Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Mezinárodní sochařská sympozia Lemberk
Název práce v češtině: Mezinárodní sochařská sympozia Lemberk
Název v anglickém jazyce: International Sculpture Symposia Lemberk
Klíčová slova: sochařské sympozium|Lemberk|Olaf Hanel|Karel Nepraš|Jiří Sopko|Bill Vazan
Klíčová slova anglicky: sculpture symposium|Lemberk|Olaf Hanel|Karel Nepraš|Jiří Sopko|Bill Vazan
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav pro dějiny umění (21-UDU)
Vedoucí / školitel: prof. doc. PhDr. Marie Klimešová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 26.04.2022
Datum zadání: 26.04.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 15.11.2022
Datum a čas obhajoby: 01.02.2023 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:15.11.2022
Datum proběhlé obhajoby: 01.02.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Marcel Fišer, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce dokumentuje osm ročníků sochařských sympozií pořádaných mezi lety 1990 –1997 sběratelem umění Jakubem Kaše z Nadace Lemberk. Tato sympozia byla díky účasti předních českých, ale i mnoha zahraničních umělců výjimečným počinem na české umělecké scéně po sametové revoluci. Působivá příroda okolí Lemberka a areál barokního Bredovského letohrádku vedly autory k vytvoření sochařských objektů a instalací, ve kterých uplatněním osobitých přístupů a různorodých materiálů vyjádřili svůj prožitek z daného místa. Práce se bude zabývat vystavenými díly jako příklady landartu a v obecnější rovině pojedná o uměleckém díle a prostoru, do kterého je zasazeno, a jejich vzájemném ovlivňování. Bližším zkoumáním vybraných prací se dále pokusí přiblížit atmosféru těchto akcí. V závěru zasadí sympozia na Lemberku do kontextu dění na kulturní scéně 90. let a zhodnotí jejich přínos pro novodobé dějiny českého umění.
The bachelor thesis will document eight years of sculpture symposia organized from 1990 to 1997 by the art collector Jakub Kaše from the Lemberk Foundation. The symposia played a significant role during the Czech cultural scene after the Velvet revolution thanks to the participation of both leading Czech and foreign artists. The artists were inspired by the beautiful landscapes surrounding Lemberk as well as the Bredov’s villa complex. They created sculptural objects and installations by using various materials and individual approaches to expresse their experience of “genius loci“. The thesis will deal with the exhibited objects as examples of the land art and in general terms will refer to the relationship between an art object, the space in which it is located, and their mutual influence. By close observation of the selected works the author will attempt to describe the atmosphere of these events. Last but not least the symposia will be set into the context of other cultural events of the 90s and their contribution to the history of the Czech modern art will be evaluated.
Seznam odborné literatury
Zdeněk Beran – Jindřich Chalupecký – Milan Knížák et al., Zdeněk Beran, Národní galerie v Praze 2007.
Jozef Cseres, Jan Steklík, Artlist, 2017,https://www.artlist.cz/jan-steklik-108679/, vyhledáno 14. 10. 2022.
Marcel Fišer, Výtvarná symposia v šedesátých letech (dizertační práce), Ústav pro dějiny umění FFUK, Praha 2012.
Hal Foster et al., Umění po roce 1900: modernismus, antimodernismus, postmodernismus, Slovart 2007.
Lukáš Gavlovský, Životopis (stručný seznam masek, které rád nosím),http://www.gavlovsky.cz/omne.html, vyhledáno 11. 10. 2022.
Bill Grant – Paul Harris (ed.), The Grizedale Experience, Sculpture, Arts and Theatre in a Lakeland Forest, 1991.
Olaf Hanel, Čeřínek 93, Ateliér VI, 1993, r. 23, s. 12.
Josef Hlaváček, Panychida?, Ateliér IX, 1996, č. 2, s. 16.
Anděla Horová, Hledání přítomnosti, Ateliér III, 1990, č. 23, 12. 11., s. 1.
Anděla Horová, Nová encyklopedie českého výtvarného umění 1( A-M), Praha 1995.
Anděla Horová, Nová encyklopedie českého výtvarného umění ( N-Ž), Praha 1995.
Marie Judlová (úvodní text katalogu), Lemberk international sculpture symposium: Miroslav Maler, Pascal Simonet, Yvon Proulx, Bill Vazan, Denis Pellerin, Keith John Rand, Adam Steiner, Gilles Lariviere, Jiří Sopko, Karel Nepraš, Robert Lee Adzema, Francesco Lopez "Ochoa", Olaf Hanel, Nadace Lemberk 1991.
Magdalena Juříková, BILL VAZAN, Respekt, Praha 1991, 3.6.
Magdalena Juříková, Lemberk – International Sculpture Symposium, Ateliér, 1993.
Magdalena Juříková (úvodní text v katalogu výstavy), Pavel Opočenský, Galerie Rudolfinum, Praha 1994.
Jakub Kaše, VII. Mezinárodní sochařské sympozium Lemberk 96, KOLEM TLUSTCE, (nepublikovaný katalog, archiv Nadace Lemberk).
Jiří T. Kotalík, Reflexe, Barok a dnešek, Symposion 1994.
Libuše Koubská, Kozy v barokní zahradě, in: Nedělní lidové noviny, 6. 2. 1993.
Jan Kříž, Aleš Lamr, tvorba z let 1963 – 1993, Praha 1993.
Michaël La Chance, Venus in the ruins, in: Dario De Facendis – Geneviève Letarte – Michaël La Chance et al., Pellerin, 1996.
Johana Lomová, Teoretické základy anglo-amerického land artu a jejich reflexe v českém prostředí (diplomová práce), Ústav pro dějiny umění FFUK, Praha 2010, vedoucí práce Marie Klimešová.
Ondřej Navrátil, Umění ve věku environmentalismu, in: Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, XXIII, 2017, s. 7 – 39.
Ivan Neumann, Jiří Beránek/ Vyhnání z chrámu, 28. 7. - 31. 10. 2018,https://www.gkk.cz/cs/vystavy/archiv/jiri-beranek—vyhnani-z-chramu-/, vyhledáno 19. 9. 2022.
Kristýna Péčová, Socha, místo, vztah - Čechy v 80. letech 20. století (bakalářská práce), Ústav pro dějiny umění FFUK, Praha 2016, vedoucí práce Marie Klimešová.
Denis Pellerin, Skwirl Contemporary Fine Art, Ontario, Kanada,https://www.skwirl.ca/denis-pellerin, vyhledáno 2. 11. 2022.
Taťána Petrasová – Rostislav Švácha (eds.), Dějiny umění v českých zemích 800-2000, Praha 2017.
Marc Pitre, A Strategy to Promote Public Engagement with Contemporary Art, in: Dominique Chalifoux – Iris Amizlev, The Art of Bill Vazan in the Musée de Lachine Collection, Land Art in Montréal, 2011.
R. Bella Rabinovitch, The Other body, in: Bill Vazan: Landschemes & waterscapes, oeuvres récentes 1982-87 : 12. 5. -11. 6. 1987, Centre Saidye Bronfman, Montréal 1987.
Ivona Raimanová, Jiří Beránek, Artlist,https://www.artlist.cz/jiri-beranek-933/, vyhledáno 19. 9. 2022.
Michal Růžička, Sochaři na Lemberku, in: Slovo na sobotu. 22. 9. 1990.
Yves Luis- Seize,https://www.yl-s.ca/, vyhledáno 3. 11. 2022.
Kateřina Svatošová, Účast českých umělců na Mezinárodním sochařském symposiu v Hořicích v letech 1989–2000 (diplomová práce), Seminář dějin umění MUNI, Brno 2021.
Jiří Tichý, Milevsko '93, Ateliér VI, 1993, r. 23, s. 12.
Lada Válková, Tlustec nedostal výjimku, těžaři se čekání prodraží, Idnes,
20. 2. 2022,https://www.idnes.cz/liberec/zpravy/kopec-tlustec-brniste-tezar-povoleni-zadost-stahl.A220218_151424_liberec-zpravy_jape, vyhledáno 29. 10. 2022.
Bill Vazan a Jean Marie-Josee, Bill Vazan Walking into the Vanishing Point: Conceptual Art Conceptuel, VOX Contemporary Image 2009.
Martina Vítková, Olaf Hanel Na cestě tam a zase zpátky, Museum Kampa 21. 12. 2021- 13. 3. 2022,https://www.museumkampa.cz/vystava/olaf-hanel-na-ceste-tam-a-zase-zpatky/, vyhledáno 21. 9. 2022.
Martina Vítková, Starý psi : Jiří Lacina, František Kyncl, Bedřich Novotný, Josef Procházka, Alva Hajn, Helios 2020.
Miloš Vojtěchovský, Hermit II, Ateliér VI, 1993, č. 23, s. 9.
Mikuláš Vondra, Vliv prostředí na uměleckou tvorbu, environmentální umění jako inspirace k výtvarně ekologickým projektům s dětmi (diplomová práce), Katedra výtvarné výchovy PedfUK, 2011.
Jiří Zemánek (úvodní text v katalogu výstavy), Jiří Lacina: Výběr z díla 1962- 1989, Orlická galerie v Rychnově nad Kněžnou, Východočeská galerie v Pardubicích, 1990.
Jiří Zemánek, Poslední pocta hoře?, Ateliér, 1995.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK