Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Specifika uzavírání spotřebitelské kupní smlouvy na internetu
Název práce v češtině: Specifika uzavírání spotřebitelské kupní smlouvy na internetu
Název v anglickém jazyce: Specific aspects of creating consumer contracts of sale on the internet
Klíčová slova: E-commerce, ochrana spotřebitele, kontraktační proces, distanční smlouvy, elektronické smlouvy, kupní smlouvy.
Klíčová slova anglicky: E-commerce, consumer protection, contracting process, distance contracts, electronic contracts, contracts of sale.
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra obchodního práva (22-KOBCHP)
Vedoucí / školitel: doc. JUDr. Daniel Patěk, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 25.04.2022
Datum zadání: 26.04.2022
Datum potvrzení stud. oddělením: 26.10.2022
Datum a čas obhajoby: 18.10.2022 15:00
Místo konání obhajoby: Právnická fakulta UK, nám. Curieových 7, Praha 1, 212, 212
Datum odevzdání elektronické podoby:12.06.2022
Datum proběhlé obhajoby: 18.10.2022
Oponenti: doc. JUDr. Petr Liška, LL.M., Ph.D.
 
 
 
Předběžná náplň práce
Tématem této diplomové práce jsou specifika uzavírání kupní smlouvy se spotřebitelem na internetu, tedy taková specifika, která se objevují v průběhu procesu uzavírání smlouvy. Za cíl si klade popsat zvláštnosti, které se pojí s aspekty uzavírání tohoto typu smluv, a to ať už jako důsledky spotřebitelské ochrany, úpravy distančního charakteru smluv, nebo zvláštností internetového prostředí. Dále má za cíl najít způsoby, jakými lze tato specifika překonat, aby došlo k platnému uzavření kupní smlouvy. Za tímto účelem rozebírá platnou právní úpravu, kterou se pokouší implementovat na situace, které se s internetovým nakupováním pravidelně pojí, přitom poukazuje na možné odchylky v zahraničních úpravách, konkrétně v právních řádech Německa, Rakouska a Slovenska, v omezené míře také v právních řádech Maďarska a Francie. V závěru práce nabízí autorovy úvahy de lege ferenda.
Práce vychází z teoretického vymezení smlouvy, z náležitostí procesu jejího uzavírání, ale i z náležitostí samotného právního jednání. Podrobně pracuje s úpravou kontraktačního procesu, která dostatečně nereflektuje typické způsoby vzniku smlouvy na internetu, a proto prochází jednotlivé fáze nakupování a snaží se určit, který úkon je nabídkou, který jejím přijetím a kdy dochází k uzavření smlouvy. V další části prochází specifické situace, jež se pojí se způsobilostí subjektů a jejich identifikací, určitostí, srozumitelností a jasností projevů vůle a různými formami omylu a hledá, jak je možné ověřit splnění některých náležitostí nebo zda lze dané situace vyřešit aplikací právní úpravy nedostatků v těchto náležitostech. Jako řešení celé řady problémů z těchto specifik vyplývajících se jeví informační povinnost, díky níž lze vyjasnit kdy dochází k uzavření smlouvy, narovnat disbalanci mezi podnikatelem a spotřebitelem nebo informovat spotřebitele o řádném užívání zakoupeného zboží. Závěrečná část se tak věnuje praktickým důsledkům informační povinnosti a způsobům, kterými je možné tuto povinnost splnit.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The topic of this thesis are the Specific aspects of creating consumer contracts of sale on the internet, meaning the specifics that appear during the process of concluding a contract. It aims to describe the specificities that are associated with several aspects of the conclusion of this type of contract, whether as a consequence of consumer protection, the regulation of the distance type of contracts, or the features of the Internet environment. It also aims to identify ways in which these specificities can be overcome in order to conclude a valid purchase contract. To this purpose, it analyses the current statutory provisions, which are applied to the situations regularly associated with internet shopping, while pointing out possible differences in foreign legislation, in particular in the German, Austrian and Slovak legal systems and, to a limited extent, in the legal systems of Hungary and France. The thesis offers de lege ferenda considerations at the final part.
The thesis is based on the theoretical definition of a contract, on the requirements of the process of its conclusion, but also on the requirements of the legal act itself. It analyses in depth the regulation of the contracting process, which does not sufficiently reflect the typical methods of contract creation on the Internet, and therefore goes through the different phases of shopping and tries to determine which act is an offer, which is its acceptance and when the contract is concluded. In the next part, it examines specific situations relating to the eligibility of subjects and their identification, the certainty, clarity, and intelligibility of expressions of intent and the various forms of mistake and seeks to ascertain how to verify that certain requirements are fulfilled and whether the situations can be resolved by applying the legal rules on the lack of such requirements. A solution to a number of the problems arising from these specifics is the obligation to provide information, which makes possible to clarify when a contract is concluded, to correct the imbalance between the entrepreneur and the consumer or to inform the consumer of the proper use of the goods purchased. The final part of this chapter therefore looks at the practical impact of the information obligation and the various forms in which it can be fulfilled.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK