la Fuente-Anuncibay, R., Avilés-Dávila, A. F., & García-Rodríguez, C. G. (2022). Effective per-sonality as a protective factor in teachers' occupational health. International Journal of Envi-ronmental Research and Public Health, 19(5), 2907. https://doi.org/10.3390/ijerph19052907

Chambers Mack, J., Johnson, A., Jones‐Rincon, A., Tsatenawa, V., & Howard, K. (2019). Why do teachers leave? A comprehensive occupational health study evaluating intent‐to‐quit in public school teachers. Journal of Applied Biobehavioral Research, 24(1), e12160-n/a. https://doi.org/10.1111/jabr.12160

Fitchett, P. G., McCarthy, C. J., Lambert, R. G., & Boyle, L. (2018). An examination of US first-year teachers' risk for occupational stress: Associations with professional preparation and occupational health. Teachers and Teaching, Theory and Practice, 24(2), 99-118. https://doi.org/10.1080/13540602.2017.1386648

González-Morales, M. G., Rodríguez, I., & Peiró, J. M. (2010). A longitudinal study of coping and gender in a female-dominated occupation: Predicting teachers’ burnout. Journal of Occupational Health Psychology, 15(1), 29-44. https://doi.org/10.1037/a0018232

Innstrand, S. T., Langballe, E. M., Falkum, E., & Aasland, O. G. (2011). Exploring within- and between-gender differences in burnout: 8 different occupational groups. International Archives of Occupa-tional and Environmental Health, 84(7), 813-824. https://doi.org/10.1007/s00420-011-0667-y

Norlund, S., Reuterwall, C., Höög, J., Lindahl, B., Janlert, U., & Birgander, L. S. (2010). Burnout, working conditions and gender – Results from the northern Sweden MONICA Study. BMC Public Health, 10(1), 326-326. https://doi.org/10.1186/1471-2458-10-326

Shimazu, A., & Schaufeli, W. B. (2009). Towards a positive occupational health psychology: The case of work engagement. Japanese Journal of Stress Science, 24(3), 181-187.

Tereshchuk, G., Meshko, H., Prochazka, M., Meshko, O., & Radchuk, H. (2021). The prob-lem of preserving and strengthening the occupational health of the teacher: A historical as-pect. SHS Web of Conferences, 104, 1003. https://doi.org/10.1051/shsconf/202110401003

Van den Broeck, A., Vansteenkiste, M., & De Witte, H. (2008). Self-determination theory: A theoretical and empirical overview in occupational health psychology. In Occupational health psychology: European perspectives on research, education, and practice. (Vol, Vol. 3, pp. 63–88). Nottingham University Press; Nottingham.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK