Konverzační design: principy designu hlasového robota pro přirozenou komunikaci s lidmi
Název práce v češtině: | Konverzační design: principy designu hlasového robota pro přirozenou komunikaci s lidmi |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Conversation design: principles of voicebot design for natural communication with people |
Klíčová slova: | voicebot|hlasový robot|virtuální asistent|konverzační design|konverzační umělá inteligence|konverzační analýza |
Klíčová slova anglicky: | voicebot|voice robot|virtual assistant|conversation design|conversational artificial intelligence|conversational analysis |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav informačních studií - studia nových médií (21-UISKNM) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Josef Šlerka, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 08.03.2022 |
Datum zadání: | 08.03.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 04.04.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2022 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 27.07.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Jakub Sedláček, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Tato diplomová práce se bude věnovat konverzačnímu designu, poměrně novému oboru, který využívá principy mezilidské komunikace ke tvorbě hlasových (nebo textových) rozhraní či virtuálních asistentů. V této diplomové práci se budu zabývat hlasovými roboty (voiceboty), kteří využívají umělou inteligenci k rozpoznání řeči člověka a mluví syntetickými hlasy. Cílem práce je definovat model pravidel konverzačního designu, která jsou zásadní pro to, aby byla komunikace lidí s roboty co nejvíce přirozená. Tento model bude vycházet jak z teorie, tak také z příkladů reálných hovorů. V teoretické části pomocí komentované literární rešerše porovnám přístupy autorů, kteří se zabývají konverzačním designem. Na základě tohoto teoretického ukotvení pak budu pomocí kvalitativní analýzy interpretovat empirická data (anonymizovaná data z reálných hovorů lidí s voiceboty). Pro tato data využiji platformu VOCALLS, která poskytuje jak nahrávky hovorů, tak také jejich přepisy. Vzhledem k tomu, že je to jediná platforma, jejíž data v diplomové práci využiji, uvědomuji si možné zkreslení a proto data co nejvíce diverzifikuji, a to využitím hovorů s různými syntetickými hlasy, odlišnými enginy pro převod řeči na text, či výběrem hovorů s různým kontextem. Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty. |
Seznam odborné literatury |
DEIBEL, Diana a EVANHOE, Rebecca, Conversations with Things. Rosenfeld, 2021. ISBN: 1-933820-26-8. ENFIELD, N. J., How We Talk: The Inner Workings of Conversation. Basic Books, 2017. ISBN: 0465059945. HALL, Erika, Conversational Design. A Book Apart, 2018. ISBN: 1937557677. NASS, Clifford a BRAVE, Scott, Wired for Speech:How Voice Activates and Advances the Human-Computer Relationship. MIT Press, 2005. ISBN: 9780262140928. MCSHANE, Marjorie a NIRENBURG, Sergei. Linguistics for the Age of AI. MIT Press, 2021. ISBN: 9780262363136. PEARL, Cathy, Designing Voice User Interfaces. O'Reilly Media, 2016. ISBN: 9781491955413. VLAHOS, James, Talk to Me. Cornerstone, 2020. ISBN: 9781847942647 |