Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Československý filmový průmysl 60. let jako sociální síť vybraných tvůrců
Název práce v češtině: Československý filmový průmysl 60. let jako sociální síť vybraných tvůrců
Název v anglickém jazyce: The Czechoslovak Film Industry of the 1960s as a Social Network of Selected Filmmakers
Klíčová slova: filmový průmysl|kinematografie|film|analýza sociální sítě|žánr|digital humanities
Klíčová slova anglicky: film industry|cinematography|film|social network analysis|genre|digital humanities
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra filmových studií (21-KFS)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 07.03.2022
Datum zadání: 07.03.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 10.03.2022
Datum a čas obhajoby: 06.09.2022 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:09.08.2022
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. František Podhajský, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce bude analyzovat a interpretovat sociální vazby mezi tvůrci vybraných profesí na základě výsledků vycházejících z Gephi, programu na designování sociální sítě. Informace o československých filmařích zvolených profesí (kameramani, střihači, scenáristé, režiséři a vedoucí tvůrčích skupin) budou spolu s daty o celovečerních hraných filmech, na kterých se filmaři podíleli, vloženy do Gephi, které následně vytvoří graf zahrnující uzly (konkrétní osoby) a hrany (spolupráce na konkrétním filmu). Data byla čerpána z webu Filmovyprehled.cz, který je portálem Národního filmového archivu. Uzly (konkrétní lidé) budou mít tendenci seskupovat se do klastrů. Za pomoci informací o tehdejší době a konkrétních tvůrcích se práce pokusí pojmenovat a odůvodnit vzniklé shluky. Celkový graf by mohl také přispět k demytizaci různých narativů, jakým je například sdělení, že tvůrci takzvané České nové vlny byli outsideři tvořící na okraji tehdejšího filmového průmyslu. Cílem práce je také navodit diskuzi o relevantnosti nástrojů Digital humanities, jakým je právě Gephi, v oboru filmových studií.
Práce se bude dělit na dvě části. První, historická část, uvede čtenáře do prostředí československého filmového průmyslu 60. let. Druhá část bude více praktická. Bude obsahovat analýzu a interpretaci nadesignovaných výsledků. K výkladu naměřených závěrů budou použity vybrané teoretické, ale i praktičtější studie z oblasti media industry studies. Výsledky zobrazené v grafech budou tedy zkoumány a rozebírány prostřednictvím historických I teoretických studií.
Hypotéza je taková, že dojde k odhalení podklastrů různých tvůrců na základě jejich četnosti spolupráce s jednou z tvůrčích skupin. To by znamenalo, že bylo 5 nebo 6 skupin. Stejně tak je ale možné, že k sobě tíhli filmaři, kteří zpracovávali žánrově stejnou látku.
Seznam odborné literatury
Anna Crhová, Vztah českého filmu 60. let k výtvarnému umění. Bakalářská práce. Univerzita Karlova 2018.
Antonín Jaroslav Liehm, Ostře sledované filmy. Praha: Národní filmový archiv 2001, 470 s.
Candace Jones, Careers in Project Networks: The Case of the Film Industry. In: Michael Bernard Arthur, Denise M. Rousseau (eds.), The Boundaryless Career: A New Employment Principle for a New Organizational Era. Oxford: Oxford University Press 1996, s. 58–75.
David Bordwell, Kristin Thompson, Dějiny filmu: Přehled světové kinematografie. Praha: Akademie múzických umění, Nakladatelství Lidové noviny 2011, 845 s.
David Bordwell, Kristin Thompson, Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu. Praha: Akademie múzických umění 2011, 680 s.
Ferdinand Fořt, Kinematografie a federalizace Československa. Bakalářská práce. Univerzita Karlova v Praze 2015.
Helen Blair, You’re Only as Good as Your Last Job’: the Labour Process and Labour Market in the British Film Industry. In: Work, Employment & Society 15, 2001, č. 1, s. 149-169.
Ivan Klimeš, Modely filmové dramaturgie. In: Jan Matonoha (ed.): Život je jinde…?: Česká literatura, kultura a společnost v sedmdesátých a osmdesátých letech dvacátého století. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR 2002, s. 377–387.
Jan Lukeš, Diagnózy času: Český a slovenský poválečný film. Praha: Slovart 2013, 480 s.
Jan Žalman, Umlčený film. Praha: Levné knihy 2008, 431 s.
Joan Neuberger, Centrality and Centralisation. A Social Network Analysis of the Early Soviet Film Industry, 1918-1953. Apparatus: Film, Media and Digital Cultures in Central and Eastern Europe, 2020, č. 10, 20 s.
Josef Škvorecký, Všichni ti bystří mladí muži a ženy – Osobní historie českého filmu. Praha: Horizont 1991, 256 s.
Lilla Töke, Communism with Its Clothes Off: Eastern European Film Comedy and the Grotesque. Disertační práce. Stony Brook University 2010.
Luboš Ptáček (ed.), Panorama českého filmu. Olomouc: Rubico 2000, 514 s.
Lukáš Skupa, Vadí – nevadí: Česká filmová cenzura v 60. letech. Praha: Národní filmový archiv 2016, 263 s.
Otakar Vávra, Podivný život režiséra. Praha: Prostor 1996, 372 s.
Paul F. Skilton, Producing Projects, Assembling Teams: Evidence of Learning among Hollywood Producers. Arizona State University – East 2003, 19. s.
Pavel Skopal, Filmová kultura severního trojúhelníku. Brno: Host 2014, 308 s.
Pavel Skopal, Za „vysokou ideovou úroveň“, a/nebo za vyšší tržby? – Filmová distribuce v českých zemí z hlediska ideologických a hospodářských konfliktů (1945-1968). In: Soudobé dějiny 17, 2010, č. 4, s. 641–666.
Peeter Tinits, Oleg Sobchuk, Open-ended cumulative cultural evolution of Hollywood film crews. Evolutionary Human Sciences 26, 2020, č. 2, s. 1–15.
Peter Hames, Československá nová vlna. Levné knihy 2008, 344 s.
Petr Gajdošík, František Vláčil – Život a dílo. Příbram: Camera Obscura 2018, 875 s.
Petr Mareš, The Kind Millionaire, Lemonade Joe and Superman: On Czech Film Parodies. Images 14, 2014, č. 23, s. 15-24.
Petr Szczepanik, Továrna Barrandov – Svět filmařů a politická moc 1945–1970. Praha: Národní filmový archiv 2016, 420 s.
Rick Altman, Film/Genre. Londýn: British Film Institute 1999, 246 s.
Robert R. Faulkner, Andy B. Anderson, Short-Term Projects and Emergent Careers: Evidence from Hollywood. In: American Journal of Sociology 92, 1987, č. 4, s. 879–909.
Sandra Hezinová, České teenagerovské komedie nultých let. Diplomová práce. Univerzita Karlova 2021.
Stanislava Přádná, Miloš Forman – Filmař mezi dvěma kontinenty. Brno: Host 2009, 376 s.
Stanislava Přádná, Zdena Škapová, Jiří Cieslar, Démanty všednosti: Český a slovenský film 60. let. Praha: Pražská scéna 2002, 387 s.
Steve Neale, Genre and Hollywood. Londýn: Routledge 2000, 329 s.
Štěpán Hulík, Kinematografie zapomnění: Počátky normalizace ve filmovém studiu Barrandov (1968–1973). Praha: Academia 2011, 476 s.
Tereza Vágnerová, Filmový střihač Miroslav Hájek a jeho přínos české kinematografii do začátku normalizace. Bakalářská práce. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně 2017.
Věra Adina Šefraná, Česká filmová dramaturgie pod dohledem ideologie 1945–1955. Disertační práce. Univerzita Palackého v Olomouci 2012.
Vítězslav Chovanec, Mistři filmových okének: Historický vývoj profese filmového střihače v české kinematografii v letech 1945–1964. Magisterská diplomová práce. Masarykova univerzita 2015.
Vladimíra Chytilová, Olga Schoberová: Filmová hvězda v kontextu československé a evropské kinematografie 60. let. Magisterská diplomová práce. Masarykova univerzita 2010.
Zdena Havlínová, Pojem realismus v českém filmu 60. let. Bakalářská práce. Masarykova univerzita 2011.
Zdenek Sirový, …není zač, řekl Bůh. Praha: Československý spisovatel 1996, 175 s.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK