Motivace k učení se cizímu jazyku v kurzech pomaturitního studia
Název práce v češtině: | Motivace k učení se cizímu jazyku v kurzech pomaturitního studia |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Motivation to Learn a Foreign Language in Post-Secondary School Courses |
Klíčová slova: | motivace|L2MSS|pomaturitní studium|cizí jazyky|vícejazyčnost|ideální mnohojazyčné já |
Klíčová slova anglicky: | motivation|L2MSS|LOTEs|foreign language|plurilinguism|ideal multilingual self |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. et Mgr. Silvie Převrátilová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 06.04.2022 |
Datum zadání: | 13.04.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 22.04.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 30.01.2023 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 29.12.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 30.01.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se zaměřuje na téma motivace k učení se cizímu jazyku mezi studenty pomaturitního studia v soukromé jazykové škole. Vyučovanými jazyky jsou vedle angličtiny také španělština, němčina a japonština. Cílem práce je popsat zdroje motivace ke studiu cizího jazyka mezi těmito studenty, porovnat případné rozdíly mezi zdroji motivace v závislosti na studovaném jazyku a dále zjistit, jakou motivační roli hraje mezi těmito studenty ideální mnohojazyčné já. Motivace bude operacionalizována dle modelu cizojazyčného motivačního sebesystému (L2MSS, Dörnyei, 2005, 2009) a doplněna o složku ideálního mnohojazyčného já (Henry, 2017). Postup řešení: 1. Rešerše odborné literatury zaměřené na motivaci v oblasti aplikované lingvistiky 2. Vymezení pojmu motivace pro účely této bakalářské práce 3. Posouzení vhodné metodologie a sestavení dotazníku 4. Sběr dat v jazykových kurzech 5. Analýza a interpretace výsledků 6. Vyvození závěrů o motivačních zdrojích ve zkoumaném vzorku |
Seznam odborné literatury |
Dörnyei, Z. (2005). The psychology of the language learner: Individual differences in second language acquisition. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Dörnyei, Z. (2007). Research methods in applied linguistics. New York: OUP. Dörnyei, Z. (2009). The L2 Motivational Self System. In Z. Dörnyei & E. Ushioda (Eds.), Motivation, language identity and the L2 self (9–42). Bristol: Multilingual Matters. Dörnyei, Z. (2010). Questionnaires in second language research: Construction, administration, and processing. London: Routledge. Dörnyei, Z., Csizér, K., & Németh, N. (2006). Motivation, language attitudes and globalisation: A Hungarian perspective. Clevedon, UK: Multilingual Matters. Dörnyei, Z., & Ushioda, E. (Eds.). (2009). Motivation, language identity and the L2 self. Bristol: Multilingual Matters. Dörnyei, Z., & Ushioda E. (2011). Teaching and researching motivation. 2nd ed. Harlow: Longman. Dunowski, E. (2017). Motivace k učení se němčině v kontextu výuky cizího odborného a akademického jazyka. Brno: Masarykova univerzita. Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. Gavora, P. (2012). Tvorba výskumného nástroja pre pedagogické bádanie. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo. Gardner, R. (1985). Social psychology and second language learning: The role of attitudes and motivation. London: Edward Arnold. Henry, A. (2017). L2 motivation and multilingual identities. Modern Language Journal, 101(3), 548–565. Chlápková, J., Dunowski, E., Horáčková, M., & Jakešová, J. (2013). Nálezy výzkumů v oblasti motivace a postojů. In Janík, T. et al., Výzkum školního vzdělávání. Poznatky a výzvy. Brno: Masarykova univerzita. Mendoza, A., & Phung, H. (2019). Motivation to learn languages other than English: A critical research synthesis. Foreign Language Annals, 52(1), 121–140. Nakonečný, M. (2014). Motivace chování. Praha: Triton. |