Experimentální estetika Otakara Zicha
Název práce v češtině: | Experimentální estetika Otakara Zicha |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Experimental Aesthetics of Otakar Zich |
Klíčová slova: | Otakar Zich|experimentální estetika|estetické vnímání|hudba |
Klíčová slova anglicky: | Otakar Zich|experimental aesthetics|aesthetic perception|music |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra estetiky (21-KEST) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Roman Dykast, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 27.04.2022 |
Datum zadání: | 28.04.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 19.05.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 15.06.2023 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.05.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.06.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Martin Kaplický, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se zaměří na tu část vědeckého odkazu významného českého estetika Otakara Zicha (1879–1934), v níž formuluje zásady využití experimentu ve výzkumu některých kladených estetických otázek. Vzhledem k tomu, že hlavní část takto Zichovy zaměřené výzkumné práce spadá do jeho raného období, v němž se především zabýval otázkou vztahu hudby a citů (nálad) bude jako výchozí text chápána především Zichova práce Estetické vnímání hudby. Zich vyšel z řady podnětů a návrhů experimentálního výzkumu v oblasti psychologie a estetiky, jak se utvářely v průběhu druhé poloviny 19. století a současně vědomě navazoval na podněty svého učitele Otakara Hostinského. Tyto podněty budou v práci sledovány, vyhodnocovány, vřazeny do kontextu zkoumání Zichovy experimentální estetiky. Práce si klade za cíl představit Zicha jako průkopníka české experimentální estetiky v dobovém kontextu zahraničním a domácím a interpretovat výsledky této jeho činnosti v rámci otázek, které si položil z hlediska výzkumu podstaty estetického vnímání hudby. |
Seznam odborné literatury |
DYKAST, Roman (ed.). Otakar Zich – Jaroslav Hruban, estetikové z Hostinského školy. 1.
vyd. Praha: Společnost pro estetiku a Katedra estetiky při FF UK v Praze, 2008, 145 s. FECHNER, Gustav. Vorschule der Ästhetik. Leipzig: Breitkopf, 1876. HOSTINSKÝ, Otakar. O estetice experimentální. Česká mysl 1, 1900, č. 1, s. 3–15. KREJČÍ, František (recenze). O. Zich – Estetické vnímání hudby. Česká mysl 12, 1911, s. 194–197. PEČMAN, Rudolf. Vědecký odkaz Otakara Zicha: sborník ze sympozia v Praze 16. - 18. května 1979). 1. vyd. Brno: Česká hudební společnost, 1981, 285 s. SUS, Oleg. Geneze sémantiky hudby a básnictví v moderní české estetice: dvě studie o Otakaru Zichovi. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 1992, 84 s. SUS, Oleg. Sémantický problém „významové představy“ u O. Zicha a J. Volkelta. (K počátkům sémantiky umění v moderní české estetice.) In: Sborník prací Filosofické fakulty Brněnské univerzity, roč. VII, řada uměnovědná (F), č. 2. Brno: FF BU, 1958, 48 s. ZICH, Otakar. Estetika dramatického umění. Teoretická dramaturgie. 2. vyd. Praha: Panorama, 1986, 405 s. ZICH, Otakar. Estetická příprava mysli. In: Česká mysl 17, 1921, s. 150–162, 193–204. ZICH, Otakar. Estetické vnímání hudby. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1981, 451 s. (Esthetické vnímání hudby 1. Česká mysl XI, 1910, s. 6–22, 250–265, 330–347, 389–421; Esthetické vnímání hudby II. Věstník Královské české společnosti nauk, 1910, vyd. 1911, s. 1–100). |