Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Aktivierungsmethoden im Unterricht Deutsch als Fremdsprache
Název práce v jazyce práce (němčina): Aktivierungsmethoden im Unterricht Deutsch als Fremdsprache
Název práce v češtině: Aktivizační metody ve výuce němčiny jako cizího jazyka
Název v anglickém jazyce: Active learning methods in teaching German as a foreign language
Klíčová slova: Aktivierende Methoden|Aktivierungsmethoden|Motivation|Kooperatives Lernen|aktives Lernen|Deutsch als Fremdsprache
Klíčová slova anglicky: Activating Teaching Approaches|Active learning methods|Motivation|Peer learning|Active learning|German as a Foreign Language
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: němčina
Ústav: Ústav germánských studií (21-UGS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 04.03.2022
Datum zadání: 04.03.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 14.07.2022
Datum a čas obhajoby: 19.06.2023 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:25.03.2023
Datum proběhlé obhajoby: 19.06.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mag. phil. Katrin Stefan
 
 
 
Zásady pro vypracování
Baklářská práce si klade za cíl zmapovat využití aktivizační metod ve výuce němčiny jako cizího jazyka u studentů středních škol. Na základě dostupné odborné literatury autorka zpracuje téma v teoretické části, která bude zaměřena na vymezení pojmu aktivizačních metod ve výuce, dále bude teoretická část orientována na pozitivní stránky těchto metod se speciálním zřetelem na výuku německého jazyka. Současně budou v práci zmíněna úskalí aktivizačních metod a jejich možná řešení.
Druhá, prakticky orientovaná část práce bude zaměřena na konkrétní lekci z učebnice, kteoru bude autorka analyzovat a navrhne její úpravy a doprovodná cvičení a pracovní listy, které budou vystavěny na základech aktivizačních metod. Každé cvičení a pracovní list bude doplněno metodickým komentářem.
Seznam odborné literatury
BAURMANN, Jürgen, Tilman von BRAND, Wolfgang MENZEL a Kaspar H. SPINNER. Methoden im Deutschunterricht: Exemplarische Lernwege für die Sekundarstufe I und II. 4. Auflage. Hannover: Kallmeyer in Verbindung mit Klett, 2015. S. 240. ISBN 978-3-7800-4832-5.
ČERVENKOVÁ, Iva. Výukové metody a organizace vyučování [online]. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2013 [cit. 2022-04-04]. ISBN 978-80-7464-238-8. Dostupné z: https://projekty.osu.cz/svp/opory/pdf-cervenkova-vyukove-metody-a-organizace-vyucovani.pdf
FRIEDLOVÁ, Karin, Lucia JUROVÁ, Lenka LINDOVKSÁ, Petra MACKOVÁ a Martina URBANOVÁ. Práce s třídním kolektivem: Metodika [online]. Praha: Národního ústavu pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2012 [cit. 2022-03-13]. ISBN 978-80-87652-70-1. Dostupné z: https://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/metodika_6.pdf
KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení a vyučování: Teoretické a praktické problémy. Univerzita Karlova v Praze: Karolinum, 2007. s 179. ISBN 978-80-246-0192-2.
KASÍKOVÁ, Jitka. Didaktische Spiele als aktivierende Methode im Fremdsprachenunterricht [online]. Olomouc, 2017 [cit. 2022-03-31]. Dostupné z:https://theses.cz/id/s70br6/22071312. Diplomová práce. Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce PhDr. Ivona Dömischová, Ph.D.
KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 2., přeprac. a dopl. vyd. Brno, 2011. s. 185. ISBN 978-80-87474-34-1.
MATTES, Wolfgang. Methoden für den Unterricht: Kompakte Übersichten für Lehrende und Lernende. Braunschweig: Schöningh im Westermann, 2011. S. 264. ISBN 978-3-14-023812-0.
MAŇÁK, Josef. Alternativní metody a postupy. Brno: Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta, 1997. ISBN 80-210-1549-7.
NOVÁKOVÁ, Jiřina. Aktivizující metody výuky [online]. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014 [cit. 2022-02-27]. ISBN 978-80-7290-649-9.
NORA, Gavendová. Kognitivně-behaviorální přístupy v praxi pedagoga. Praha: Grada Publishing, 2021. s. 96. ISBN 287-80-271-2501-2.
SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada, 2019. s. 336. ISBN 978-80-271-2254-7.
SIEGLOVÁ, Dagmar. Cesta k cizím jazykům: 100+10 metod, strategií, cvičení a rad pro učitele i samostudium. Praha: Grada, 2020. s. 272. ISBN 978-80-271-1382-8.
SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. 1939. publikace. Praha: Portál, 2009. s. 152. ISBN 978-80-7367-246-1.
SCHULTZ, Daniela, et al. Aktivierende Methodik im Fremdsprachenunterricht–Nutzen, Wirkung, praktische Beispiele. Wissenschaftliche Beiträge 2013, 17: 2013. S. 97-102. Online verfügbar unter: https://opus4.kobv.de/opus4-th-wildau/frontdoor/index/index/docId/304
STORCH, Günther. Deutsch als Fremdsprache - Eine Didaktik: Theoretische Grundlagen und praktische Unterrichtsgestaltungen. UTB-Band-Nr.: 8184. Paderborn: Wilhelm Fink, 1999. S. 367. ISBN 978-3-8252-8184-7.
URBANOVSKÁ, Eva, Helena GRECMANOVÁ a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. Edukace (Hanex). ISBN 978-8085783-73-5.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK