Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Výchova k sebekázni žáka na základní škole
Název práce v češtině: Výchova k sebekázni žáka na základní škole
Název v anglickém jazyce: Education for self-discipline,and respect for the freedom of a pupil at elementary school
Klíčová slova: kázeň|výchova|sebekázeň|disciplína|základní škola|školní věk|vývoj sebekázně|učitel na základní škole|nástroje a techniky sebekázně
Klíčová slova anglicky: discipline|education|self-discipline|elementary school|school age|development of self-discipline|elementary school teacher|tools and techniques
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: PhDr. Daniela Sedláčková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 11.04.2022
Datum zadání: 11.04.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 04.12.2023
Datum a čas obhajoby: 22.01.2024 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:06.12.2023
Datum proběhlé obhajoby: 22.01.2024
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
 
 
 
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce se zaměřuje na výchovu k sebekázni žáka na základní škole. Práce zkoumá různé nástroje a techniky výchovy podporující rozvoj sebekázně. Hlavním cílem práce je zjistit, jaké jsou nástroje a techniky učitelů a učitelek na základní škole na podporu vývoje sebekázně u žáků.
Diplomová práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a empirickou. Teoretická část obsahuje charakteristiku klíčových pojmů jako je kázeň, smysl a funkci kázně, její druhy a sebekázeň, vůli a motivaci. V další části se diplomová práce zabývá existujícími výzkumy sebekázně u studentů. Následně se věnuje charakteristice vývojového stádia staršího školního věku neboli pubescence. V poslední kapitole teoretické části práce jsou představeny nástroje a techniky výchovy k sebekázni.
Empirická část práce je realizována formou kvalitativního výzkumu, jehož cílem je pomocí rozhovorů s učiteli a učitelkami na základních školách zjistit, jaké metody jsou využívány učiteli a učitelkami na podporu sebekázně u žáků. Data byla získána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s šesti učiteli a učitelkami a následně analyzována pomocí metody zakotvené teorie.
V rámci empirické části byl proveden kvantitativní předvýzkum ve formě ankety, která zkoumá chápání pojmu sebekázeň ve všeobecné populaci. Data byla získána pomocí online dotazníku a následně statisticky analyzována.
Seznam odborné literatury
Bear, G. G., (2010). School discipline and self-discipline: A practical guide to promoting prosocial student behavior. Guilford Press.
Bendl, S., (2001). Školní kázeň: Metody a strategie. Praha: ISV.
Bendl, S., (2004). Jak předcházet nekázni aneb kázeňské prostředky. 1.vyd. Praha: ISV.
Bendl, S., (2005). Ukázněná třída aneb Kázeňské minimum pro učitele. 1.vyd. Praha: Triton.
Blížkovský, B., (1997). Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium.
Boudon, R., (2004). Sociologický slovník. Olomouc: UPOL.
Bradley, R. L., Browne, B. L., Kelley, H. M., (2017). Examining the influence of self-efficacy and self-regulation in online learning. College Student Journal, 51(4), 518−530.
Čačka, O., (2000). Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Brno: Doplněk.
Čáp, J., (1993). Psychologie vyučování a výchovy. 1. vyd. Praha: Karolinum.
Čáp, J., (1996). Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV.
Čechová, V., (2004). Psychologie a pedagogika II. 1. vyd. Praha: Informatorium.
Dobson, J., (1995). Výchova dětí. Brno: Nová naděje.
Dorethy, W. J., (2006). Kdo koho vychovává. Návrat domů.
Dvořáková, M., (2015). Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada.
Dytrtová, R., & Krhutová, M., (2009). Učitel: Příprava na profesi. Praha: Grada Publishing.
Eyrovi, L. & R., (2000). Jak naučit děti hodnotám. Praha: Portál.
Gorbunovs, A., Kapenieks, A., & Cakula, S., (2016). Self-discipline as a key indicator to improve learning outcomes in e-learning environment. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 231, 256−262.https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.09.100
Grecmanová, H., Holoušová, D., Urbanovská, E., (2002). Obecná pedagogika I.. Olomouc: Hanex.
Hrabal, V., Paveleková, I., (2010). Jaký jsem učitel. Praha: Portál.
Janák, D., (2018). Vybrané metody výzkumu. Opava.
Kolář, Z. (2012). Výkladový slovník z pedagogiky. Praha: Grada Publishing.
Langmeier, J., Krejčířová, D., (2006). Vývojová psychologie. 2. Praha: Grada Publishing.
Maňák, J., (2004). Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Matějček, Z., (1992). Dítě a rodina. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Peck, S., (1993). Nevyšlapanou cestou. Odeon.
Petříková, A., (1991). Nástin ontogeneze dětství a dospívání. Olomouc: VUP.
Podlahová, L., (2004). První kroky učitele. Praha: Triton.
Pospíšil, R., (2009). Cíle výchovy: Úvod do pedagogiky. [online]. Brno: Masarykova univerzita. Dostupné z:https://is.muni.cz/elportal/estud/pedf/ps09/uvod_ped/web/cile.html.
Průcha, J., Mareš, J., Walterová, E., (2003). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
Reichel, J., (2009). Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada.
Střelec, S., (1998). Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido.
Šimíčková - Čížková, J., (2010). Přehled vývojové psychologie. Olomouc: UPOL.
Tracy, B., (2017). Už žádné výmluvy!: 21 cest k dosažení trvalého štěstí a úspěchu. Biz Books.
Trlicová, P., (2006). Působení rodiny při výchově k ukázněnosti u dětí navštěvujících první stupeň základní školy. [online]. Brno. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/hcdzp/. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta.
Vágnerová, M., (2000). Vývojová psychologie. 1. vyd. Praha: Portál.
Vališová, A., Kasíková, H., (2011). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada
Wayson, William W., (1980). Developing Schools That Teach Self Discipline [microform]. Washington, D.C.: Distributed by ERIC Clearinghouse.
Wedlichová, I., (2008). Sebepojetí dospívajících a způsob výchovy v rodině. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK