Používání termínů v učebnicích českého jazyka pro střední školy mezi lety 1945 a 1989
Název práce v češtině: | Používání termínů v učebnicích českého jazyka pro střední školy mezi lety 1945 a 1989 |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The use of terms in Czech language textbooks for secondary schools between 1945 and 1989 |
Klíčová slova: | český jazyk|učebnice pro střední školy|20. století|terminologie |
Klíčová slova anglicky: | Czech language|secondary school textbooks|20th century|terminology |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Alena Andrlová Fidlerová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 28.03.2022 |
Datum zadání: | 13.04.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 21.04.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 02.09.2022 10:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 27.07.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 02.09.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je zmapovat stav a proměny lingvistické terminologie používané ve středoškolských učebnicích českého jazyka mezi lety 1945 (začátek platnosti výnosu ministerstva školství obsahujícího závaznou normu pro školskou jazykovědnou terminologii) a 1989 (konec období jednotných školních učebnic). Práce se zaměří zejména na užívání českých a přejatých termínů a také na způsob práce s termíny (přítomnost či nepřítomnost definice, míra její přesnosti apod.), a to ve vzorku učebnic vybraném tak, aby jednak zahrnoval učebnice z počátku, středu a konce vymezeného období a jednak učebnice pro různé typy středních škol (gymnázia, střední odborné školy, učiliště). Podle možnosti bude dále přihlédnuto i k dalším příručkám doporučovaným pro středoškolskou praxi (stručné mluvnice, pravidla českého pravopisu apod.) a také k příručkám určeným učitelům nebo autorům učebnic.
Postup práce: 1. Prostudování odborné literatury k tématu terminologie a termínů, výběr nebo formulace definice termínu pro potřeby této práce. 2. Prostudování odborné literatury k tématu (školské) jazykovědné terminologie a její historie, vypracování stručného shrnutí jakožto podkladu pro analýzu. 3. Prostudování odborné literatury k tématu dějin středního školství a vyučování češtiny na středních školách ve zkoumaném období, vypracování stručného shrnutí jakožto podkladu pro výběr učebnic k analýze. 3. Zmapování dostupného materiálu, tj. středoškolských učebnic českého jazyka a dalších příruček určených žákům, učitelům i autorům učebnic, a výběr vhodného vzorku pro analýzu. 4. Upřesnění výzkumných otázek (Např.: Jak se mění užívání termínů v průběhu let? Jak se v tomto ohledu liší učebnice pro gymnázia, střední odborné školy a učiliště? Je častější posun od mezinárodního termínu k termínu českého původu, nebo naopak? Čím je to způsobeno? Jaké jsou výhody a nevýhody obou skupin? Přinášejí učebnice definice termínů, příp. nakolik jsou tyto definice přesné a jak se navzájem liší?) a vhodné metodologie pro analýzu. 5. Analýza vybraných učebnic a vyvození závěrů. |
Seznam odborné literatury |
BOZDĚCHOVÁ, Ivana. Teorie terminologie v historických a obsahových proměnách. In Moldanová, D., Balowski, M. (eds.). Co všechno slovo znamená. Ústí nad Labem: UJEP, 2007, 65–71.
BOZDĚCHOVÁ, Ivana. Teorie terminologie a kognitivní lingvistika: K pojetí kategorizace, definice a nominace. Slovo a slovesnost. 2010, 71(3), 163-175. BOZDĚCHOVÁ, Ivana. TERMINOLOGIE. In Karlík, P., Nekula, M., Pleskalová, J. (eds.), CzechEncy - Nový encyklopedický slovník češtiny [online]. Dostupné z: https://www.czechency.org/slovnik/TERMINOLOGIE. ČECHOVÁ, Marie. Změny školské lingvistické terminologie – důvody pro a proti. In Hájková, E., Machová, S. (eds.). Školská jazykovědná terminologie. Sborník z konference konané 29. 11. 2002 na PedF UK v Praze. Praha: PedF UK, 2002, 12-17. ČECHOVÁ, Marie. Historické perspektivy výuky češtiny aneb Nadějné vyhlídky v minulosti. Didaktické studie. 2020, 12(1), 101-109. ČECHOVÁ, Marie. Některé aspekty tvorby a změn lingvistické teorie. Český jazyk a literatura. 1997/98, 48, 12-17. ČECHOVÁ, Marie. Řeč a metařeč ve vyučování češtině. Český jazyk a literatura. 1993/4, 44(5), 113-117. HÁJKOVÁ, Eva, MACHOVÁ, Svatava (eds.). Školská jazykovědná terminologie: Sborník z konference konané dne 29. listopadu 2001 na Univerzitě Karlově v Praze - Pedagogické fakultě. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2002. HAUSENBLAS, Karel. O kultuře jazyka a brusičském purismu. Naše řeč. 1951, 35. HAUSER, Přemysl, a kol. Slovník jazykovědné terminologie: k učebnicím českého jazyka pro základní školy. Brno: Nová škola, 2001. HRDLIČKOVÁ, Hana. Termíny a pedagogická komunikace. Čeština doma a ve světě. 1997, 5 (2), 22-23. CHÝLOVÁ, Helena. Purismus 20. století z hlediska jazykové výchovy. Dizertační práce. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2012. MACHOVÁ, Svatava. Je standardizace školské jazykovědné terminologie neuskutečnitelným snem? Český jazyk a literatura. 2003/04, 54 (4), 174-179. MACHOVÁ, Svatava, ŠMEJKALOVÁ, Martina. Historie projektu sjednocení školní jazykovědné terminologie. Český jazyk a literatura. 2006/07, 57(4), 166-174. MARTINCOVÁ, Olga, BOZDĚCHOVÁ, Ivana. TERMÍN. In KARLÍK, P., NEKULA, M., PLESKALOVÁ, J. (eds.), CzechEncy - Nový encyklopedický slovník češtiny [online]. Dostupné z: https://www.czechency.org/slovnik/TERM%C3%8DN. NOVOTNÁ, Alena. Výuka syntaxe českého jazyka na měšťanských školách v letech 1918-1939. Dizertační práce. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. POKORNÁ, Karla. Slovesné morfologické kategorie v učebnicích českého jazyka. Diplomová práce. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2020. SOMR, Miroslav. Dějiny školství a pedagogiky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987. ŠMEJKALOVÁ, Martina. Vyučování českému jazyku na středních školách v letech 1918-1939. Praha: Univerzita Karlova, 2005. ŠMILAUER, Vladimír: Základní pojmy mluvnické při vyučování českému jazyku. 2 vyd. Praha: Státní nakladatelství, 1947. ŠUPÁKOVÁ, Veronika. Jazykovědná terminologie v učebnicích českého jazyka pro 1. stupeň ZŠ. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2008. Vícejazyčná lingvistická terminologie [online]. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2013. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/vicejazycna-lingvisticka-terminologie. WALTEROVÁ, Eliška, JEŽKOVÁ, Věra. Žijeme v Evropě: Průvodce evropskou terminologií pro učitele a studenty učitelství. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 1999. ZÁRYBNICKÝ, Martin. Vývoj školství v ČSR v období 1948-1989. Diplomová práce. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2011. ZOUHAROVÁ, Marie. Slovník frekventovaných syntaktických termínů. Metodický portál: Články [online]. 29. 01. 2008, [cit. 2021-11-05]. Dostupný z: https://clanky.rvp.cz/clanek/1940/SLOVNIK-FREKVENTOVANYCH-SYNTAKTICKYCH-TERMINU.html. ŽILÁKOVÁ, Renata. Způsoby začlenění teorie valenční syntaxe do výuky českého jazyka na 2. stupni základní školy. Dizertační práce. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2016. |