Potíže v emoční regulaci, užívání alkoholu a dopady spojené s užíváním alkoholu u studentů vysokých škol
Název práce v češtině: | Potíže v emoční regulaci, užívání alkoholu a dopady spojené s užíváním alkoholu u studentů vysokých škol |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Emotion regulation difficulties, alcohol use and alcohol-related consequences among university students |
Klíčová slova: | dopady konzumace alkoholu|nárazová konzumace alkoholu|potíže v emoční regulaci |
Klíčová slova anglicky: | alcohol-related consequences|binge drinking|emotion regulation difficulties |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Jaroslav Vacek, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 10.05.2022 |
Datum zadání: | 10.05.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 25.08.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 01.02.2023 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.12.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 01.02.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. Mgr. et Mgr. Tomáš Nikolai, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se bude zabývat konceptuální replikací výzkumu Alcohol and alcohol-related consequences: associations with emotion regulation difficulties (Dvorak et al, 2014). Cílem výzkumu bude prozkoumat potíže v emoční regulaci jako možný prediktor negativních dopadů konzumace alkoholu ve vzorku respondentů z řad studentů českých vysokých škol. Užívání alkoholu je mezi studenty vysokých škol běžné, přesto, že může mít u některých mladých dospělých dokonce adaptivní funkci v kontextu sociálního vývoje, může také vést k mnoha negativním, pro mladé dospělé specifickým, důsledkům. Výzkumy navíc ukazují, že ačkoli někteří studenti užívají alkohol v podobné frekvenci a množství, dopady užívání se u nich manifestují s různou závažností. Pochopení faktorů, které se na tom mohou podílet se tím stává důležitou oblastí výzkumu. Jedním z faktorů, které se na heterogenní manifestaci podílejí, by mohla být právě rozdílná schopnost emoční regulace. Publikované výzkumy navíc ukazují, že období mladé dospělosti je pro zpracování emočních podnětů zranitelným obdobím, podobně jako adolescence, a může přispět ke vzniknu různých psychopatologií (např. Bos et al., 2019). Pokud by stejně jako v původní studii byl potvrzen vztah mezi potížemi v emoční regulaci a škodlivými dopady užívání alkoholu, bylo by možné otevřít debatu o zařazení preventivních intervencí na zlepšení emočního uvědomění a emoční regulace u adolescentů a mladých dospělých jako způsob, jak předcházet nebo zmírňovat škodlivé dopady, které užívání alkoholu na mladé dospělé může mít. Obsahem teoretické části bude souhrn důležitých publikovaných výzkumů, které se problematikou emoční regulace a škodlivých dopadů užívání alkoholu zabývají a přednesení empiricky podložených argumentů pro důležitost zkoumání daných jevů. Výzkumná část bude představovat výsledky dotazníkového šetření provedeného na vzorku vysokoškolských studentů a diskutování těchto výsledků s jinými odbornými pracemi. Cílem výzkumu bude popsat vztah mezi potížemi v emoční regulaci a škodami způsobenými užíváním alkoholu. Dopady spojené s užíváním alkoholu budou měřeny pomocí dotazníku Young Adult Alcohol Consequences Questionnaire (Read et al., 2006), potíže v emoční regulaci prostřednictvím Difficulties in Emotion Regulation Scale (Gratz & Roemer, 2004), množství a frekvence užívání alkoholu pomocí Modified Daily Drinking Questionnaire (Dimeff, 1999). Pro doplnění dat bude použit i nástroj pro měření nárazového užívání alkoholu Binge-Drinking Score odvozený z nástroje Alcohol Use Questionnaire (Mehrabian & Russell, 1978). Všechny nástroje budou přeloženy a následně pilotně administrovány. Sběr dat bude probíhat online pomocí formuláře, který bude distribuován mezi studenty vysokých škol. Stanovené hypotézy budou testovány pomocí korelačních a regresních analýz v počítačovém programu. |
Seznam odborné literatury |
Bos, D. J., Dreyfuss, M., Tottenham, N., Hare, T. A., Galván, A., Casey, B. J., & Jones, R. M. (2019). Distinct and similar patterns of emotional development in adolescents and young adults. Developmental Psychobiology. 62(5), 591-599. https://doi.org/10.1002/dev.21942 Dimeff, L. A. (Ed.). (1999). Brief alcohol screening and intervention for college students (BASICS): A harm reduction approach. Guilford Press. Dvorak, R. D., Sargent, E. M., Kilwein, T. M., Stevenson, B. L., Kuvaas, N. J., & Williams, T. J. (2014). Alcohol use and alcohol-related consequences: associations with emotion regulation difficulties. The American Journal of Drug and Alcohol Abuse, 40(2), 125–130, https://doi.org/10.3109/00952990.2013.8779 Gratz, K.L., & Roemer, L. (2004). Multidimensional Assessment of Emotion Regulation and Dysregulation: Development, Factor Structure, and Initial Validation of the Difficulties in Emotion Regulation Scale. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 26(1), 41–54, https://doi.org/0.1023/b:joba.0000007455.08539.94 Mehrabian, A., & Russell, J. A. (1978). A questionnaire measure of habitual alcohol use. Psychological Reports, 43(1), 803–806. https://doi.org/10.2466/pr0.1978.43.3.803 Read, J. P., Kahler, C. W., Strong, D. R., & Colder, C. R. (2006). Development and Preliminary Validation of the Young Adult Alcohol Consequences Questionnaire. Journal of Studies on Alcohol, 67 (1), 169-177. https://doi.org/10.15288/jsa.2006.67.169 |