Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Konverzační design: principy designu hlasového robota pro přirozenou komunikaci s lidmi
Název práce v češtině: Konverzační design: principy designu hlasového robota pro přirozenou komunikaci s lidmi
Název v anglickém jazyce: Conversation design: principles of voicebot design for natural communication with people
Klíčová slova: voicebot|hlasový robot|virtuální asistent|konverzační design|konverzační umělá inteligence|konverzační analýza
Klíčová slova anglicky: voicebot|voice robot|virtual assistant|conversation design|conversational artificial intelligence|conversational analysis
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav informačních studií - studia nových médií (21-UISKNM)
Vedoucí / školitel: Mgr. Josef Šlerka, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 08.03.2022
Datum zadání: 08.03.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 04.04.2022
Datum a čas obhajoby: 05.09.2022 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:27.07.2022
Datum proběhlé obhajoby: 05.09.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Jakub Sedláček, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce se bude věnovat konverzačnímu designu, poměrně novému oboru, který využívá principy mezilidské komunikace ke tvorbě hlasových (nebo textových) rozhraní či virtuálních asistentů. V této diplomové práci se budu zabývat hlasovými roboty (voiceboty), kteří využívají umělou inteligenci k rozpoznání řeči člověka a mluví syntetickými hlasy.
Cílem práce je definovat model pravidel konverzačního designu, která jsou zásadní pro to, aby byla komunikace lidí s roboty co nejvíce přirozená. Tento model bude vycházet jak z teorie, tak také z příkladů reálných hovorů. V teoretické části pomocí komentované literární rešerše porovnám přístupy autorů, kteří se zabývají konverzačním designem. Na základě tohoto teoretického ukotvení pak budu pomocí kvalitativní analýzy interpretovat empirická data (anonymizovaná data z reálných hovorů lidí s voiceboty). Pro tato data využiji platformu VOCALLS, která poskytuje jak nahrávky hovorů, tak také jejich přepisy. Vzhledem k tomu, že je to jediná platforma, jejíž data v diplomové práci využiji, uvědomuji si možné zkreslení a proto data co nejvíce diverzifikuji, a to využitím hovorů s různými syntetickými hlasy, odlišnými enginy pro převod řeči na text, či výběrem hovorů s různým kontextem.
Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
Seznam odborné literatury
DEIBEL, Diana a EVANHOE, Rebecca, Conversations with Things. Rosenfeld, 2021. ISBN: 1-933820-26-8.
ENFIELD, N. J., How We Talk: The Inner Workings of Conversation. Basic Books, 2017. ISBN: 0465059945.
HALL, Erika, Conversational Design. A Book Apart, 2018. ISBN: 1937557677.
NASS, Clifford a BRAVE, Scott, Wired for Speech:How Voice Activates and Advances the Human-Computer Relationship. MIT Press, 2005. ISBN: 9780262140928.
MCSHANE, Marjorie a NIRENBURG, Sergei. Linguistics for the Age of AI. MIT Press, 2021. ISBN: 9780262363136.
PEARL, Cathy, Designing Voice User Interfaces. O'Reilly Media, 2016. ISBN: 9781491955413.
VLAHOS, James, Talk to Me. Cornerstone, 2020. ISBN: 9781847942647
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK