Aktivierungsmethoden im Unterricht Deutsch als Fremdsprache
Název práce v jazyce práce (němčina): | Aktivierungsmethoden im Unterricht Deutsch als Fremdsprache |
---|---|
Název práce v češtině: | Aktivizační metody ve výuce němčiny jako cizího jazyka |
Název v anglickém jazyce: | Active learning methods in teaching German as a foreign language |
Klíčová slova: | Aktivierende Methoden|Aktivierungsmethoden|Motivation|Kooperatives Lernen|aktives Lernen|Deutsch als Fremdsprache |
Klíčová slova anglicky: | Activating Teaching Approaches|Active learning methods|Motivation|Peer learning|Active learning|German as a Foreign Language |
Akademický rok vypsání: | 2021/2022 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | němčina |
Ústav: | Ústav germánských studií (21-UGS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 04.03.2022 |
Datum zadání: | 04.03.2022 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 14.07.2022 |
Datum a čas obhajoby: | 19.06.2023 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 25.03.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 19.06.2023 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mag. phil. Katrin Stefan |
Zásady pro vypracování |
Baklářská práce si klade za cíl zmapovat využití aktivizační metod ve výuce němčiny jako cizího jazyka u studentů středních škol. Na základě dostupné odborné literatury autorka zpracuje téma v teoretické části, která bude zaměřena na vymezení pojmu aktivizačních metod ve výuce, dále bude teoretická část orientována na pozitivní stránky těchto metod se speciálním zřetelem na výuku německého jazyka. Současně budou v práci zmíněna úskalí aktivizačních metod a jejich možná řešení. Druhá, prakticky orientovaná část práce bude zaměřena na konkrétní lekci z učebnice, kteoru bude autorka analyzovat a navrhne její úpravy a doprovodná cvičení a pracovní listy, které budou vystavěny na základech aktivizačních metod. Každé cvičení a pracovní list bude doplněno metodickým komentářem. |
Seznam odborné literatury |
BAURMANN, Jürgen, Tilman von BRAND, Wolfgang MENZEL a Kaspar H. SPINNER. Methoden im Deutschunterricht: Exemplarische Lernwege für die Sekundarstufe I und II. 4. Auflage. Hannover: Kallmeyer in Verbindung mit Klett, 2015. S. 240. ISBN 978-3-7800-4832-5. ČERVENKOVÁ, Iva. Výukové metody a organizace vyučování [online]. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2013 [cit. 2022-04-04]. ISBN 978-80-7464-238-8. Dostupné z: https://projekty.osu.cz/svp/opory/pdf-cervenkova-vyukove-metody-a-organizace-vyucovani.pdf FRIEDLOVÁ, Karin, Lucia JUROVÁ, Lenka LINDOVKSÁ, Petra MACKOVÁ a Martina URBANOVÁ. Práce s třídním kolektivem: Metodika [online]. Praha: Národního ústavu pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2012 [cit. 2022-03-13]. ISBN 978-80-87652-70-1. Dostupné z: https://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/metodika_6.pdf KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení a vyučování: Teoretické a praktické problémy. Univerzita Karlova v Praze: Karolinum, 2007. s 179. ISBN 978-80-246-0192-2. KASÍKOVÁ, Jitka. Didaktische Spiele als aktivierende Methode im Fremdsprachenunterricht [online]. Olomouc, 2017 [cit. 2022-03-31]. Dostupné z:https://theses.cz/id/s70br6/22071312. Diplomová práce. Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce PhDr. Ivona Dömischová, Ph.D. KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 2., přeprac. a dopl. vyd. Brno, 2011. s. 185. ISBN 978-80-87474-34-1. MATTES, Wolfgang. Methoden für den Unterricht: Kompakte Übersichten für Lehrende und Lernende. Braunschweig: Schöningh im Westermann, 2011. S. 264. ISBN 978-3-14-023812-0. MAŇÁK, Josef. Alternativní metody a postupy. Brno: Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta, 1997. ISBN 80-210-1549-7. NOVÁKOVÁ, Jiřina. Aktivizující metody výuky [online]. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014 [cit. 2022-02-27]. ISBN 978-80-7290-649-9. NORA, Gavendová. Kognitivně-behaviorální přístupy v praxi pedagoga. Praha: Grada Publishing, 2021. s. 96. ISBN 287-80-271-2501-2. SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada, 2019. s. 336. ISBN 978-80-271-2254-7. SIEGLOVÁ, Dagmar. Cesta k cizím jazykům: 100+10 metod, strategií, cvičení a rad pro učitele i samostudium. Praha: Grada, 2020. s. 272. ISBN 978-80-271-1382-8. SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. 1939. publikace. Praha: Portál, 2009. s. 152. ISBN 978-80-7367-246-1. SCHULTZ, Daniela, et al. Aktivierende Methodik im Fremdsprachenunterricht–Nutzen, Wirkung, praktische Beispiele. Wissenschaftliche Beiträge 2013, 17: 2013. S. 97-102. Online verfügbar unter: https://opus4.kobv.de/opus4-th-wildau/frontdoor/index/index/docId/304 STORCH, Günther. Deutsch als Fremdsprache - Eine Didaktik: Theoretische Grundlagen und praktische Unterrichtsgestaltungen. UTB-Band-Nr.: 8184. Paderborn: Wilhelm Fink, 1999. S. 367. ISBN 978-3-8252-8184-7. URBANOVSKÁ, Eva, Helena GRECMANOVÁ a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. Edukace (Hanex). ISBN 978-8085783-73-5. |