Vztah mezi vnímanou zdatností, vnitřní motivací a kreativním výkonem u vysokoškolských studentů
Název práce v češtině: | Vztah mezi vnímanou zdatností, vnitřní motivací a kreativním výkonem u vysokoškolských studentů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Relationship between Self-Efficacy, Intrinsic Motivation and Creative Performance in University Students |
Klíčová slova: | kreativní výkon|vnitřní motivace|kreativní vnímaná zdatnost |
Klíčová slova anglicky: | creative performance|intrinsic motivation|creative self-efficacy |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Kamila Urban, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 25.03.2022 |
Datum zadání: | 25.03.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 13.04.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 13.09.2023 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 28.06.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.09.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. Mgr. Miroslav Popper, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je prozkoumat vztah mezi vnímanou zdatností, vnitřní motivací a kreativním výkonem a zjistit, na kolik vnímaná zdatnost a vnitřní motivace předpovídají kreativní výkony vysokoškolských studentů. Vliv vnímané zdatnosti a vnitřní motivace bude analyzován samostatně i za spolupůsobení. Obsahem teoretické části bude shrnutí dosud zjištěných vztahů mezi vnímanou zdatností a akademickým výkonem/kreativním výkonem a dále vztah mezi vnitřní motivací a kreativitou z pohledu pedagogické psychologie. Ústředním motivem práce je téma významu kreativity ve vzdělávání jedince a sledování vlivů, které působí na kreativní výkon, a to zejména s důrazem na dva sledované faktory – vnitřní motivaci a vnímanou zdatnost. Výzkumná část bude realizována formou korelačního výzkumu. · Výzkum bude realizován na populaci vysokoškolských studentů v České republice. Design výzkumu také nabízí možnost srovnání mezi různými obory. · Proměnné budou měřeny pomocí následujících dotazníků a škál v překladu do českého jazyka. · Vnímaná zdatnost (Self-Efficacy) – MSLQ (škála Self-Efficacy for Learning and Performance) · Vnitřní motivace – AMS-C28 · Kreativní výkon – Torrance Tests of Creative Thinking (TTCT) · Velikost vzorku: Pro prokázání vztahu mezi vnitřní motivací a kreativním výkonem by měla být velikost vzorku min. 55 respondentů (Fischer, Malycha & Schafmann, 2019). Pro vztah mezi vnímanou zdatností a kreativním výkonem by měla být velikost vzorku alespoň 123 respondentů (Christensen-salem, Walumbwa, Hsu, Misati, Babalola & Kim, 2021). Výsledný vzorek bude proto tvořit minimálně 123 vysokoškolských studentů. Výsledky výzkumu přispějí k popsání vztahu mezi zmiňovanými třemi proměnnými. Vztah mezi vnímanou zdatností a kreativním výkonem je již výzkumně prozkoumán, taktéž i vztah mezi vnitřní motivací a kreativním výkonem, ale dosud jsme nenašli studii, která by propojovala zmiňované tři proměnné a popisovala kvalitu a těsnost vztahů mezi nimi. |
Seznam odborné literatury |
. Amabile, T. M. (1985). Motivation and creativity: Effects of motivational orientation on creative writers. Journal of Personality and Social Psychology, 48(2), 393–399. · Amabile, T. M. (1997). Entrepreneurial creativity through motivational synergy. The Journal of Creative Behavior, 31(1), 18–26. · Beghetto, R. A., Corazza, G. E. (2019). Dynamic Perspectives on Creativity (New Directions for Theory, Research, and Practice in Education). Springer. · Craft, A., Jeffrey, B., Leibling, M., & Craft, M. A. (Eds.). (2001). Creativity in education. Bloomsbury Publishing Plc. · Fischer, C., Malycha, C. P., & Schafmann, E. (2019). The influence of intrinsic motivation and synergistic extrinsic motivators on creativity and innovation. Frontiers in psychology, 10, 137-137. · Christensen-salem, A., Walumbwa, F. O., Hsu, C. I. -C., Misati, E., Babalola, M. T., & Kim, K. (2021). Unmasking the creative self-efficacy-creative performance relationship: the roles of thriving at work, perceived work significance, and task interdependence. International journal of human resource management, 32(22), 4820-4846. · Lemmetty, S., Collin, K., Glăveanu, V. P., Forsman, P. (2021). Creativity and Learning (Contexts, Processes and Support). Palgrave Macmillan. · Karwowski, M., Kaufman, C. J. (2017). The Creative Self: Effect of Beliefs, Self-Efficacy, Mindset, and Identity (Explorations in Creativity Research). Academic Press. · Kaufman, J., & Sternberg, R. (Eds.). (2019). The Cambridge Handbook of Creativity (2nd ed., Cambridge Handbooks in Psychology). Cambridge: Cambridge University Press. · Meinel, M., Wagner, T. F., Baccarella, C. V., & Voigt, K.-I.. (2019). Exploring the Effects of Creativity Training on Creative Performance and Creative Self‐Efficacy: Evidence from a Longitudinal Study. The Journal of creative behavior, 53(4), 546-558. |