Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Potíže v emoční regulaci, užívání alkoholu a dopady spojené s užíváním alkoholu u studentů vysokých škol
Název práce v češtině: Potíže v emoční regulaci, užívání alkoholu a dopady spojené s užíváním alkoholu u studentů vysokých škol
Název v anglickém jazyce: Emotion regulation difficulties, alcohol use and alcohol-related consequences among university students
Klíčová slova: dopady konzumace alkoholu|nárazová konzumace alkoholu|potíže v emoční regulaci
Klíčová slova anglicky: alcohol-related consequences|binge drinking|emotion regulation difficulties
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Jaroslav Vacek, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 10.05.2022
Datum zadání: 10.05.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 25.08.2022
Datum a čas obhajoby: 01.02.2023 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:12.12.2022
Datum proběhlé obhajoby: 01.02.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. Mgr. et Mgr. Tomáš Nikolai, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat konceptuální replikací výzkumu Alcohol and alcohol-related consequences: associations with emotion regulation difficulties (Dvorak et al, 2014). Cílem výzkumu bude prozkoumat potíže v emoční regulaci jako možný prediktor negativních dopadů konzumace alkoholu ve vzorku respondentů z řad studentů českých vysokých škol. Užívání alkoholu je mezi studenty vysokých škol běžné, přesto, že může mít u některých mladých dospělých dokonce adaptivní funkci v kontextu sociálního vývoje, může také vést k mnoha negativním, pro mladé dospělé specifickým, důsledkům. Výzkumy navíc ukazují, že ačkoli někteří studenti užívají alkohol v podobné frekvenci a množství, dopady užívání se u nich manifestují s různou závažností. Pochopení faktorů, které se na tom mohou podílet se tím stává důležitou oblastí výzkumu. Jedním z faktorů, které se na heterogenní manifestaci podílejí, by mohla být právě rozdílná schopnost emoční regulace. Publikované výzkumy navíc ukazují, že období mladé dospělosti je pro zpracování emočních podnětů zranitelným obdobím, podobně jako adolescence, a může přispět ke vzniknu různých psychopatologií (např. Bos et al., 2019). Pokud by stejně jako v původní studii byl potvrzen vztah mezi potížemi v emoční regulaci a škodlivými dopady užívání alkoholu, bylo by možné otevřít debatu o zařazení preventivních intervencí na zlepšení emočního uvědomění a emoční regulace u adolescentů a mladých dospělých jako způsob, jak předcházet nebo zmírňovat škodlivé dopady, které užívání alkoholu na mladé dospělé může mít.
Obsahem teoretické části bude souhrn důležitých publikovaných výzkumů, které se problematikou emoční regulace a škodlivých dopadů užívání alkoholu zabývají a přednesení empiricky podložených argumentů pro důležitost zkoumání daných jevů.
Výzkumná část bude představovat výsledky dotazníkového šetření provedeného na vzorku vysokoškolských studentů a diskutování těchto výsledků s jinými odbornými pracemi. Cílem výzkumu bude popsat vztah mezi potížemi v emoční regulaci a škodami způsobenými užíváním alkoholu. Dopady spojené s užíváním alkoholu budou měřeny pomocí dotazníku Young Adult Alcohol Consequences Questionnaire (Read et al., 2006), potíže v emoční regulaci prostřednictvím Difficulties in Emotion Regulation Scale (Gratz & Roemer, 2004), množství a frekvence užívání alkoholu pomocí Modified Daily Drinking Questionnaire (Dimeff, 1999). Pro doplnění dat bude použit i nástroj pro měření nárazového užívání alkoholu Binge-Drinking Score odvozený z nástroje Alcohol Use Questionnaire (Mehrabian & Russell, 1978). Všechny nástroje budou přeloženy a následně pilotně administrovány. Sběr dat bude probíhat online pomocí formuláře, který bude distribuován mezi studenty vysokých škol. Stanovené hypotézy budou testovány pomocí korelačních a regresních analýz v počítačovém programu.
Seznam odborné literatury
Bos, D. J., Dreyfuss, M., Tottenham, N., Hare, T. A., Galván, A., Casey, B. J., & Jones, R. M. (2019). Distinct and similar patterns of emotional development in adolescents and young adults. Developmental Psychobiology. 62(5), 591-599. https://doi.org/10.1002/dev.21942

Dimeff, L. A. (Ed.). (1999). Brief alcohol screening and intervention for college students (BASICS): A harm reduction approach. Guilford Press.

Dvorak, R. D., Sargent, E. M., Kilwein, T. M., Stevenson, B. L., Kuvaas, N. J., & Williams, T. J. (2014). Alcohol use and alcohol-related consequences: associations with emotion regulation difficulties. The American Journal of Drug and Alcohol Abuse, 40(2), 125–130, https://doi.org/10.3109/00952990.2013.8779

Gratz, K.L., & Roemer, L. (2004). Multidimensional Assessment of Emotion Regulation and Dysregulation: Development, Factor Structure, and Initial Validation of the Difficulties in Emotion Regulation Scale. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 26(1), 41–54, https://doi.org/0.1023/b:joba.0000007455.08539.94

Mehrabian, A., & Russell, J. A. (1978). A questionnaire measure of habitual alcohol use. Psychological Reports, 43(1), 803–806. https://doi.org/10.2466/pr0.1978.43.3.803

Read, J. P., Kahler, C. W., Strong, D. R., & Colder, C. R. (2006). Development and Preliminary Validation of the Young Adult Alcohol Consequences Questionnaire. Journal of Studies on Alcohol, 67 (1), 169-177. https://doi.org/10.15288/jsa.2006.67.169
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK