Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Ikoničnost a časová souslednost: experiment s umělým jazykem
Název práce v češtině: Ikoničnost a časová souslednost: experiment s umělým jazykem
Název v anglickém jazyce: Temporal sequence iconicity: An artificial language learning experiment
Klíčová slova: učení se umělého jazyka|ikoničnost|časová souslednost
Klíčová slova anglicky: artificial language learning|iconicity|temporal sequence
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav obecné lingvistiky (21-ULING)
Vedoucí / školitel: Mgr. Michal Láznička, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 12.04.2022
Datum zadání: 12.04.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 17.08.2022
Datum a čas obhajoby: 06.09.2022 10:20
Datum odevzdání elektronické podoby:17.08.2022
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Jakub Jehlička, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Někteří autoři předpokládají, že ikoničnost napomáhá při zpracování jazyka v kontextu osvojování prvního i dalšího jazyka, jazykových patologií a jiných kognitivních omezení. Taková kognitivní výhodnost se předpokládá i u (diagramatických) ikonických gramatických struktur. Jedním z příkladů gramatické ikoničnosti je pozice temporálních adverbiálních klauzí vzhledem ke klauzi řídící v kontextech vyjadřujících časovou souslednost. Provedené korpusové i experimentální výzkumy naznačují, že ikonický sled jako například ve větách Poté co se najedl, šel se projít. a Najedl se, než se šel projít. je preferovaný v textech a zároveň napomáhá porozumění u dětí osvojujících první jazyk. Cílem práce je přispět do této debaty s využitím experimentální techniky učení se umělého jazyka (artificial language learning). Úkolem studenta bude navrhnout miniaturní jazyk s konstrukcí vyjadřující časovou následnost s ikonickým i neikonickým sledem dějů. Následně bude ve vhodně zvoleném úkolu sledováno, zda participanti preferují ikonický sled dějů, jak to předpokládá dostupná teoretická literatura.
Seznam odborné literatury
CULBERTSON, Jennifer, 2012. Typological Universals as Reflections of Biased Learning: Evidence from Artificial Language Learning: Typological Universals as Reflections of Biased Learning. Language and Linguistics Compass [online]. 6(5), 310–329. ISSN 1749818X. Dostupné z: doi:10.1002/lnc3.338.
DE RUITER, Laura E., Anna L. THEAKSTON, Silke BRANDT a Elena V.M. LIEVEN, 2018. Iconicity affects children’s comprehension of complex sentences: The role of semantics, clause order, input and individual differences. Cognition [online]. 171, 202–224. ISSN 00100277. Dostupné z: doi:10.1016/j.cognition.2017.10.015.
DIESSEL, Holger, 2005. Competing motivations for the ordering of main and adverbial clauses. Linguistics [online]. 43(3), 449–470. ISSN 0024-3949, 1613-396X. Dostupné z: doi:10.1515/ling.2005.43.3.449.
DIESSEL, Holger, 2008. Iconicity of sequence: A corpus-based analysis of the positioning of temporal adverbial clauses in English. Cognitive Linguistics [online]. 19(3), 465–490. ISSN 0936-5907, 1613-3641. Dostupné z: doi:10.1515/COGL.2008.018.
DINGEMANSE, Mark, Damián E. BLASI, Gary LUPYAN, Morten H. CHRISTIANSEN a Padraic MONAGHAN, 2015. Arbitrariness, Iconicity, and Systematicity in Language. Trends in Cognitive Sciences [online]. 19(10), 603–615. ISSN 13646613. Dostupné z: doi:10.1016/j.tics.2015.07.013.
FEDZECHKINA, Maryia, Elissa L NEWPORT a T Florian JAEGER, 2016. Miniature Artificial Language Learning as a Complement to Typological Data. In: Lourdes ORTEGA, Andrea E. TYLER, Hae In PARK a Mariko UNO, ed. The Usage-based Study of Language Learning and Multilingualism. Washington, DC: Georgetown University Press, s. 211–232.
HAIMAN, John, 1983. Iconic and Economic Motivation. Language [online]. 59(4), 781–819. ISSN 00978507. Dostupné z: doi:10.2307/413373.
RAMAT, Anna Giacalone, 1995. Iconicity in Grammaticalization Processes. In: Raffaele SIMONE, ed. Iconicity in Language. Amsterdam: John Benjamins, s. 119-139.
TILY, Harry a T. Florian JAEGER, 2011. Complementing quantitative typology with behavioral approaches: Evidence for typological universals. Linguistic Typology [online]. 15(2), 497–508. ISSN 1613-415X. Dostupné z: doi:10.1515/lity.2011.033.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK