Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Stres a copingové strategie u nadaných jedinců ve vynořující se dospělosti
Název práce v češtině: Stres a copingové strategie u nadaných jedinců ve vynořující se dospělosti
Název v anglickém jazyce: Stress and coping strategies in gifted individuals in emerging adulthood
Klíčová slova: nadání|nadaný dospělý|talent|vynořující se dospělost|copingové mechanismy|stresor|tematická analýza
Klíčová slova anglicky: giftedness|gifted adult|talent|emerging adulthood|coping|stressor|thematic analysis
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 30.03.2022
Datum zadání: 30.03.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 19.05.2022
Datum a čas obhajoby: 14.06.2023 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:22.04.2023
Datum proběhlé obhajoby: 14.06.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. BcA. Kristýna Hrdličková
 
 
 
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou zvládání a prožívání stresu u nadaných jedinců. Jejím cílem je identifikovat specifika prožívání zátěžových situací a copingových strategií u nadaných osob v období vynořující se dospělosti. Obsahem teoretické části je nejprve vymezení klíčových definic a teorií vztahujících se ke konceptům inteligence, nadání a výjimečného výkonu. Následně je práce zaměřená na definování konceptů stresu, zátěže a copingu. Jsou zde popsány hlavní současné teorie zvládání stresu a jejich implikace pro nadané jedince.
Empirická část práce byla realizována za využití kvalitativního výzkumného designu. Cílem výzkumu bylo porozumět tomu, s jakými stresory se nadaní jedinci v průběhu přechodu do dospělosti setkávají, jak se s nimi vyrovnávají a jakou roli hraje v těchto procesech vnímání vlastního nadání. Data byla získána na základě polostrukturovaných rozhovorů s šesti nadanými respondenty a respondentkami. Získaná data byla analyzována za využití principů tematické analýzy. Výsledky analýzy ukázaly, že vnímání a zvládání stresu u nadaných probíhalo na třech úrovních: na osobní, sociální a meta-úrovni. Osobní úroveň byla definována tématy: vnitřní tlak na výkon, vědomí svých schopností, silnější prožívání a ambivalence rutiny. Na sociální úrovni se jedná o témata vnějšího tlaku na výkon, sociální opory a součást skupiny. V meta-úrovni jsou identifikovaná témata: racionální analýza, overthink a aktivní prevence. Na všech úrovních nadaní jedinci preferovali na problém zaměřený coping a stres vnímali především racionálně a analyticky, a tedy jako přirozený mechanismus organismu, který je jim spíše prospěšný.
Seznam odborné literatury
Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55(5), 469–480.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101.
Havigerová, J. M. (2011). Pět pohledů na nadání. Praha: Grada.
Lazarus, R., S. (1999). Stress and Emotion: A new synthesis. New York: Springer.
Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping. Springer Pub. Co.
Lubinski, D., Webb, R. M., Morelock, M. J., & Benbow, C. P. (2001). Top 1 in 10,000: A 10-year follow-up of the profoundly gifted. Journal of Applied Psychology, 86(4), 718–729.
Mudrák, J., (2015). Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada.
Mudrák, J., & Zábrodská, K. (2015). Childhood Giftedness, Adolescent Agency: A Systemic Multiple-Case Study. Gifted Child Quarterly, 59(1), 55–70.
Řiháček, T., Čermák, I., & Hytych, R. (2013) (Eds.). Kvalitativní analýza textů: Čtyři přístupy (1. vyd). Brno: Masarykova univerzita.
Portešová, Š. (2011). Rozumově nadané děti s dyslexií. Praha: Portál.
Sternberg, R. J., & Davidson, J. E. (Ed.). (2005). Conceptions of Giftedness (2. vyd.). Cambridge University Press.
Subotnik, R. F., Olszewski-Kubilius, P., & Worrell, F. C. (2012). A Proposed Direction Forward for Gifted Education Based on Psychological Science. Gifted Child Quarterly, 56(4), 176–188.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK