Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Efekt týmového koučování na bezpečné psychologické klima v pracovních týmech
Název práce v češtině: Efekt týmového koučování na bezpečné psychologické klima v pracovních týmech
Název v anglickém jazyce: The effect of team coaching on safe psychological climate inside work teams
Klíčová slova: týmové klima|koučování týmů|well-being zaměstnanců|atmosféra pracovní skupiny|pracovní zdraví|Inventář týmového klimatu|sociomapování
Klíčová slova anglicky: team climate|team coaching|employees' well-being|work group atmosphere|occupational health|Team Climate Inventory|sociomapping
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Ivana Šípová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 01.03.2022
Datum zadání: 01.03.2022
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 13.04.2022
Datum a čas obhajoby: 01.02.2023 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:18.12.2022
Datum proběhlé obhajoby: 01.02.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je ověřit vliv týmového koučování na úroveň psychologického klimatu. Tato práce je součástí evropského projektu H-WORK, který si klade za cíl ověřit efektivitu intervencí navržených pro zvýšení psychologického wellbeingu v malých až středně velkých pracovních týmech zahraničních firem.

Obsahem teoretické části práce bude vymezení klíčových témat, na které cílí intervence. Jsou jimi týmová komunikace, sociomapování a psychologické klima v pracovních týmech. Výzkumná část se bude snažit objasnit, jak lze poznatky z teoretické části využít pro sestavení intervenčního programu s prvky týmového koučování. Součástí intervence bude workshop zaměřený na lepší skupinovou diskusi a akční plán, který se pokusí vizualizovat stávající styl komunikace a navrhnout možné prostředky ke zlepšení komunikačního vzorce v konkrétním týmu. Přítomnost efektu bude zjišťována pomocí dvou metod: sociomapování týmů a administrací osmi položkové verze Inventáře týmového klimatu (TCI, Kivimäki & Elovainio, 1999).

Praktický přínos práce spatřuji v možnosti tvorby intervenčních programů pro účely pracovních organizací v České republice. Pracovní trh se v důsledku globálního šíření viru Covid-19 potýká s novou výzvou, kdy dochází k nastavování hybridní formy spolupráce. uvnitř firem. Hybridní spoluprací se rozumí takový systém spolupráce, kdy se pracovní týmy setkávají částečně na pracovišti a částečně z domácího prostředí (tzv. režim home-office). Tato nově vzniklá situace pochopitelně přináší nové výzvy a řada tuzemských firem se již začíná zabývat zlepšováním psychologického wellbeingu zaměstnanců. Zakomponování určitých intervencí do pracovních organizací by tak mohlo pomoci vybudovat systematický postup, jak efektivně nastavit spolupráci v kolektivech.
Seznam odborné literatury
. Anderson, N. R., & West, M. A. (1998). Measuring climate for work group innovation: development and validation of the team climate inventory. Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior, 19(3), 235-258.
· Bahbouh, R. (2012). Sociomapping of Teams. Praha, Czech Republic: Dar Ibn Rushd.
· De Angelis, M., Giusino, D., Nielsen, K., Aboagye, E., Christensen, M., Innstrand, S. T., Mazzetti, G., van den Heuvel, M., Sijbom, R., Pelzer, V., Chiesa, R., & Pietrantoni, L. (2020). H-WORK Project: Multilevel Interventions to Promote Mental Health in SMEs and Public Workplaces. International journal of environmental research and public health, 17(21), 8035.
· Edmondson, A. (1999). Psychological safety and learning behavior in work teams. Administrative science quarterly, 44(2), 350–383.
· Kubik, R., & Bahbouh, R. (2014). The relationship between satisfaction with team communication and evaluation of communication with individual team members. In R. Bahbouh, & G. Lasker (Eds.). Sociodiagnostics and sociomapping: Volume III. (pp 46-50). Canada: The International Institute for Advanced Studies in Systems Research and Cybernetics.
· Llorens, S., Salanova, M., Torrente, P., & Acosta, H. (2013). Interventions to promote Healthy & Resilient Organizations (HERO) from Positive Psychology. In Salutogenic organizations and change (pp. 91-106). Springer, Dordrecht.
· Marlow, S. L., Lacerenza, C. N., Paoletti, J., Burke, C. S., & Salas, E. (2018). Does team communication represent a one-size-fits-all approach? A meta-analysis of team communication and performance. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 144, 145–170.
· Nemeth, C. J., & Staw, B. M. (1989). The tradeoffs of social control and innovation in groups and organizations. Advances in Experimental Social Psychology, 22: 175–210.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK